درمان و مراقبت از پوست

برنزه شدن با باورهای قدیمی یا جدید ؟!

شما مي‌توانيد با حركاتي هوشمندانه از پوست خود در برابر صدمات ناشي از خورشيد و سرطان پوست محافظت كنيد. احتمالا در اين روزهاي گرم و آفتابي مصرف‌كننده روزانه كرم‌هاي ضدآفتاب هستيد و حتما اين موضوع را هم مي‌دانيد كه در استخر يا كنار ساحل جايي كه اشعه خورشيد بيشتر به شما مي‌تابد بايد هرچند ساعت يك‌بار كرم ضدآفتاب خود را تمديد كنيد تا از پوست شما محافظت كند. با عرض شرمندگي هنوز كرمي كه بتواند در طول روز از پوست محافظت كند به بازار نيامده است اما با به كارگيري استراتژي مدرن شما مي‌توانيد پوست خود را براي مدتي طولاني از اشعه مضر خورشيد دور نگه داريد و اين خود‌به‌خود يك عادت خوب براي شما مي‌شود تا در برابر خورشيد ايمني داشته باشيد. در اين مطلب ما به شما در مورد برخي بايدهاي قديمي و نتايج جديد در مورد اين باورها مي‌گوييم.


 

كرم ضدآفتاب كافي نيست

بايدهاي قديمي: نيم ساعت قبل از بيرون رفتن از كرم ضدآفتاب در طيف‌هاي روشن كه spf  آن‌ها حداقل 15 است استفاده كنيد.
بايدهاي جديد: تنها كرم‌هاي ضدآفتاب كافي نيستند.
چرا؟ خورشيد كلاژن و فيبرهاي پوست شما را با اشعه‌هاي خود از بين مي‌برد پس بايد با استفاده از كرم‌هاي ضدآفتاب با spf 15 همراه با آنتي‌اكسيدان غني شده‌، رطوبت را روي صورت خود حفظ كنيد.
شما مي‌توانيد با خوردن چاي‌سبز، سويا و حتي ويتامين C از حمله اشعه خورشيد به پوست‌تان جلوگيري كنيد. اين‌ها به شما كمك مي‌كنند تا پوستي شاداب داشته باشيد و محافظت پوستي‌تان با ضدآفتاب‌ها تكميل شود.
پيشنهاد بعدي: از كر‌م‌هايي استفاده كنيد كه آنتي‌اكسيدان قوي‌تر دارند يا مطمئن شويد كه مرطوب‌كننده‌هاي مناسب در اين كرم‌ها باشد تا بتواند روي پوست شما به خوبي بنشيند اما اگر كر‌م‌هاي قديمي كه استفاده مي‌كنيد تا كنون به پوست‌تان ساخته، همچنان از آن‌ها استفاده كنيد.
اگر ساعت‌هاي طولاني كنار ساحل يا استخر را براي تابستان خود انتخاب كرده‌ايد از كرم‌هاي ضدآفتاب با SPF بالاي 15 استفاده كنيد.
بعضي از افراد كرم‌ها را به خوبي روي پوست خود نمي‌مالند و گاها حتي خسيسي مي‌كنند و اين باعث مي‌شود كه آن‌ها فقط بخشي از پوست خود را با اين كرم بپوشانند كه اين به خودي خود ناقص است. پس سعي كنيد، صورت و پوست خود را حداقل 70درصد با كرم ضدآفتاب بپوشانيد تا زير اشعه خورشيد پخته نشويد و در معرض سرطان قرار نگيريد.


 

فقط به روشن‌ها فكر كنيد

بايدهاي قديمي: پوست خود را دور از اشعه مستقيم خورشيد قرار دهيد و هنگامي كه كنار استخر يا ساحل نشسته‌ايد با پارچه‌اي خنك پوست خود را بپوشانيد.
بايدهاي جديد: اگر محافظت از پوست خود را نمي‌خواهيد لباس‌هاي تنگ و تيره را در ساعات اوج گرما بپوشيد. اين كار كاملا مضر است.  اين‌جاست كه مي‌فهميم از قانون‌هاي قديمي نيز نمي‌شود گذشت،پس از پارچه‌هايي كه بافت ظريفي دارند و خنك هستند استفاده كنيد. اما بيشتر فكر كنيد آيا نمي‌توانيد خوش‌رنگ‌ها را انتخاب كنيد نه تيره رنگ و سياه را؟ پس براي آنكه خودتان از سرطان پوست جلوگيري كنيد، خيلي راحت در تابستان‌ها بي‌خيال رنگ‌هاي تيره شويد و فقط به لباس‌هاي روشن فكر كنيد.


 

صرفه‌جويي در اين يك مورد ممنوع

بايدهاي قديمي: به اندازه يك قاشق چاي‌خوري كرم ضدآفتاب روي پوست‌تان بماليد.
بايدهاي جديد: كاملا تمام پوست خود را از معرض اشعه خورشيد بپوشانيد و از اين قضيه مطمئن شويد.
ابتدا به اين دقت كنيد كه قسمت‌‌هاي خاص بدن مثل گردن و حتي پشت دست‌هاي خود را به خوبي با كرم ضدآفتاب بپوشانيد. يادتان باشد، به‌خصوص در زمان رانندگي اين كار را بكنيد چون از شيشه جلوي ماشين نور به صورت مستقيم به پوست دست شما مي‌خورد و آن را مي‌سوزاند.  دكترهاي پوست همگي يك نظر را درباره اين نقاط مطرح كرده‌اند و گفته‌اند كه بايد كاملا مراقب پوست پشت دست‌هاي‌تان باشيد.


 

ويتامين تابشي را بي‌خيال شويد

باور قديمي: كمي آفتاب باعث سلامت است:
نيم ساعت در هفته را به پوست خودتان اجازه دهيد تا از ويتامين D موجود در خورشيد استفاده كند. يعني راحت جلوي آفتاب باشيد و ببينيد كه حال‌تان خوب مي‌شود.
باورهاي جديد: اين عاقلانه نيست كه بدون محافظت از پوست خود از خانه بيرون برويد. البته اين را هم بگوييم كه اين واقعيت وجود دارد كه بدن ما به ويتامين D احتياج دارد.  اين ويتامين باعث مي‌شود تا استخوان‌هاي سالم داشته باشيم و ايمني بدن را نيز تامين مي‌كند. اما به هرحال خطر اشعه‌هاي مضر خورشيد هم وجود دارد‌. استفاده از مكمل‌ها راهي مطمئن براي گرفتن مناسب ويتامين D است بدون هيچ ترسي از خطر اشعه‌هاي سرطان‌زا.


بعضي از افراد كرم‌ها را به خوبي روي پوست خود نمي‌مالند و گاها حتي خسيسي مي‌كنند و اين باعث مي‌شود كه آن‌ها فقط بخشي از پوست خود را با اين كرم بپوشانند كه اين به خودي خود ناقص است. پس سعي كنيد، صورت و پوست خود را حداقل 70درصد با كرم ضدآفتاب بپوشانيد تا زير اشعه خورشيد پخته نشويد و در معرض سرطان قرار نگيريد

برنزه شويد، اما…

بايدهاي قديمي: هرگز برنزه نكنيد.
بايدهاي جديد: هرگز براي برنزه كردن، خود را در معرض مستقيم نورخورشيد قرار ندهيد.
تحقيقات بين‌المللي درباره سرطان پوست اين را نشان مي‌دهد، استفاده از تخت‌هاي آفتاب كه در كنار ساحل يا استخر آن‌ها را مي‌بينيد، ريسك سرطان پوست از نوع ملانوم را 75درصد افزايش مي‌دهد و بيشتر اوقات باعث چروك شدن و ايجاد خال‌هاي قهوه‌اي روي پوست شما مي‌شود.

قانون اصلي برنزه شدن

مطالعاتي كه درباره پوست شده اين را نشان مي‌دهد كه هرچه ميزان ساعت برنزه شدن را زيرآفتاب كاهش بدهيد براي پوست شما بهتر است. پس هنگامي كه در حال آفتاب گرفتن هستيد از عينك‌هاي آفتابي اصل و لوسيون‌هاي مطمئن استفاده كنيد تا با اشعه خورشيد نسوزيد. در اين حالت اگر ساعت‌هاي مقابل نور نشستن خود را كاهش دهيد هم مي‌توانيد برنزه شويد هم سالم. اگر مي‌خواهيد رنگي خوب همراه با سلامت پوست داشته باشيد از اين قوانين استفاده كنيد.

سیب سبز

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.