انواع رژیم های چاقی و لاغریتوصیه های پزشکی

با دارو های مهار كننده جذب چربی بیشتر آشنا شویم

دارو های مهار كننده جذب چربی ( ارلیستات ، ونوستات ، زنیكال ) :
ـ ارلیستات ، یك عامل غیر مؤثر بر سیستم عصبی است كه باعث كم شدن اشتها نمی‌شود ، بلكه مستقیماً از طریق روده از جذب چربی جلوگیری می‌کند‌. ارلیستات اغلب با وعده‌های كم كالری به كار می‌رود و باعث می‌شود 30% از جذب چربی كم شود. ممانعت از جذب چربی نگرانی‌هایی را درباره ویتامین‌ها به وجود می‌آورد؛ با این حال ، ویتامین‌های محلول در چربی در بیماران معالجه شده با این عامل در مقدار عادی باقی می‌ماند.

درصد اندكی از بیماران كاهشی را در میزان ویتامین D و E و بتاكاروتن نشان می‌دهند كه با مكمل‌ها قابل رفع است. تأثیرات جانبی در ارتباط با دستگاه گوارش است. به عنوان مثال می‌توان به دفع چربی و ایجاد نفخ اشاره کرد. مزایای استفاده از این عامل شامل كاهش كلسترول LDL و افزایش HDL و كنترل قند و كاهش فشار خون می‌باشد ‌.

* توجه داشته باشید كه فقط یك سوم چربی جذب نخواهد شد ، در حالی كه نشاسته ، پروتئین و دو سوم چربی باقیمانده كه هنوز دارای كالری زیادی می‌باشند ، جذب بدن خواهد شد‌. از طرفی دفع بدون اختیار مدفوع حاوی چربی جذب نشده به بدن ، عارضه بسیار ناراحت كننده‌ای است كه بسیاری از مصرف كنندگان از آن شاكی می‌باشند.

• دو داروی ارلیستات و سیبو ترامین دارای تاییدیه FDA می‌باشند.
• همیشه بخاطر داشته باشید كه هر دارویی كه بتواند باعث كاهش اشتها یا وزن بشود ، باعث می شود تا سیستم بدن به آن عادت كند و با قطع مصرف آن (  مانند فنری كه به زور جمع شده باشد و ناگهان فشار از روی آن برداشته شود ) ، اشتها و وزن با سرعت و شدت زیادتر از قبل باز خواهد گشت. پس تا می توانید به دارو وابسته نباشید . 

دکتر منصور ریسمانچیان

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.