درمان و مراقبت از مو

از بيگودي‌هاي ديروز تا بابليس‌هاي امروز

اگر براي فر کردن شش ماهه موهايتان به آرايشگاه رفته باشيد، بايد منتظر يک جنگ شيميايي تمام عيار بين موهايتان با مواد شيميايي باشيد. براي فر کردن موها در آرايشگاه از ماده شيميايي به نام پرمننت استفاده مي‌شود. در مرحله اول پل‌هاي شيميايي گوگردي طوري شكسته مي‌شوند كه موي پيچيده شده در بيگودي شكل فر مورد نظر را بپذيرد. در مرحله دوم پيوندها درحالت پيچيده جديد مو قرار مي‌گيرند كه بعد با استفاده از يك محلول خنثي‌كننده، مو در حالت فري «سفت و ثابت» مي‌گردد. ابتدا موي شستشو شده در بيگودي مخصوص پيچيده مي‌شود. قطر لوله؛ طرز قرار گرفتن آنها در سر و تعداد به كار برده شده‌ آنها، تراكم فرها و مدل نهايي مو را مشخص مي‌كند. وقتي همه بيگودي‌ها سرجاي خود قرار گرفت، هر بيگودي با محلول فر آغشته مي‌گردد چون محلول فر پوست را تحريك مي‌كند، بايد دقت شود كه با پوست ناحيه مجاور تماس پيدا نكند.
محلول فر معمولا حدود 10 تا 20 دقيقه روي مو مي‌ماند. اين مدت زمان با در نظر گرفتن شرايط مو، قدرت محلول فر، درجه حرارت محيط و تعداد بيگودي‌هاي فر به‌طور دقيق تعيين مي‌گردد. پس از آنكه موي پيچيده شده به‌طور كامل آب‌كشي شد، هر بيگودي را با محلول خنثي‌كننده آغشته مي‌كنند. پس از چند دقيقه موها با آب، آب‌كشي شده و بيگودي ها برداشته مي‌شوند.

از بيگودي‌هاي ديروز تا بابليس‌هاي امروز
امروزه بيگودي‌هاي الكتريكي رايج‌ترين وسيله فر هستند. اكثر مردم از روش سنتي «شستن و مدل دادن و خشك كردن» راضي نيستند. به جاي آن موهايشان را خشك مي‌كنند و سپس براي فر كردن از بيگودي‌هاي الكتريكي يا فر داغ استفاده مي‌كنند. بيگودي‌هاي الكتريكي معمولا لوله‌هاي سفت پلاستيكي در دو سه‌اندازه مختلف هستند و در جعبه‌هاي 20 تا 24تايي قرار دارند. لوله‌هاي بيگودي با سطح دندانه‌دار و يا صاف و مسطح هستند. لوله‌هاي صاف براي موها بهترند زيرا موقع برداشتن از روي موها امكان گره خوردن آنها كم است. در اكثر مدل‌ها، رول‌ها از طريق المنت فلزي كه داراي روكش پلاستيكي بوده و به طور عمودي درون رول قرار گرفته‌اند، به وسيله جريان برق گرم مي‌شوند. دستگاه بيگودي الكتريكي داراي كليد قطع و وصل است. هنگامي كه تا درجه مشخصي گرم شد، به‌ طور اتوماتيك قطع مي‌گردد. بعضي‌ها يك فيوز اطمينان حرارتي نيز دارند كه از گرم شدن خيلي زياد استوانه كه باعث سوختن يا آسيب‌ ديدن مو مي‌گردد، جلوگيري مي‌كند.
برخي لوله‌هاي بيگودي الكتريكي طوري ساخته شده‌اند كه هرگاه كمي آب در محفظه پلاستيكي مخصوص بريزيم، آ‌‌ب را به صورت بخار توفنده درمي‌آورد. وقتي رول گرم شد، آب بخار مي‌شود و با فشار در لوله‌ها نفوذ مي‌كند. بخار، اندكي رطوبت به مو اضافه مي‌كند كه با گردش خود، به مدل دادن موقتي مو كمك مي‌كند. «بابليس» جديدترين نوع بيگودي‌هاي الكتريكي است و ميله پلاستيكي بلند و قابل انعطافي است كه مو را دور آن مي‌پيچند. «بابليس‌ها» بيشتر از رول معمولي، فر و استحكام به مو مي‌دهند.
فر داغ الكتريكي
فرگرم الكتريكي امروزه بعد از سشوار رايج‌ترين وسيله فر كردن مو است. زندگي مدرن كه شستشوهاي مكرر مو را ضروري نموده فرصتي براي مراجعه هفتگي به سالن‌هاي آرايشي نمي‌گذارد. به همين دليل اين فرها طرفداران زيادي پيدا کرده‌اند. گرماي ناشي از فر داغ برخي از پيوندهاي هيدروژن ضعيف مو را تجزيه نموده و حالت موجي موقتي به آن مي‌دهد. اكثر فرهاي داغ، درجه بالا و متوسط دارند. درجه پايين‌تر، مو و پوست سر را كمتر مي‌سوزاند ولي فر سفتي ايجاد نمي‌كند. بيگودي‌هاي فر داغ از بيگودي‌هاي الكتريكي گرم‌ترند و در صورت بي‌توجهي ممكن است پوست سر آسيب ببيند. معمولا جاي نگراني براي آسيب مو وجود ندارد زيرا اكثرا مجهز به درجه كنترل گرما هستند و به محض رسيدن گرما به درجه‌اي كه مو را آسيب برساند (حدود 100 درجه سانتي‌گراد) دستگاه خاموش مي‌گردد. بيگودي‌هاي فر داغ با سطح صاف يا سطوح دندانه‌دار موجودند. با نوع دندانه‌دار ممكن است مو گره‌ بخورد و به مو آسيب برسد. اكثر بيگودي‌هاي فر داغ به صورت دو يا چند حلقه‌اي و در دو اندازه كوچك و بزرگ و هر دو هم با سطح صاف و با سطح دندانه‌دار موجود هستند.

مراقبت از موهاي فر
موهاي فر شده دچارتخريب ساختماني شده‌اند. به هم خوردن لايه خارجي مو (كوتيكول) كه خاصيت انعكاسي زيادي دارد، يكي از اين تغييرات است. شدت اين به هم‌خوردگي با شدت واکنش شيميايي متناسب است. مو، زبر به نظر آمده و از درخشندگي آن كاسته مي‌گردد و در مقايسه با موهاي دست‌نخورده به سختي آرايش ومرتب مي‌گردد. سلول‌هاي كوتيكول مو از جا كنده يا بلند مي‌شوند كه اين امر باعث گيركردن و گره خوردن موها مي‌گردد. توان مو كم شده و نيروي الكترواستاتيك آن افزايش مي‌يابد و باعث مي‌شود كه مرتب نمودن آن مشكل گردد. در نقاط مرطوب، موهاي منفذدار، آب بيشتري جذب مي‌نمايند. كه موقتا مو را سنگين‌تر نموده و آن را بد حالت مي‌كند. چنين موهايي بايد با شامپوهاي نسبتا اسيدي شسته شوند. اين شامپوها موقعي كه موها خيس هستند كمتر از شامپوهاي قليايي مو را متورم مي‌كنند و با خواباندن موقتي كوتيكول برآمده، منافذ سطح مو را كمتر مي‌كنند. استفاده از نرم کننده براي آب‌كشي مو را صاف مي‌كند و مو راحت‌تر شانه مي‌گردد و تجمع بارالكتريكي را كه باعث پف كردن مو مي‌گردد، كم مي‌كند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.