توصیه های پزشکیدرمان و مراقبت از پوست

بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی صورت) چگونه است ؟

 

بنابر اعتقاد برخی از افراد چشم یکی از تأثیر گذارترین اعضای صورت می باشد. این عقیده به اثبات رسیده است، بنابراین بلفاروپلاستی می تواند به اندازه هر جراحی پلاستیک زیبایی صورت دیگری در تغییر ظاهر فرد موثر باشد. بلفاروپلاستی یک روش جراحی ایمن و موثر است که برای احیا و تجدید جوانی و کاهش ظاهر پیر و فرتوت افراد بکار می رود. این عمل پوست اضافه و چربی اطراف پلکها را از بین می برد. بلفاروپلاستی یکی از رایج ترین روشهای جوان سازی صورت می باشد. ممکن است اینگونه تصور شود که جراحی پلاستیک تنها توسط خانمها مورد استفاده قرار می گیرد، ولی مردها در فضای رقابتی شرکتها بصورت فزاینده ای تقاضای انجام عملهای جوان سازی را دارند. چرا که ظاهر جوانتر نشان دهنده انرژی درونی بیشتر است.
وقتیکه افراد به دنبال انجام جراحی پلاستیک می باشند تنها روی یک جنبه از اعضای صورت خود توجه دارند و کمتر به کل ظاهر توجه نشان می دهند. انجام بلفاروپلاستی به تنهایی پاسخگوی ترمیم پوست اطراف چشم ها نمی باشد. افزایش سن و افتادن ابرو باعث ایجاد ظاهری خسته و عصبانی در افراد می شود. معمولا این عمل بصورت همزمان با عمل کشیدن ابرو انجام می شود. اگر می خواهید درباره عمل کشیدن ابرو اطلاعات بیشتری کسب کنید، به بخش عمل کشیدن ابرو مراجعه کنید.
با توجه به پوست کیسه ای شکل پلک ها، چزی که باعث ایجاد نگرانی می شود تغییرات بافتی یا سطحی (خطوط ظریف) در اطراف پوست چشم ها است. اگر چه به کمک بلفاروپلاستی می توان کمی از این چروکها را رفع کرد، ولی نمی توان تمام خطوط یا چروکهای ناشی از افزایش سن، مواجهه مستقیم با آفتاب یا چروک های ژنتیکی را درمان کرد. بلفاروپلاستی باعث درمان و رفع «پوست اضافه و چربی» می شود، روشهایی مانند پیل شیمیایی و جراحی لیزری باعث درمان اختلالات و چروک های بافتی می شوند.
یک جراح پلاستیک معتبر و مجرب که منحصرا جراحی های زیبایی چهره یا صورت انجام می دهد، می داند که وظیفه وی تنها ترمیم قسمت های موردنظر بیمار نمی باشد، بلکه او باید به انگیزه ماورای این عمل نیز پاسخ دهد. ناگفته پیداست که یک بلفاروپلاستی نمی تواند از فروپاشی یک ازدواج جلوگیری کند. برخی بیماران که آمادگی انجام جراحی پلاستیک صورت را ندارند، ترجیح می دهند که از روش های محافظه کارانه تری مثل بوتاکس برای صاف کردن خطوط و چروک های صورت و یا کلاژن برای پر کردن چاله های صورت خود استفاده کنند. افرادیکه راجع به عمل های احیا و تجدید جوانی آگاهی کافی دارند، می دانند که چه زمانی انجام این عمل برایشان مناسب است.
بحث و گفتگو راجع به عملهای تجدید جوانی با نگاه کردن به عکس های قبل و بعد از عمل جراحی شروع می شود. به این ترتیب بیمار بوسیله عکس ها متوجه می شود که بعداز عمل چه تغییری خواهد کرد؟ همانطور که در عکس ها نیز می بینید، اغلب بیماران می خواهند که عمل کشیدگی پلکشان با سایر جراحی زیبایی بصورت همزمان انجام شود. عمل های کشیدن صورت، بزرگ کردن چانه، کاشتن گونه، رینوپلاستی (جراحی بینی)، اتوپلاستی (جراحی گوش) و جراحی لب را می توان بصورت همزمان وتوأم با بلفاروپلاستی انجام داد.
تصویر سمت چپ جایگاه برش روی پلک بالایی و پایینی را نشان می دهد. در بلفاروپلاستی سنتی پلک پایین معمولا ضمن حذف پوست اضافه و چربی از روی پوست پلک پائین، روی این قسمت از پلک برش زده می شود.

 

در 10 سال گذشته بر روی پلک های پایینی با استفاده از یک تکنیک پیشرفته، عملهای موفقی انجام گرفته است، نام این تکنیک بلفاروپلاستی trans conjuctival است. (conjunctive نام لایه صورتی رنگ زیر پلک پایینی است). با استفاده از این روش برش در قسمت درونی پلک زده می شود و دیگر هیچ برشی روی پلک و قسمت خارجی آن دیده نمی شود. اگر از این نوع جراحی خوشتان می آید آنرا با جراحتان در میان بگذارید.

بازبینی جراحی پلک
در حالیکه مشغول بررسی ارتقاء و توسعه بلفاروپلاستی سنتی می باشیم، دوست داریم که کمی هم به اصطلاح باز بینی عمل کشیدن پلک بپردازیم. معمولا بیماران برای بازنگری و بازبینی جراحی پلاستیکشان به پزشک رجوع می کنند. دستورات و پیشنهادات ذیل به تمام بیمارانی که بلفاروپلاستی انجام داده اند توصیه می شود. هر چند که بیماران دچار جراحی پلک چالش های مخصوص به خود را دارند.
در بازبینی بلفاروپلاستی، جراح پلاستیک روی ناحیه ای که قبلا تغییرات آنجا رخ داده است، کار می کند. اصلاح و تصحیح جراحی قبلی بوسیله ی جراح پلاستیک دیگر می تواند کمی پیچیده تر باشد و در نتیجه زمان بیشتری نسبت به جراحی اول می برد. همچنین تورمی که در جراحی بازبینی بوجود می آید شدید تر است و خوب شدن آن زمان بیشتری طول می کشد.
در جلسه مشاوره اول شما، ما ساختمان استخوانی و بافت نرم چشمان شما را از نظر فرم و عملکرد بررسی و معاینه می کنیم. ارزیابی پلک های بالایی و پایینی و چشم ها، اصولی را برای آنچه که می توان از یک عمل بلفاروپلاستی توقع داشت، ارائه می دهد. نوع پوست، نژاد، سن به همراه درجه اختلال و نوع کارکرد از جمله فاکتورهای مهم و موثر در بروز نتیجه نهایی جراحی می باشد.
نظیر سایر جراحی های پلاستیک، معاینه سلامت کلی و داشتن توقعات معقول لازم است. آگاهی شما از روشها و روندها در نتیجه گیری موفق نهایی ضروری است. در جلسه مشاوره، ما راهنمایی های لازم را به شما می دهیم.

قبل از عمل جراحی کشیدن پلک
در ملاقات قبل از عمل شما با ما، پرستار ما راهنمایی های لازم را به شما می کند تا اقدامات لازم را قبل و بعد از عمل انجام دهید. در یک روز به عمل مانده به ما زنگ بزنید تا قرار عمل را تأیید کنیم. در روز عمل، با پرستار صحبت خواهید کرد (کسیکه شما را بیهوش می کند). و قبل از رفتن به اتاق عمل با دکتر خود ملاقات خواهید نمود. عمل جراحی پلک باتوجه به ساختار زیرپوستی و میزان بافت اضافه حدود 1 ساعت طول می کشد. اگر غیر از عمل پلک، عمل دیگری نیز داشته باشید، بالطبع این مدت بیشتر طول خواهدکشید. به هوش آمدن از حالت بیهوشی حدود یک ساعت طول می کشد و اکثر بیماران بعد از 5 ـ 4 ساعت پس از پذیرش مرخص می شوند.

اقدامات قبل از عمل جراحی کشیدن پلک

  1. لطفا از خوردن آسپرین یا مواد حاوی آسپرین یا ایبوپروفن تا یک هفته قبل از عمل و 2 هفته بعد از عمل خودداری فرمائید. برای آگاهی از لیست کامل داروهایی که نباید قبل از عمل مصرف کنید به قسمت «لیست داروها» مراجعه کنید. اگر دارویی مصرف می کنید که روی گردش خون و خونریزی تأثیر می گذارد سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

  2. لطفا از کشیدن مواد مخدر و مصرف الکل دو هفته قبل از عمل و 2 هفته بعد از عمل خودداری کنید. اگر مصرف این دو را متوقف نکنید، بهبودی زخم ها به تعویق می افتد و قرمزی پوست و سایر اختلالات باقی می مانند.

  3. لطفا ما را در جریان تمام سوابق پزشکی و درمانی خود قرار دهید. در قرار ملاقات قبل از عمل پرستار شما را در جریان داروهایی که باید در روز عمل با یک جرعه آب مصرف کنید قرار می دهد.

  4. در قرار ملاقات پیش از عملتان به شما نسخه ای داده می شود که در آن آنتی بیوتیک های خوراکی، پماد آنتی بیوتیکی چشم (در صورت داشتن عمل پلک) و داروهای مسکن درد وجود دارد. لطفا داروهای این نسخه را قبل از رفتن به اتاق عمل فراهم کنید تا بعد از خاتمه عمل و بازگشت به خانه آنها را آماده داشته باشید.

  5. ویتامین C (اسید اسکوربیک) را از یک هفته قبل از عمل تا دو هفته بعد از عمل مصرف نمائید.

  6. نباید از بعد نیمه شب روز قبل از عمل چیزی بخورید یا بیاشامید. مگر اینکه پزشک خلاف این را برای شما تجویز نماید. بهتر است پیش از عمل دندانهایتان را بشوئید.

  7. بعد از عمل جراحی کشیدن پلک
    بعد از اینکه به هوش آمدید، روی چشمانتان پدهای آغشته به محلول iced saline خواهید دید. اینها باعث کوچک ماندن تورم ها و کوفتگی های بعد از جراحی می شوند. به علنت مالیده شدن پماد چشمی که بعد از عمل به چشم شما مالیده شده است، دیدتان تار خواهد بود. همچنین ممکن است از چشمتان اشک بیاید که این به علت تورم است، این تورم در طی هفته اول جراحی می خوابد.
    بعد از بلفاروپلاستی، پرستار ما به شما کمک خواهند کرد که موارد زیر را انجام دهید: نوشیدن مایعات، راه رفتن بصورت ملایم و آهسته، دفع، برطرف کردن ناراحتی و نظارت روی پدهای چشم شما. پرستار ما به شما آموزش خواهد داد که چگونه پدهای چشمتان را عوض کنید. باید هر 24 ساعت یکبار این پدها را عوض کنید.
    برای برداشتن اینها 3 روز بعد باید مراجعه کنید. برداشتن این پدها ایجاد ناراحتی کمی می کند برای رفع این ناراحتی یک ساعت قبل از مراجعه داروی مسکن مصرف کنید.

    اقدامات بعد از عمل کشیدن ابروـ مراقبت بعد از زخم ها
    تا 24 ساعت بعد از عمل، پدهایی را که در آب یخ خیسانده شده اند را روی چشمانتان بگذارید. پدها را هر 30 ـ 20 دقیقه عوض کنید. پدها باید همیشه خیس نگه داشته شوند وزن آب به همراه دما به کوچک ماندن کوفتگی کمک می کند. یک کیسه کوچک حاوی نخود یا ذرت یخ زده را روی پدهای چشم ها بگذارید. مواظب باشید که کیسه مستقیما روی پوست نباشند. یک دستمال یا حوله بین کیسه و پوستتان بگذارید.
    هنگام خواب بوسیله یک پنبه پمادهای اضافه را از روی بخیه ها پاک کنید. سپس پماد چشم را روی بخیه های پلک و قسمت داخلی پلک بمالید. تا زمانیکه بخیه ها وجود دارند باید اینکار را 2 بار در روز انجام دهید (صبح و عصر). ولی فقط هنگام خواب پماد را درون پلک پائینی بمالید. مالیدن این پماد درون پلک زیری باعث تیرگی و تارشدن دید می شود بنابراین بهترین زمان برای این کار بلافاصله قبل از استراحت عصرگاهی است. بخیه هایی که بوسیله پماد چرب و لغزنده شده اند در هنگام برداشتن درد کمتری ایجاد می کنند.

    دارو
    بیماران اغلب از وجود ناراحتی بیش از وجود درد شکایت دارند. از داروهی مسکن در صورت نیاز یا تجویز استفاده کنید. وقتیکه داروهای مسکن می خورید رانندگی نکنید، الکل هم مصرف نکنید. عوارض جانبی مسکنها حالت تهوع و استفراغ می باشد. خوردن مسکن ها با غذا حالت تهوع را به حداقل می رساند. مصرف آنتی بیوتیک (ketlen/cephalexin) را وقتی به خانه رفتید شروع کنید. فردای عمل قرصها را هر 6 ساعت یکبار مصرف کنید تا تمام شوند. تا 24 ساعت بعد از عمل تب داشتن عادی است.
    داروهای ضدتورم را وقتی به خانه رسیدید مصرف کنید(حتما با غذا بخورید).
    ویتامین C به خوب شدن کمک می کند. آنرا تا 2 هفته بعد از عمل مصرف کنید.

رژیم غذایی
از مایعت شروع کنید و تا جائیکه می توانید به سمت غذاهای نرم بروید.

فعالیت
روز بعد از جراحی را کاملاً استراحت کنید. تا یک هفته بعد از جراحی هنگام خواب زیر سر خود 3ـ 2 بالش قرار دهید تا سرتان بالابیاید. و نسبت به بدنتان از موقعیت بلندتری برخوردار شود. به هیچ وجه خم نشوید، وسایل سنگین بلند نکنید یا فعالیت سنگین انجام ندهید. از بلند کردن و بغل کردن کودکان بپرهیزید. تا یک هفته بعد از عمل رانندگی نکنید. یک هفته مرخصی و دوری از کار توصیه می شود.
بعد از 24 ساعت، به جز در هنگام پماد مالیدن، بریدگی ها را خشک نگه دارید. قبل از مراجعه برای برداشتن بخیه ها دوش بگیرید و موهای خود را بشوئید. پس از برداشتن بخیه ها، روی محل بخیه ها نوارهای استریل گذاشته می شود که باید خشک نگه داشته شوند واز جای خود حرکت داده نشوند. جای کوفتگی را یک هفته بعد از عمل می توان با آرایش کردن استتار کرد. برای جلوگیری از ایجاد کک و مک در محل برش روی پلک، تا 3 ماه در معرض مستقیم آفتاب قرار نگیرید.

لطفا به خاطر داشته باشید
اشک ریختن، تورم و کبودی از علائم عادی پس از جراحی بلفاروپلاستی می باشد که بعد از چند روز بهبود می یابد.

نتیجه نهایی

ما به شما یک هفته استراحت و مرخصی را توصیه می کنیم و معمولاً بعد از مدت می توانید به سر کار برگردید.

به نقل از دکتر همایون زهتاب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.