انواع رژیم های چاقی و لاغری

با رژیم مدیترانه ای آشنا شوید

7نکته طلايي در مورد رژيم مديترانه‌اي 
اینروزها اینقدر راجع به رژیم مدیترانه ای در هرکجا بحث میشود .اما رژیم مدیترانه ای چیست؟ آیا چیزی بجز اعتدال در خوردن وآشامیدن است که سبب سلامت جسم وطول عمر با نشاط برای افراد میگردد؟ در رژيم غذايي مديترانه‌اي خبري از دسر چرب و شيرين نيست. پايه رژيم بر گياهان تازه و انواع ادويه‌جات بنا شده است.در پايان هر وعده غذايي مقداري پنير يا ميوه‌هاي تازه خورده مي‌شود و چند ساعت بعد از آن ماست، عسل يا ميوه‌هاي خشک. غذاهاي سالم، ساده و البته خوش‌طعم…

دسترسي به فيبر بالا
يک نکته به اثبات رسيده است: کساني که ميوه و سبزيجات زيادي مصرف مي‌کنند لاغرتر از ديگران مي‌مانند.در رژيم مديترانه مصرف 5 واحد ميوه و سبزي خام در روز توليد شده است و از آنجا که در غذاها نيز سبزي و غلات فراواني وجود دارد، اين رژيم غني از فيبر است! فيبر نه تنها سبب احساس سيري مي‌شود بلکه به هضم و دفع راحت‌تر غذا از دستگاه گوارش نيز کمک مي‌کند!

غني از اسيدهاي چرب ضدچاقي
اسيدهاي چرب امگا 3 نه تنها از قلب محافظت مي‌کنند بلکه جزو معدود چربي‌هايي هستند که سبب چاقي نمي‌شوند زيرا خواص سيرکنندگي داشته و در صورتي که به جاي چربي‌هايي که در روز مصرف مي‌کنيم و نه در کنار آنها مصرف شوند مي‌توانند مانع از اضافه شدن وزن شوند!

قند آزاد است اما نه از نوع چاق کننده!
در رژيم غذايي مديترانه‌اي عسل به جاي تمامي قندها مصرف مي‌شود اما در حد اعتدال! از سوي ديگر سبزيجات، غلات و ميوه‌ها قندهاي خوب با انديس گليسميک پاييني دارند که با کاهش ميزان ذخيره چربي سبب لاغر شدن فرد شده و در ضمن خواص سيرکنندگي هم دارند!

خام‌خواري بهتر و سالم‌تر است!
در رژيم مديترانه‌اي، پخت‌ و پزهاي چنداني ندارد در نتيجه ويتامين‌ها و آنزيم‌ها بيشتر حفظ مي‌شوند. در ضمن ميوه و سبزيجات خام خوش‌مزه‌تر و… سالم و سبک‌تر از انواع پخته هستند!

پروتئين در حد اعتدال
در رژيم مديترانه‌اي گوشت قرمز يا گوشت ماهي از نوع کم‌چرب آن هم کم مصرف مي‌شوند و به ساده‌ترين شکل مي‌پزد.گوشت‌ها معمولا سرخ نمي‌شوند و آنها را با سس نمي‌خورند. اسيدهاي چرب اشباع شده دوست دستگاه قلب و عروق انسان نيستند. پروتئين‌هاي گياهي و غلات غني شده جايگاه ويژه‌اي در رژيم مديترانه‌اي دارند.

خوردن غذا به اندازه رفع گرسنگي، نه بيشتر نه کمتر
در همه جاي دنيا مردم غذاهاي لذيذ را دوست دارند اما هر چيزي را بايد به اندازه خورد در رژيم غذايي مديترانه‌اي توصيه شده غذا را نه تنها به اندازه رفع گرسنگي خورد اين قانون اصلي براي لاغر شدن است.

رژيم مديترانه‌اي ضد پيري است!
تحقيقات نشان داده است افرادي که رژيم‌هاي غذايي مديترانه‌اي را دنبال مي‌کنند ديرتر پير مي‌شوند! سبزيجات منبع غني آنتي‌اکسيدان هستند و مي‌توانند با راديکال‌هاي آزاد ساخته شده در ارگانيسم‌ها به ويژه در اثر هجوم‌هاي خارجي (آلودگي و اشعه‌هاي ماوراءبنفش خورشيد) مبارزه کنند. آنتي‌اکسيدان‌ها بدترين دشمنان راديکال‌هاي آزا‌داند که سبب پيري ارگان‌هاي ما مي‌شوند. در ضمن مصرف سبزيجات و اسيدهاي چرب خوب مي‌توانند ما در برابر بيماري‌هايي مغزي عصبي مثل آلزايمر و پارکينسون و همچنين پوکي‌استخوان محافظت کنند!

 

دکتر فاطمه مافی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.