درمان و مراقبت از مو

از سفید شدن مو جلوگیری کنید

سفیدی زودرس موها علت های بسیار متفاوتی داشته كه شایع ترین آن ارثی یا ژنتیكی است و می توان برای جلوگیری از سفیدی زودرس موها اقدام های مناسبی انجام داد.

دكتر عباس انتظاری، متخصص پیشگیری از بیماری ها و عضو هیئت علمی بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار كرد:شایع ترین علت سفیدی موها،ارثی یا ژنتیكی است.

وی افزود: اضطراب،اضطراب و همچنین كمبود مواد غذایی،ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12 و اسید پانتوتنیك و نیز كمبود روی،مس،املاح آهن،سلونیوم  در سفید شدن زودرس موها تاثیر می گذارد كه البته باید توجه داشت این موارد و ویتامین ها باید به اندازه كافی و به اندازه مصرف شود و در مورد اندازه مصرف آن با پزشك مشورت شود.

این متخصص عنوان كرد: بیماری های زمینه ای مثل سرطان ،تیروئید، مشكلات سیستم ایمنی بدن، كم خونی، رژیم های سخت و طولانی هم در سفید شدن زودرس موها تاثیر دارد.
وی گفت: برخی بیماری های سیستماتیك مانند بیماری های عمومی بدن هم در این مسئله موثر است مانند بیماری زال كه به دلیل كمبود رنگدانه موها خیلی زودسفید می شود.

انتظاری افزود: یكی دیگر از دلایل سفید شدن زودرس موها، علت ایدیوپاتیك است یكی خود بخودی بوده و علت آن شناخته شده نیست.

وی خاطرنشان كرد: افرادی كه عادت به استعمال سیگار دارند چهار برابر افراد عادی موهایشان زود سفید می شود.

انتظاری در ادامه بیان كرد: برای بازگرداندن سفیدی موها به حالت رنگ قبلی از نظر علمی توصیه نمی شود چون موادی كه باید بكار رود دارای املاح پتاسیم بوده كه سبب افزایش بیماری های قلبی ،عروقی،فشار خون، حتی مرگ می شود.

وی گفت: جدیدترین پژوهش در دانشگاه منچستر انگلیس یك مولكول طبیعی شناخته شده كه شبیه هورمون محرك رنگدانه ای ملانین است كه می تواند باعث افزایش رنگدانه شود كه البته در حال حاضر در سطح آزمایشگاهی این تحقیق صورت گرفته است. وی افزود: نیز جدیدترین تحقیق های آزمایشگاهی ،امكان پیوند سلولهای ملانوسیت به فولیكول مو صورت گرفته كه در سطح آزمایشگاهی و برروی حیوان ها انجام شده است.

انتظاری درباره پیشگیری از سفیدی زودرس موها پیشنهاد كرد: اصلاح الگوی زندگی،كاهش استرس و نگرانی،مراقبت از موها و شستشوی به اندازه و جلوگیری از شستن زیاد موها و نیز جلوگیری از استفاده زیاد آب اكسیژنه و مواد شیمیایی بر روی موها در كاهش سفید شدن زودرس موها اثر پذیر است.

این متخصص تاكید كرد: تبلیغ های ماهواره ای برای بازگشت سفیدی موها به حالت اول از نظر علمی تایید نشده و دائمی نیست و نیز سفید شدن زودرس موها به طور الزامی در ریزش زودهنگام موها اثری ندارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.