خواص درماني گیاهان و میوه ها

تابستانی شیرین با توت های رنگارنگ فراموش نکنید

در هر فصل میوه های متفاوتی رشد می کنند و هر کدام از این میوه ها خواص متفاوتی دارند و به نوعی برای بدن انسان بسیار مفید هستند. تابستان نیز دارای میوه ها لذیذ و با خاصیتی مانند انواع توت ها است. توت ها در انواع مختلف می توانند در کشور ما رشد کنند و همچنین به راحتی نیز در دسترس هستند.

 

از میان توت ها، توت فرنگی، توت سفید و سیاه از جمله مهم ترین ها هستند که در ادامه با خواص آن ها بیشتر آشنا می شویم.

توت سفید:توت میوه ای پرخاصیت و البته پرکالری است. یکصد گرم توت که تقریبا معادل یک فنجان است حاوی ۶۱ کالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی ۹ / ۰ گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. این حجم توت ۱/۱ گرم چربی دارد و حاوی ۱۶ میلی گرم کلسیم است. میزان کلسیم توت قابل توجه است.

یکصد گرم توت همچنین حاوی ۸ / ۰ میلی گرم آهن، ۲۸۰ واحد بین المللی ویتامین A، ویتامین B۱ ، ویتامین B۲ ، ویتامین B۳ و ۱۶ میلی گرم ویتامین c است. توت همچنین حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم است. بد نیست بدانید هر ۱۰۰گرم توت خشک ۳۶۰ کالری انرژی تولید می کند. قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.این میوه خوشمزه دارای آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.نقش دیگر آنتی اکسیدان ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.

مصرف این میوه وزن را کاهش می دهد. طبق یافته های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می شود.توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c و آهن است، از این رو مصرف آن برای کسانی که کم خونی دارند توصیه می شود.توت به علت داشتن انواع ویتامین های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، اضطراب و هیجان موثر است.ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن ها و تقویت چشم می شود. توت سیاه:توت سیاه یا همان شاتوت نیز یکی دیگر از اعضای خانواده توت ها است و در نقاط مختلف می توان آن ها را کاشت و پرورش داد. این توت نیز دارای خواص درمانی توت سفید است و البته دارای خواص مخصوص خودش نیز هست. شاه توت سرشار از گلوکز و ماده قندی است و دارای ویتامینهای A C (که در رفع خستگی ناشی از فعالیتهای فکری مفید است) املاح معدنی و تانن است .

شاه توت میوه ای مغذی و تصفیه کننده خون است . میوه نرسیده شاه توت اثر قابض (ضد اسهال) دارد ولی رسیده آن ملین و نرم کننده است . این میوه قند خون را می کاهد و جوشانده برگ درخت شاه توت در معالجه بیماری قند (دیابت) بسیار موثر است .غرغره کردن و مضمضه آب شاه توت نرسیده برای درمان برفک ـ آنژین ـ ورم دهان ـ درد گلو ـ جو.شهای دهان (آفت) و التهاب مخاط دهان مفید است . شاه توت طبیعتی سرد دارد که صفرا و گرمی را از بین می برد .اگر شیره شاه توت کاملا نرسیده را در هر صبح و ظهر و شب به مقدار یک استکان بخورند اسهالهای ساده را معالجه می کند .

اگر۱۵ گرم پوست ریشه درخت شاه توت را در ۲۵۰ گرم آب بجوشانند و هر صبح ناشتا میل کنند برای دفع انگل روده مفید است. شاه توت ضد عفونی کننده و میکروب کش است . جوشانده برگ شاه توت به مقدار۶۰ گرم در یک لیتر آب درد دندان را تسکین می دهد . لذا جوشانده را باید در حالیکه مقداری گرم است در دهان نگه داشت و بیرون ریخت و این کار را چند بار تکرار نمود توت فرنگی:توت فرنگی یکی از میوه هایی است که این روزها در بیشتر میوه فروشی ها یافت می شود البته قیمت بسیار بالایی نیز دارد که نباید از آن چشم پوشی کرد. این میوه اما در کنار قیمت بالایش خواص بسیار زیادی نیز دارد. به گفته متخصصان تغذیه، توت فرنگی خاصیت ضد سرطانی قوی ای دارد و از ساختار سلول ها محافظت می کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که این میوه خوشرنگ، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و روند زوال سلول های آن را به تاخیر می اندازد.علاوه بر این میزان کالری موجود در توت فرنگی بسیار پایین و سطح ویتامین ها و املاح آن بسیار بالا ست و به همین دلیل یک پای ثابت رژیم های غذایی است.توت فرنگی منبع بسیار غنی ویتامینC و فیبر است و سطح کلسترول بد خون را پایین می آورد.

پزشکان می گویند یک فنجان از این میوه بدون چربی و کلسترول، ۵۰ کالری، ۵/۱۱گرم کربوهیدرات، ۴ گرم فیبر و ۴۵ میلی گرم پتاسیم دارد.مطالعات نشان داده اند که توت فرنگی باعث افزایش میزان هورمونی می شود که در بالا بردن متابولیسم، کاهش اشتها و تنظیم قند خون بعد از دریافت وعده های حاوی نشاسته کمک می کند.پزشکان آمریکایی می گویند توت فرنگی در پیشگیری از سرطان مری مفید است. این پزشکان تاکید کردند مصرف توت فرنگی منجمد و خشک شده به میزان زیادی از تشکیل و رشد تومورهای مری در افرادی که دارای بافت های پیش سرطانی هستند، جلوگیری می کند.

 

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.