انواع رژیم های چاقی و لاغری

اگر رژيم سخت گرفته ايد اين مقاله را بخوانيد !

بعضي افراد براي اينكه خيلي سريع و در مدت زمان كوتاهي لاغر شوند، به رژيم‌هاي لاغري غيرعلمي و نامتعادلي رو مي‌آورند كه هر چند باعث كاهش وزن زياد در مدت زمان كوتاه مي‌شوند، ولي صدمات جبران‌ناپذيري بر سلامت بدن وارد مي‌كنند. اما بعضي از عوارض هستند كه در هر رژيمي وجود دارند چون شخص تحت رژيم كمتر از نياز بدن خود غذا مي‌خورد، بنابراين بدن از دريافت بعضي از نيازهاي ضروري خود در طول رژيم محروم مي‌شود. البته همه اين عوارض تاحدود زيادي با توصيه‌هايي كه پزشكتان در طول رژيم خواهد داشت، پيش نمي‌آيد اما بعضي خواه ناخواه دامنگير شما خواهد شد و  راه‌هاي برخورد با اين عوارض مي‌تواند راه سخت لاغري را كمي هموارتر كند.

 وقتي موها شروع به ريختن مي‌كنند

معمولا ريزش مو يك ماه پس از شروع برنامه رژيم لاغري شروع مي‌شود كه علت آن كاهش ويتامين‌ها در بدن است. البته خوشبختانه ريزش مو موقتي و برگشت‌پذير است و با مصرف ويتامين‌هاي توصيه شده كم مي‌شود و بعد از اتمام رژيم كاملا از بين مي‌رود ولي بهتر است كساني كه قبل از شروع رژيم دچار ريزش مو بودند با مشورت پزشك از همان ابتداي رژيم شروع به خوردن ويتامين كنند.

 ورزش و سبزيجات فراموش نشود

يكي ديگر از مشكلات رايج رژيم‌هاي لاغري يبوست است كه خوشبختانه به راحتي حل مي‌شود و با انجام ورزش‌هاي مناسب (تحرك)، مصرف سبزيجات و ميوه‌هاي ملين مثل: انجير، آلوچه، آلو بخارايي و زردآلو، مصرف غذاهاي فيبردار مثل نان سبوس‌دار، كاهو، كلم و… مصرف صبحگاهي آب، دوري از استرس و… تا حد زيادي از بين مي‌رود،  البته درصورت لزوم هم با مشورت پزشك مي‌توانيد از پودر گياهي پسيليوم و قرص سيلاكس استفاده كرده ولي حواستان باشد كه از مصرف ساير مسهل‌ها خودداري كنيد. يك قاشق از پودر را داخل يك ليوان آب مخلوط و ميل كنيد. مصرف مايعات بيشتر زماني كه از پسيليوم استفاده مي‌كنيد كمك‌كننده است.

  راه چاره هويج است

اگر در طول روز احساس ضعف كرديد ممكن است قند خونتان پايين آمده ‌باشد، اين مشكل با خوردن هويج (نه آب هويج) برطرف مي‌شود. هويج از غذاهاي آزاد است كه چون كالري كمي دارد در روند رژيم شما اختلالي به‌وجود نمي‌آورد پس مي‌توانيد از صبح تا شب هر موقع كه احساس گرسنگي كرديد،  با يك هويج مشكل خود را حل كنيد.

اما گاهي هم به دليل افت فشار ممكن است دچار سرگيجه شويد، در اين مواقع چاره كار نوشيدن آب صبحگاهي است، در ضمن اگر مشكل فشار خون نداشته ‌باشيد مي‌توانيد از مقادير متعارف نمك در رژيم‌هاي خود استفاده كنيد.

  با ناسازگاري‌هاي معده چه كنيد؟

به‌دليل تغيير عادات غذايي ممكن است معده شما نيز ناسازگاري‌هايي از خود نشان دهد. در اين مواقع براي كاهش ناراحتي معده كارهاي زير مي‌تواند كمك‌كننده باشد:

1- غذاهاي توصيه شده را در 5 نوبت ميل كنيد.

2- آهسته غذا بخوريد و آن ‌را خوب بجويد. 3

– آرامش در زمان غذا خوردن بسيار اهميت دارد.4

– از خوردن غذاهاي سنگين و پرچرب خودداري كنيد. 5

-بعد از غذا كمي استراحت كنيد. 6

– قهوه، چاي پررنگ، ميوه‌هاي خام، سبزي، ترب، خيار، ادويه و ترشي‌ها مي‌تواند باعث تحريك معده شود، از مصرف بيش از حد اين مواد خودداري كنيد.7

– درصورت احساس درد مي‌توانيد با مشورت پزشك از داروهاي آنتي اسيد استفاده كنيد.

با رژيم مناسب سردرد نخواهيد داشت

اگر براي كاهش وزن به متخصص تغذيه مراجعه كنيد با رژيم غذايي كاملي كه به شما مي‌دهد همه نيازهاي بدن تامين مي‌شود، بنابراين در رژيم غذايي سردرد نخواهيد داشت ولي از آنجا كه عده‌اي از افراد قبل از شروع رژيم مبتلا به اين سردردها بوده‌اند چه بسا با شروع رژيم ممكن است سردردشان افزايش پيدا كند. اين افراد لازم است از خاصيت بسيار خوب هويج استفاده كرده و با خوردن هرچه بيشتر هويج اين مشكل را از بين ببرند. افرادي كه اين نوع سردرد دارند بايد رژيم‌هاي طولاني‌تري داشته باشند.


  هنگام آشپزي شكم را كوچك كنيد!

هنگام رژيم‌هاي كاهش وزن همه بدن لاغر مي‌شود و لاغري اعضا با هم متفاوت است. مثلا شكم بسيار بيشتر از صورت لاغر مي‌شود و مقدار كم لاغري در صورت، ممكن است ملموس بوده و براي شكم هم سبب ايجاد چين و چروك شود پس چه كار بايد كرد؟اگر تصميم داريد وزن زيادي كم كنيد، توصيه مي‌كنيم در مدت رژيم هر روز سه يا چهار بار شكم خود را كاملا به طرف داخل كشيده و آن‌را به‌مدت 5تا8 دقيقه به همان حال نگه داشته و به كار خود ادامه دهيد و به آرامي تنفس كنيد. البته به ياد داشته باشيد اين كار را نبايد در حالت درازكش انجام دهيد بلكه انجام آن موقع پياده‌روي يا ايستادن يا انجام كارهاي روزمره موثر است. خانم‌ها مي‌توانند اين كار را هنگام آشپزي يا ظرف شستن يا… انجام دهند.

 


 رژيم‌هاي غذايي پوست را كدر مي‌كند؟

براي سلامت پوست به ويتامين‌هاي A،وE و C و املاحي مثل آهن و روي نياز است. اگر رژيم سنگين باشد، فرد دچار سوءتغذيه مي‌شود. از جمله اين عوارض كاهش ويتامين E است كه باعث تيرگي پوست مي‌شود، زيرا ويتامين E يك آنتي‌اكسيدان است، بر اثر تابش نور آفتاب بر پوست اكسيدان زيادي در پوست ايجاد مي‌شود كه اين اكسيدان‌ها باعث تخريب سلولي و التهاب مي‌شوند.

ويتامين C و E به‌عنوان آنتي‌اكسيدان اين مواد اكسيداني را خنثي مي‌كنند و اگر اين التهاب پوست ادامه پيدا كند تيرگي‌هاي بعد از التهاب در پوست ايجاد مي‌شود و پوست را تيره مي‌كند. خود چربي پوست به آن قوام مي‌دهد و در نتيجه پوست زيباتر به‌نظر خواهد رسيد اما به‌طور مشخص كم شدن چربي باعث كدري پوست نمي‌شود، اين كدري به‌صورت ثانويه به‌وجود مي‌آيد. در رژيم‌هاي غذايي عناصري در بدن كم شده كه وجود اين عناصر باعث خون‌رساني بهتر مي‌شود و در نتيجه كمبود اين عناصر منجر به خشكي پوست مي‌شود و پوست خشك كدرتر به ‌نظر مي‌رسد. در اين حالت مي‌توانيد از كرم‌هاي ترتينوئين و اسيد ميوه استفاده كرده تا دوباره پوستي شفاف پيدا كنيد.


  در دوران كاهش وزن چه كرم‌هايي استفاده كنيد؟

بهتر است در دوران كاهش وزن و رژيم از كرم‌هاي سفت‌كننده پوست و لايه‌بردارها، كرم‌هاي اسيدهاي ميوه و كرم‌هاي ترتينوئين استفاده كنيد، اين محصولات مي‌توانند تا حد زيادي مشكل افتادگي پوست را كمتر كنند و در نتيجه فرد در دوران رژيم از آسيب‌هاي پوستي تا حدي در امان باشد. همچنين باعث مي‌شوند روي پوست فرد چروك‌هاي كمتري ايجاد شده و پوست شفافيت و زيبايي خود را در اين دوران از دست ندهد.


  چه كساني با رژيم، صورتشان چروك مي‌شود؟

هر نوع كاهش سريع وزن در بالاي 30 سالگي باعث ايجاد چروك در پوست صورت مي‌شود. اما اگر اين كاهش وزن طبق برنامه رژيمي دقيق و همراه با مصرف غذاهاي پرچرب و به خصوص روغن زيتون باشد، پوست حالت خود را حفظ مي‌كند. با اين حال چروك‌هاي ظاهر شده به مرور زمان كاهش مي‌يابند. به افرادي كه رژيم غذايي براي كاهش وزن مي‌گيرند توصيه مي‌شود با خوردن روغن زيتون و ماساژ دادن پوست با آن مانع چروك خوردن پوست خود شوند البته مي‌توان از انواع كرم‌ها و ژل‌هاي موجود در بازار نيز براي اين منظور استفاده كرد.


  عوارض رژيم‌ لاغري بازگشت‌پذيرند؟

بالاي 95 درصد عوارض ناشي از رژيم‌ها بازگشت‌پذيرند، مگر اينكه رژيم خيلي سفت و سخت باشد كه در اين حالت ممكن است بعضي‌ از اين عوارض برنگردد.

رژيم‌هاي غذايي اگر كنترل نشده باشند و زيرنظر يك پزشك تغذيه تجويز نشوند، عوارضي مانند چروك‌هاي پوستي، افتادگي گونه‌ها، ريزش مو و شوره سر را به‌دنبال خواهند داشت. براي كاهش وزن هميشه بايد ورزش را به‌عنوان بهترين راهكار درنظر گرفت.

 

سيب سبز

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.