انواع رژیم های چاقی و لاغری

اول رژيم لاغري و سپس ورزش !

مطالعه بر روی قبیله هدزا که هنوز از طریق شکار کردن، روزگار می گذرانند، نشان می دهد که مقدار کالری مورد نیاز بدن، از خصوصیات ثابت انسانی به شمار می رود.

دانشمندان می گویند بر اساس این مطالعه، غربی ها از طریق مصرف بیش از اندازه مواد غذایی چاق تر می شوند و سبک زندگی کم تحرک آنها در این زمینه نقش کم اهمیت تری دارد.

تا سال ۲۰۱۵ از هر ۱۰ نفر یک نفر به چاقی مبتلا خواهد بود و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، انتظار می رود که تقریبا از هر سه نفر، یک نفر دچار اضافه وزن باشد.

عوامل مختلفی در این زمینه تاثیر دارند، از جمله غذاهای فراوری شده ای که شکر و چربی زیادی دارند، اندازه زیاد غذا، و نیز سبک زندگی ای که در آن، ماشین ها و دستگاه ها بخش زیادی از کار فیزیکی روزانه را انجام می دهند.

برخی کارشناسان پیشنهاد کرده اند که از زمان انقلاب صنعتی، نیاز به کالری به شدت کاهش یافته است و این عامل، خطر بزرگ تری برای چاقی است تا تغییرات در رژیم غذایی.

تحقیقاتی که نتیجه اش در نشریه پلاس وان منتشر شده است، به میزان مصرف انرژی در قبیله هدزا در تانزانیا نگاه جامعی کرده است.

سبک زندگی مردمان قبیله هدزا هنوز به سبک زندگی انسان های هزاره های پیش شباهت دارد.

اعضای جمعیت هزار و اندی نفر این قبیله، حیوانات را شکار می کنند و از ریشه ها و میوه های گیاهان و درختان مختلف بهره می جویند، آنها تیر و کمان و تبرهای کوچک دارند و از ابزارهای امروزی یا تفنگ استفاده نمی کنند.

یک گروه از دانشمندان از آمریکا، تانزانیا و بریتانیا میزان مصرف انرژی در ۳۰ مرد و زن قبیله هدزا را که سنشان بین ۱۸ تا ۷۵ بوده اندازه گرفتند.

آنها به این نتیجه رسیدند که سطح فعالیت در میان مردان و زنان این قبیله خیلی بیشتر است ولی متابولیسم آنها با متابولیسم غربی ها تفاوت ندارد.

ارمان پونتزر از بخش انسان شناسی کالج هانتر در نیویورک می گوید: “همه فکر می کردند که مردمان این قبیله باید صدها کالری بیش از یک فرد عادی در آمریکا و اروپا بسوزانند.”

به گفته او اطلاعات به دست آمده غافلگیرکننده بود، و پیچیدگی میزان مصرف انرژی در انسان را نشان می داد.

ولی او تاکید می کند که ورزش به هر حال برای حفظ سلامتی اهمیت دارد.

دکتر پونتزر می گوید: “این تحقیقات به من نشان می دهد که دلیل مهم چاق شدن غربی ها خوردن بیش از حد است، نه ورزش کمتر.”

“فعال بودن واقعا برای سلامتی مهم است ولی شما را لاغر نگه نمی دارد. برای این کار باید کمتر غذا خورد

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.