درمان و مراقبت از مو

بهداشت و سلامت مو

تمام سطح بدن به جز كف دست و پا، لب ها، سطح هاي تا شونده و پشتي بندهاي انتهاي انگشتان و قسمتي از اعضاي تناسلي خارجي توسط مو پوشيده شده است كه از دو قسمت تشكیل شده است. قسمتی از آن كه دیده می شود، از سلولهای مرده به وجود آمده و قسمت دیگر، ریشه و پیاز مو نام دارد كه سلولهای زنده و فعال دارد . یك انسان بالغ در حدود صد تا صدو پنجاه هزار تار مو بر روی سر دارد كه هر تار مو بین دو تا ده سال عمر می كند و رشد آن به طور معمول  10 تا12 سانتیمتر در سال است. ممكن است روزانه 20 تا100 تار مو بریزد كه این ارقام درنژادها، جنسیتها و سنین مختلف یكسان نیست.

توصیه هایی در زمنیه بهداشت و سلامت مو
1- مصرف میوه‌ها وسبزیهای تازه ، ماهی تازه ، جگر و روغنهای گیاهی مانند روغن زیتون ، روغن آفتابگردان و روغن ذرت و کاهش مصرف شیرینی ، نوشابه های گازدار، قند و شكر به رشد و سلامت موها کمک می‌کنند.
2-  ماساژ سر نیز در افزایش سرعت جریان خون نقش مهمی دارد به این صورت که با انگشتان دو دست ، سر را ماساژ داده، بطوری که انگشتان به شکل دورانی حرکت داده شوند. تا زمانی که احساس گرما در سر بوجود آید  و خون بیشتری در زیر پوست جریان یابد. این حرکت را در همه نقاط پوست سر می توان انجام داد تا به این ترتیب خون در تمام قسمتهای سر به جریان بیفتد.
3- ناراحتی های عصبی، نگرانی، دلواپسی،  اندوه، كم خوابی و یا بدخوابی سلامت موها را به خطر می اندازد و رشد آنها را متوقف كرده و موها دچار ریزش می شوند.
4- آرايش هاي مو مانند دم اسبي کردن يا بافتن که مو کشيده مي شود نبايد خيلي محکم مو را کشيد و بست. استفاده از کرمها و يا شامپوهاي نرم کننده مو پس از شامپو زدن، مو را نرمتر کرده و شانه کردن مو را راحت تر مي کند. وقتي که مو خيس است شکننده تر است. نباید مو  را به شدت خشک کرد و شانه کشید و همواره باید از شانه،برس و حوله مخصوص خود استفاده کرد.
نکته : بهتر است شامپو متناسب با نوع مو انتخاب و مصرف
5- هنگاميکه يک خانم باردار است موهاي او بيشتر رشد مي کند. به هر حال پس از وضع حمل موها وارد دوره استراحت مي شوند. بعضي از خانمها در طي 2 تا 3 ماه متوجه ريزش موهايشان ميشوند. اين ريزش ممکن است از يک تا شش ماه طول بکشد، اما بالاخره برطرف خواهد شد.
6- تب بالا، عفونت شديد، آنفولانزاي شديد و بيماري هاي تيروئيد نيز مي توانند باعث شوند مو در مرحله استراحت قرارگيرد. شخص ممکن است 4 هفته تا 3 ماه پس از تب بالا، بيماري سخت ياعفونت با ديدن ريزش شديد مو شوکه شود. اين ريزش مو معمولا خود به خو برطرف مي شود.
7- کمبود پروتئين در رژيم غذايي به دنبال رژيم هاي شديد و سخت غذايي باعث اختلال در رشد مو شده و ریزش مو در 2 تا 3 ماه بعد خواهد شد که  اين وضعيت مي تواند با خوردن مقدار کافي از پروتئين برطرف شود
8- بعضي از روشهاي درمان سرطان بر روند تقسيم سلولها در سلولهاي مو تاثير گذاشته و آن را متوقف مي نمايد. مو ها نازک مي شوند و به محض خروج از پوست سر مي شکنند. بيماران حتي ممکن است 90 درصد از موي سر خود را از دست بدهند. البته مو ها پس از اتمام دوره درمان دوباره رشد خواهند کرد.
9- تعداد دفعات شستشوي مو بايد رعايت گردد چون شستشوي به دفعات خيلي زياد، با هر كيفيتي كه مو داشته باشد مي تواند در طول زمان منجر به اختلالات مو گردد. در هر نوبت حمام بهتر است شامپو را به دو قسمت تقسيم كنيد تا بتوانيد دو بار متوالي موها را شسته و هر بار با آب صاف و زلال آبكشي نمائيد.
10- برس زدن روزانه و ماساژ موها سبب تشديد سرعت جريان خون، بهتر رسيدن هوا به ريشه موها و تغذيه بهتر ريشه مو شده و ازجمع شدن گردوغبار و كثافات در سر نيز جلوگيري مي كند. اما تعداد دفعات برس زدن نبايد از دوبار در روز تجاوز كند زيرا برس زدن خيلي شديد و مكرر يا خيلي طولاني موجب شاخه شاخه شدن نوك مو، شكسته شدن مو و ريزش آن مي گردد.
11  – لازم است موها تقريبا” هر 4-3 هفته يكبار كوتاه شوند. براي اين منظور انتخاب يك آرايشگاه تميز كه با اصول بهداشتي كار كند در جلوگيري از انتقال عفونتهاي ميكروبي يا انگلي و قارچي بسيار حائز اهميت است. موهای زائد بدن نیز باید بطور مرتب تراشیده شوند.
12  -استفاده از بالش و ملحفه شخصي  و عوض کردن روبالشي ها هفته ای یک بار در بهداشت و سلامت مو موثر است.
-رنگ كردن موها ساليان درازي است كه مد شده است اگر چه ممكنست رنگ كردن موها چنانچه با احتياط لازم همراه باشد عوارض نامطلوبي نظير خارش و … بر جاي نگذارد، ليكن در موارد زير رنگ كردن موها مناسب نبوده و بهتر است انجام نگيرد:
1- اگر مو بطور غير طبيعي مي ريزد.
2- اگر در رنگ كردن قبلي فرد دچار خارش در پوست سر شده است
3- اگر فرد قبلا” تنگي نفس داشته و يا هم اكنون دچار آن است
4- اگر فرد دچار بيماري هاي حاد يا مزمن كليه است
5- در دوران بارداری وباردار نیز توصیه می شود مو ها رنگ نشوند.

بیماریهای مهم  مو
1- ریزش مو
ناراحتیهای عصبی ، نگرانی ، دلواپسی ، اندوه ، کم خوابی و یا بدخوابی سلامت موها را به خطر می‌اندازد و رشد آنها را متوقف کرده و موها دچار ریزش می‌شوند. موها به هر رنگ و از هر جنس که باشد، نیاز به تغذیه و مراقبت دارد. یک برنامه غذایی که به اندازه کافی ویتامینهای گروه ب و نیز آ و ث و همینطور کلسیم ، آهن ، مس و ید داشته باشد، سبب می‌شود که موها زیبا بمانند. خوردن شیرینی ، نوشابه‌های گازدار ، قند و شکر و استفاده از  برسهای نایلونی باعث ریزش بیشتر مو می شود.
2- شوره سر:
یكی از بیماریهای شایع مو، شوره سر است كه باید آن را درمان كرد. بسیاری از پزشكان اعتقاد دارند كه شوره ی  سر در اثر تغذیه نادرست ، نگرانی، هیجان ، عدم تعادل هورمونها و استفاده زیاد از مواد آرایشی مو، پدید می آید. برای مبارزه با آن، می بایست ابتدا علت را یافت و سپس به درمان پرداخت. خوردن سبزی ، مواد پروتئین دار و غذاهایی كه ویتامینA وE و Bدارند، به مقدار فراوان توصیه می شود.
یكی از مؤثرترین راه های از بین بردن شوره سر، استفاده از سركه است. باید به مقدار مساوی آب و سركه را مخلوط کرده سپس موها را به چند قسمت تقسیم نموده و به كمك یك تكه پنبه، محلول آب و سركه به پوست سر مالیده شود و سپس مو شسته شود.
نکات قابل توجه در شستشوی موها
1- حمام گرفتن حداکثر هفته‌ای دو بار با آب نیمه گرم
2ـ بهتر است فقط یکبار موها را با شامپو شسته شوند و زمان شستشو طولانی نشود یعنی بلافاصله پس از شامپو کردن با آب ، موها سر شسته شوند.  چون هر قدر شامپو به مدت طولانی‌تری با موها و پوست تماس داشته باشد، آسیب بیشتری به پوست سر و موها وارد می‌شود. این موضوع در مورد شامپوهای خارجی نیز صدق می‌کند
باور های غلط در باره مو :
1- کوتاه‌کردن زود به زود موها باعث می‌شود موها سریع‌تر رشد کنند.
واقعیت: موها در هر ماه، 1 تا 5/1 سانتی‌متر رشد می‌کند، چه آنها را قیچی کنید و چه به حال خود رهایشان کنید. البته ممکن است در تابستان موها اندکی سریع‌تر رشد کنند در واقع، کوتاه‌کردن موها انتهای خراب و دو شاخه موها را حذف می‌کند و باعث می‌شود موها ظاهر بهتری پیدا کنند
2- اگر یک موی سفید را بکنید، به جای آن دو سه تار موی سفید جدید درمی‌آید.
واقعیت: این مطلب حقیقت ندارد ولی کندن موها عادت بدی است. کندن موها به ریشه آنها آسیب می‌زند و باعث ایجاد عفونت یا جوشگاه می‌شود و جای آن باقی مانده و مویی در آنجا رشد نمی‌کند
3- شستشوی موها با آب سرد پس از شامپو زدن، باعث درخشندگی موها می‌شود.
واقعیت: این کار هیچ  تاثیری در درخشندگی موها ندارد.
4- برای اینکه موهایتان واقعا تمیز شود، باید چند بار آنها را شامپو بزنید و بشویید.
یک بار شامپو زدن و شستشوی درست هم باعث تمیزی می شود.
5- اگر در روز 100 بار موهایتان را برس بزنید، برای موها خیلی مفید است.
واقعیت: برس‌زدن زیادی تارهای مو را ضعیف می‌کند. همچنین برای موهای چرب، مناسب نیست چون موجب چرب شدن بیشتر مو می‌شود
6- با کمک برخی محصولات آرایشی، می‌توان انتهای دو شاخه موها را ترمیم کرد.
واقعیت: وقتی موها دو شاخه می‌شوند، دیگر  تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که آنها را قیچی کنید
7- استرس باعث ریزش موها می‌شود.
واقعیت: موها همیشه در حال ریزش هستند و به‌طور طبیعی روزانه 20 تا100 تار موی می‌ریزد ولی این امکان وجود دارد که وقتی فرد استرس زیادی داشته باشد چند تار مو بیشتر بریزد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.