انواع رژیم های چاقی و لاغری

25 ترفند براي لاغر شدن

وزن اضافه بر معمول يا همان چاقي که غالباً ناشي از کم تحرکي و سوء تغذيه در جهان امروزي است، در حال تبديل به يک معضل اجتماعي است. فراهم شدن وسايل رفاه و پيامد آن تنبل شدن افراد در انجام بعضي از کارها و کم شدن ترددها از يک طرف و شتاب در امور از جمله مصرف غذا باعث مشکلات عديده گوارشي و لاجرم چاقي شده است. عواملي از اين دست و عوامل استرس زاي ديگر که منجر به اضافه وزن در افراد شده، آنها را به حل اين نقيصه يا بيماري هدايت مي کند. پناه بردن به دارو درماني و يا پرداختن به ورزش و شبه ورزش هايي از جمله حمام سونا و استخر جکوزي، معمول ترين روش هايي است که افراد مبتلا به چاقي به آنها مي پردازند.
ورزش هاي سنگين و کم کردن وزن با عمل از دست دادن آب بدن در زمان کوتاه و پناه بردن به انواع داروها، ممکن است در کوتاه مدت پاسخي رضايت برانگيز به فرد بدهد، اما در دراز مدت علاوه بر عودت بيماري، ممکن است مسبب بيماري هاي ديگر در استخوان ها و مفاصل نيز گردد.
بعد رواني چاقي که همانا جامعه گريزي و لاجرم افسردگي است، خطري به مراتب بيشتر از جنبه هاي جسمي آن دارد. اين که چگونه برنامه هايي را در کارهاي روزانه مان بگنجانيم که در سايه برنامه معمول و متعارف زندگي مان گم شده، ضمنا در کنترل وزن کمک مان کنند، همان دستورالعملي است که ما به آن ترفندهاي لاغري مي گوييم. اتخاذ چنين روش هايي ارزان، شدني و مفيد است.
1- هر روز 5 وعده غذا ميل کنيد (3 وعده کامل و 2 وعده ميان وعده صبح تا ظهر و ظهر تا شب). در اين صورت متابوليسم بدن افزايش يافته و کالري ها سوخته مي شود.
2- وقتي احساس کرديد که اشتهاي تان برطرف شده است، از روي ميز بلند شويد. در اين صورت شما معده خود را آموزش مي دهيد که به يک چاه بدون انتها تبديل نشود.
3- غذاي تان را با سبزيجاتي مثل جعفري، ترخون و آويشن مخلوط کنيد و با چاشني هاي خوشبويي مثل پياز، سير، ليمو، سرکه يا ادويه هايي مثل زعفران، دارچين و کاري آن را ميل کنيد.
4- گوشت و ماهي بايد در کباب پز پخته شوند و با کمي روغن و مواد معطر آب پز شوند.
5- از برنامه غذايي تان، مواد غذايي شور را حذف کنيد (پنير، گوشت و ماهي دودي…)
6- يک ليوان آب پرتقال، ليمو، گريپ فروت و… قبل ازغذا ميل کنيد. آزمايش نشان مي دهد که اين موضوع به حفظ اندام کمک مي کند زيرا دستگاه گوارش را آرام کرده و اشتها را کاهش مي دهد.
7- خوردن سبزيجات به صورت خام ضروريست، خصوصا کاهو، پياز، رازيانه، مارچوبه، کدو حلوايي، فلفل و قارچ.
8- به مقدار زياد آب بنوشيد، زيرا سموم زايد و باقيمانده نمک موجود در بدن را دفع مي کند. بهتر است يک ليوان آب قبل از خواب نوشيده شود، زيرا اسيد اوريک بدن را رقيق مي کند. همچنين هرروز صبح بلافاصله بعد از بيداري، خوردن يک ليوان آب براي مبارزه با يبوست ضروري است.
9- براي پختن سبزيجات از زودپز استفاده کنيد، زيرا طعم، رنگ و بوي آنها را حفظ مي کند.
10- اگر درحال عبور از يک بحران هستيد، سعي کنيد يخچال خودتان را با مواد غذايي کم کالري پر کنيد.
11- از شيريني ها و مارمالادهاي صنعتي و کارخانه اي اجتناب کنيد.
12- از غذا خوردن تان لذت ببريد و حين غذا خوردن سعي کنيد آرامش داشته و با نشاط غذا بخوريد.
13- تلاش کنيد بعد از شام چيزي ميل نکنيد، زيرا زمان لازم جهت هضم غذا، قبل از خواب از ميان مي رود.
14- بعد از خوردن هر غذا يا در هر موقعيتي پياده روي کنيد و بدانيد که پياده روي تنش و اضطراب را کاهش مي دهد.
15- خوردن ميوه با پوست، راهي است براي مقابله با يبوست. در اين ارتباط مي توانيد آلبالو، گيلاس، آلو، توت فرنگي، سيب، انگور و هلو بخوريد.
16- از آسانسور دروي کنيد و از پله ها براي رسيدن به خانه يا اداره استفاده کنيد. بالا رفتن از پله ها 1100 کالري در ساعت مي سوزاند و همچنين ران ها را تقويت مي کند.
17- يک ايستگاه قبل از مقصد و يک ايستگاه بعد از مبدا از اتوبوس سوار يا پياده شويد.
18- از نوشابه هاي گازدار اجتناب کنيد و به جاي آن از آب يا نوشيدني بدون شکر استفاده کنيد.
19- از ماشين شخصي تان کمتر استفاده نموده، به جاي آن پياده طي طريق کنيد.
20- در مصرف نمک زياده روي نکنيد، چرا که نمک آب را در نسوج بدن نگاه مي دارد.
21- تنبل نباشيد و از راه هاي ميان بر و کوتاه براي رسيدن به مقصد خودداري کنيد. بهتر است که از راه هاي طولاني تر استفاده کنيد و در زمان تردد صرفه جو نباشيد.
22- کالري، پروتئين، چربي، شکر و چيزهايي را که مي خوريد با هم مقايسه کنيد. دراين صورت يک رژيم سالم غذايي به دست مي آوريد.
23- از غذاهاي اشتهاآور دوري کنيد و به جاي آن تا مي توانيد، از ميوه يا مواد غذايي کم کالري در نيمروز استفاده کنيد.
24- يک روش خوب براي شروع يک روز خوب، انجام حرکات ورزشي به مدت 25 دقيقه است.
25- اگر فرزند کوچک داريد، بهانه خوبي است براي اين که هر روز براي قدم زدن با او و رفتن به پارک، از خانه خارج شويد و اگر چنين نيست، از يک دوست و همسايه کمک بگيريد تا در پياده روي شما را همراهي کند.
منبع: نشريه راه موفقيت شماره 19

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.