توصیه های پزشکیدرمان و مراقبت از پوست

تزریق نادرست بوتاکس،عوارض جدی به دنبال دارد

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران اظهار کرد: تزریق‌های‌ غیرکارشناسانه‌ بوتاکس نه‌ تنها به‌ زیبایی‌ فرد کمکی‌ نمی‌کند، بلکه‌ معمولا حالت‌های‌ احساسی‌ چهره‌ را ‌گرفته و آن‌ را تبدیل‌ به‌ چهره‌ای‌ بی‌روح‌ می‌کند.

دکتر مجید لاهوتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن بیان این مطلب در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: بوتاکس نام تجاری یک محصول دارویی است که از سم ضعیف شده بوتولیوم A (یک پروتئین خالص شده حاصل از باکتری بولوتیم) به دست می‌آید.

وی افزود: این باکتری کشنده در درون کنسروهای فاسد رشد می‌کند و عامل مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف این کنسروها است که اگر سم آن را خیلی رقیق کنیم داروی بوتاکس به دست می‌آید.

دکتر لاهوتی ادامه داد: این دارو ابتدا حدود ۳۰ سال پیش برای درمان اسپاسم‌های عضلانی گردن، بلفارواسپاسم (پرش پلک) حرکات و کشش‌های ناخواسته عضلات گردن و صورت و نیز اسپاسم مری و شقاق استفاده شد ولی به تدریج متوجه یکی از کاربردهای زیبایی این دارو در رفع چین و چروک صورت شدند.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با بیان این که خطوط صورت کلاً به دو دسته تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: دسته اول خطوط استاتیک و دائم هستند که در حالت عادی و بدون این که احساسات و عاطفه‌ای بیان شوند وجود دارند مانند خطوط خنده کنار لب و نیز خطوطی که بر اثر نیروی جاذبه و در اثر افت پوست روی صورت ایجاد می‌شوند.

وی افزود: دسته دوم، خطوط دینامیک خوانده می‌شوند که در اثر حرکتهای خواسته یا ناخواسته فرد بوجود می‌آید و دلیل آن انقباض لایه‌های زیرین پوست است مانند خطوط اخم، خطوط پیشانی و خطوط کنار چشم.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک تأکید کرد: استفاده از بوتاکس در خطوط ثابت تأثیر چندانی ندارد ولی در خطوط دینامیک به خصوص در نیمه فوقانی صورت بسیار مؤثر است.

وی درخصوص مکانیسم عمل این دارو گفت: داروی بوتاکس در انتقال دهنده عصبی استیل کولین در سطح اتصال عصبی- عضلانی اختلال ایجاد می‌کند و با توجه به بازسازی این انتقال دهنده‌های عصبی در سلول‌ها، این دارو به مدت ۴ تا ۶ ماه پایداری دارد که البته این زمان بسته به مقدار، غلظت و محل تأثیر دارو متفاوت است ولی به هیچ عنوان دائمی نیست.

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.