خواص درماني گیاهان و میوه ها

انگوربا خاصيت ضد چاقی و ضد پيری

پژوهشگران علوم تغذيه در دانشگاه تگزاس تركيبي را در انگور شناسايي كرده‌اند كه خواص ضد سرطاني و آثار مفيد ديگري براي بدن دارد. اين متخصصان درآزمايشات جديد خود دريافتند كه اين تركيب موسوم به «رسويراترول» مي‌تواند تاثير سودمند نوعي هورمون چربي را در بدن افزايش دهد. اين هورمون كه موسوم به «آديپونكتين» است، از سلولهايي توليد مي‌شود كه چربي را مي‌سازند و ذخيره مي‌كنند. هورمون آديپونكتين آثار سودمندي روي مشكلات پزشكي ناشي از چاقي دارد. به گفته پژوهشگران، هم آديپونكتين و هم رسويراترول، هر دو نقش ضد چاقي، ضد مقاومت انسوليني و ضد پيري دارند. اين يافته اطلاعات مهمي‌را در زمينه توليد داروها و روش‌هاي درماني جديد براي بهبود مشكلات چاقي، ديابت و سالمندي ارايه مي‌كند. جزئيات اين بررسي‌ها در مجله «شيمي‌بيولوژي» منتشر شده است. درخت انگور با نام علمي‌Vitis vinifera از خانواده انگورسانان Vitaceae است. در اين خانواده حدود ۱۱ جنس و بيش از ۶۰۰ گونه وجود دارد. مهم‌ترين جنس اين خانواده جنس انگور است. اين گياه حالت بوته‌اي و رونده دارد و داراي پيچك در مقابل بعضي از برگها مي‌باشد.

در مبارزه عليه سرطان نقش مهمي‌دارد. به بهبود علائم آرتريت `كمك مي‌كند. به رفع بيماري‌هاي كليوي و مجاري ادرار كمك مي‌كند. مي‌تواند سبب درمان پرفشاري گردد. به استناد طب چيني، انگور داراي نمك‌هايي است كه خون را تصفيه نموده و غدد و اندام‌ها را پاكسازي مي‌كند. پزشكان چيني براي پاكسازي بدن توصيه به درمان ده روزه با انگور مي‌كنند كه در آن فقط انگور و آب آن مصرف مي‌گردد. آنها همچنين معتقدند كه انگور به بدن انرژي بخشيده و استخوان‌ها را محكم مي‌كند و مفاصل را تقويت مي‌نمايد. در كشورهاي غربي انگور جهت درمان روماتيسم و آرتريت و همچنين احتباس مايعات (ادم) و دفع ادرار دردناك تجويز مي‌گردد. براي مشكلات ادراري درازمدت، حدود ۲۰۰ گرم انگور در روز و در مشكلات بسيار حاد، روزانه ۴۰۰ گرم انگور توصيه مي‌شود. آب انگور اثرات مطلوبي بر مشكلات كبدي از قبيل هپاتيت و يرقان دارد. ـ سرطان: انگور حاوي مواد مغذي گياهي است به نام الاژيك اسيد كه تحت شرايط آزمايشگاهي برخي مواد ايجادكننده سرطان را قبل از آنكه وارد عمل شده و سبب موتاسيون ژن‌ها شوند، خنثي مي‌كند. الاژيك اسيد قادر به مبارزه عليه مواد سرطان زايي است كه در اثر آلودگي‌هاي محيطي، گوشت‌هاي نمك سوده و كبابي و يا مصرف سيگار ايجاد مي‌شوند.
آرتريت روماتوئيد:
انگور كه سرشار از انواع آنتي اكسيدان‌ها مي‌باشد، نقش مهمي‌در درمان آرتريت ايفا مي‌كند. اين مواد قادر به متوقف نمودن عملكرد آنزيم‌هاي خاصي است كه مي‌توانند ماد تشكيل دهنده غضروف و استخوان را تخريب نمايند.
فشارخون بالا:
انگور سرشار از پتاسيم است كه به كاهش فشارخون كمك مي‌كند. در يك تحقيق، مصرف ۵/۲ تا ۹/۳ گرم در روز از پتاسيم سبب كاهش فشارخون در يك گروه مرد مورد مطالعه دچار پرفشاري گشته است. اين طور تخمين زده شده است كه دريافت منظم روزانه ۳/۲ تا ۱/۳ گرم پتاسيم مي‌تواند سبب ۲۵ درصد كاهش در مرگ و مير ناشي از فشارخون بالا گردد.
مشكلات روحي و عصبي:
كمبود پتاسيم مي‌تواند منجر به پريشاني ذهني و افسردگي گردد. سالمندان كه مقدار كمتري ميوه و سبزيجات مصرف مي‌كنند، به طور خاص در خطر هستند. مصرف انگور يك راه حل ساده و مناسب جهت افزايش دريافت پتاسيم در اين گروه سني است.
لاغري و چاقي:
انگور، هم لاغركننده است و هم چاق كننده، به اين ترتيب كه اگر انگور را از صبح تا ظهر خالي ميل كنيد لاغركننده است و اگر آن را همراه با غذا ميل كنيد چاق كننده است.
چربي خون:
غوره براي افراد مبتلا به چربي خون بسيار مفيد بوده و ضدعفوني كننده بدن هم هست. همچنين اگر با سالاد ميل شود، براي لاغر كردن سودمند است.

تحريريه دنياي زنان

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.