رنگ کردن مو

به روش حرفه ای ها موهایتان را رنگ کنید آموزش قدم به قدم

از چه اکسیدانی استفاده کنید؟ کدام رنگ مو مناسب شماست؟ چه رنگی برای موهای سفید بهتر است؟ و ده ها سوال دیگر …

از چه اکسیدانی استفاده کنید؟ کدام رنگ مو مناسب شماست؟ چه رنگی برای موهای سفید بهتر است؟ و ده ها سوال دیگر …

در این روزها که هزینه های زندگی حسابی بالا رفته است، می توان با صرفه جویی در بعضی امور دخل و خرج خانه را با هم هماهنگ کرد، مثلا شما می توانید به جای رفتن به آرایشگاه و سپردن رنگ کردن موها به آرایشگر، خودتان دست به کار شوید و با خرید رنگ دلخواه تان در خانه، موهای تان را رنگ کنید؛ البته برای این کار باید دانش کافی درمورد جدول رنگ ها، تن ها و سایه های درون آنها، روش های رنگ کردن و… داشته باشید. ما در اینجا سعی کرده ایم تا حد ممکن این دانش را در اختیار شما قراردهیم؛ از انتخاب رنگ گرفته تا واریاسیون و اکسیدان و روش های رنگ کردن در آخر هم سراغ دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو رفتیم تا ببینیم این مدل رنگ کردن مو ها به مو آسیب می رساند؟

 در چه ظرفی رنگ ها را مخلوط کنید؟

بعد از پوشیدن دستکش مقدار لازم از رنگ مورد نظرتان را در یک ظرف غیرفلزی بریزید و بعد مقدار لازم از کرم اکسیدان را به آن اضافه کرده و در نهایت با قلم رنگ آنها را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی یکنواخت به دست آورید.

البته در مارک های مختلف رنگ مو ممکن است شماره رنگ ها کمی متفاوت باشد بهترین کار استفاده از کاتالوگ خود آن مارک از رنگ مو است.

از کجای سر شروع کنید؟

اگر برای اولین بار است که می خواهید موهای تان را رنگ کنید، یعنی موهای طبیعی و رنگ نشده دارید، باید بیشتر دقت کنید و به گونه ای رنگ کنید که روی هر تار مو رنگ کافی وجود داشته باشد، پیشنهاد می کنیم در شروع کار قسمت های انتهایی و طولی را رنگ کنید، طوری که با ریشه مو 5/2 سانتی متر فاصله داشته باشد و 10 دقیقه صبر کنید (یعنی در ابتدا به ریشه ها کاری نداشته باشید.) 10 دقیقه بعد رنگ را به ریشه مو بزنید و 30 دقیقه برای موهای نازک و 40 دقیقه برای موهای ضخیم صبر کنید. اما به طور عام در مورد تمامی رنگ ها به خصوص رنگ های روشن و مد روز، باید رنگ آمیزی را از پشت سر شروع کرده و به طرف جلوی سر ادامه دهید. به یاد داشته باشید در مورد رنگ های تیره یا پوشش دهنده موهای خاکستری و سفید بهتر است از جایی که موی خاکستری یا روشن بیشتر است شروع کنید (معمولا از جلوی سر).

اکسیدان ها چه تفاوتی با هم دارند؟

اکسیدان که به عنوان تسریع کننده فعالیت شیمیایی در رنگ مو به کار می رود، باتوجه به نتایج مورد دلخواه شما و همچنین با تمایلات سازندگان رنگ ها تعیین می شود.

اکسیدان 1 : رنگ را فقط به طور جزئی باز می کند.

اکسیدان 2 : قدرت بازکنندگی و روشن کنندگی بالا روی موهای سفید را دارد.

اکسیدان 3 : قدرت روشن کنندگی بالا با کمترین میزان رنگ را دارد.

از آنجایی که اکسیدان های با درجه بالا میزان بیشتری از سولفور موهای شما را پاک می کند، معمولا توصیه می شود از اکسیدان های با درجه کمتر از ۳۰ استفاده کنید. همچنین آمونیاک هم همین خطر را دارد.

کدام رنگ را انتخاب کنید؟

۱- افراد با پوست تیره: رنگـ هـای شـرابی، مسـی، شـاه بلوطی، فنـدقی و آجری.

۲- افراد با پوست روشن: بـلوند خاکـستـری یـا صدفی، قهوه ای مات، بـلونـد دودی و های لایت آبی یا قرمز.

۳- افراد با پوست های گندمگون و برنزه: شـیـری، گـلبـهـی، مسـی، کـرم نـخـودی، قهوه ای، فندقی و عسلی.

۴- افراد با پوست های صورتی و سرخ: کرم گلی، زیتونی تیره و قهوه ای تیره.

۵- افراد با چشم های آبی: آبی خاکستری، آبی تیره، قهوه ای و مشکی.

۶- افراد با چشم های کهربایی: طلایی، فندقی، مسی و قهوه ای سوخته.

برای رنگ کردن ریشه ها بدانید

وقتی موها سفید می شوند، کمترین رویش ریشه ها می تواند زیبایی موهای شما را خراب کند، به همین دلیل کسانی هستند که ترجیح می دهند که خیلی زود به زود ریشه ها را رنگ کنند. برای این کار اول از همه فقط به ریشه ها رنگ بزنید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد رنگ مو را تا انتهای نوک ساقه بکشید و چند دقیقه صبر کنید و سپس آب بکشید. اگر بیشتر موهای تان سفید است اول از جلوی سر شروع به رنگ کردن کنید بعد جاهای دیگر را. اگر شقیقه ها سفید بودند اول شقیقه ها و بعد از پشت سر شروع کنید. در کل هر جا که سفیدی بیشتر بود اول آنجا را رنگ کنید و بعد جاهای دیگر را. اگر هم سفیدی موهای تان کم است ابتدا از پشت سر و از ریشه شروع به رنگ کردن کنید، بعد بغل ها و سپس جلوی سر را، چراکه جلوی سر حرارت بیشتری دارد.

راهنمایی برای تغییر رنگ های مختلف مو

1. تیره کردن موهای دکلره بلوند:

از ترکیب 2 رنگ سری گرم(شکلاتی و طلایی) شماره ۳ یا ۴ استفاده کرده با اکسیدان شماره یک مخلوط می کنیم و موها را رنگ می کنیم.

2. تغییر رنگ موهای آلبالویی یا شرابی که بعد از مدتی به رنگ قرمز(زنگ زده) تغییر پیدا کرده:

اگر می خواهید موها را قهوه ای یا زیتونی تیره کنید باید موها را دکلره کنید و از رنگ سری طبیعی و زیتونی به نسبت مساوی با اکسیدان یک و کمی آب مخلوط و موها را رنگ کنید، در صورتی که می خواهید رنگ را از روی مو پاک کرده و موها را روشن کنید باید به یک متخصص مراجعه کنید، زیرا استفاده از ماده «remover» نیاز به تخصص و مهارت دارد.

3. موهای مش شده ای که می خواهیم رنگ آن را یکدست کنیم:

رنگn3 و3 w را به نسبت ۲ به یک با کمی اکسیدان و آب به اندازه ای که به شکل ماست شل در بیاید، مخلوط کرده، تکه های مش را جداگانه با این مخلوط رنگ می کنیم وقتی به اندازه کافی تیره شد موها را شسته وبا رنگ دلخواه رنگ می کنیم.

4. مویی که با دکلره بلوند و زرد شده است:

یک قاشق پودردکلره+کمی اکسیدان شماره یک+ به مقدار یک کف دست شامپو+آب را با هم مخلوط کرده و روی موی خیس می زنیم و ۵ دقیقه صبر می کنیم ،موها را شسته و با فرمول زیر رنگساژ می کنیم:

W4به اندازه یک نخود+9 c یک بند انگشت +چند قطره اکسیدان+آب به اندازه ای که به شکل دوغ شود یا A9+c10 هر کدام یک بند انگشت+چند قطره اکسیدان+آب به اندازه ای که به شکل دوغ شود.

دقت کنید باید در رنگساژ بسته به حجم مو از رنگ روشن در فرمول به اندازه بیشتر و از رنگ های تیره به اندازه حداکثر یک نخود استفاده کرد.

رنگ کردن به موها آسیب می زند؟

استفاده از رنگ مو به دفعات محدود آسیب چندانی به موها نمی زند و عارضه ای به دنبال نخواهد داشت ولی اگر از رنگ مو به دفعات زیاد استفاده کنید، به مرور جنس موهای شما خراب می شود، در واقع عارضه اصلی رنگ مو، خراب شدن جنس موهاست و چندان باعث ریزش مو نمی شود مگر اینکه آنقدر موهای تان را طی سال رنگ کنید که ریشه موها دچار آسیب شوند، به طور کلی به خانم ها پیشنهاد می کنم که سالی بیش از پنج یا شش بار موهای شان را رنگ نکنند. اگر بیش از این حد از رنگ مو استفاده کنید جنس موهای تان به مرور، کاملا خراب می شود و موهای شما طراوت و شادابی خود را از دست می دهند، موها حالتی مرده پیدا می کنند و احتمال به وجود آمدن موخره بیشتر می شود.

رنگ کردن موها را کلفت نمی کند

بسیاری از خانم هایی که موهای خیلی نرم و نازکی دارند، فکر می کنند با رنگ کردن مشکل موهای آ نها حل می شود. باید بدانید رنگ کردن مو، باعث کلفتی موها نمی شود. اگر موهای فوق العاده نرم و بدون حالت دارید، باید ابتدا دلیل این نرمی و نازکی بیش از حد را پیدا کنید و باتوجه به آن علت ، موهای خود را درمان کنید. بعضی افراد به دلیل زمینه ژنتیک موهای بسیار نازک دارند. درمان در این صورت بسیار مشکل است، نازکی مو در بعضی افراد نیز به خاطر بیماری هایی مثل کم خونی، بیماری های تیروئید، کمبود تغذیه و… است، بنابراین بهترین راه حل برای نازکی بیش از حد موها، درمان بیماری زمینه ای است ولی اینکه بخواهید با رنگ کردن موهای نرم و نازک خود را به حالت طبیعی برگردانید محال است.

رنگ کردن باعث سفیدی مو می شود؟

در دنیا هنوز علت های اصلی سفید شدن مو کاملا شناخته نشده است و تاکنون محققان فقط بعضی از علت های سفیدی مو را شناخته اند. یکی از مهم ترین این علت ها ژنتیک است. موی بعضی از افراد به طور ژنتیک زودتر سفید می شود و موی بعضی دیرتر. بعضی از بیماری های خاص مثل بیماری های غدد داخلی، بیماری های سیستم عصبی، شوک های جسمی و روانی و… نیز می توانند باعث سفیدی زودرس موها شوند که البته با بهبود بیماری، مو به طور موقتی یا همیشگی و فقط در موهای تازه رشد کرده، رنگ طبیعی خود را به دست می آورد و موهایی که قبلا رشد کرده اند، سفید می مانند.

از چه اکسیدانی استفاده کنید

معمولا هرچیزی که برای موهای تان استفاده می کنید از شامپو و ژل گرفته تا رنگ مو باید دارای PH خنثی باشد، یعنی نباید قلیایی باشد. اگر به سلامت موهای تان اهمیت می دهید بهتر است از اکسیدان هایی با درصد پایین تراستفاده کنید، همچنین هنگام رنگ کردن نباید بیش از حد نیاز از اکسیدان استفاده کنید، چون استفاده از اکسیدان به مقدار زیاد، سولفور مو را خارج می کند. از دست رفتن سولفور مو نیز باعث زبری و نازکی تارهای مو می شود به همین دلیل توصیه می کنیم که از اکسیدان هایی با درجه کمتر از 30 استفاده کنید.

رنگ موی گران بهتر است؟

من توصیه می کنم که هنگام خرید رنگ مو فقط به علامت استاندارد آن توجه کنید. مهم این است که رنگ از نظر وزارت بهداشت استاندارد شناخته شود هرقدر ارزان قیمت باشد و در این صورت واقعا با یک رنگ موی خارجی گران قیمت چندان فرقی ندارد. شاید تنها تفاوت در عطر و بوی رنگ باشد و نگهدارنده های متفاوتی داشته باشند ولی در کیفیت آنها واقعا تفاوتی وجود ندارد. از آنجاکه یکی از خطرات استفاده از رنگ مو، احتمال حساسیت است، از خریدن رنگ های غیر استاندارد با مارک های متفرقه واقعا خودداری کنید چون در این رنگ ها مواد حساسیت زای بیشتری وجود دارد.

سیب سبز

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.