تکنیک های خانه داری

تمیزکاری خانه و مراقبت های پوستی

«چپ، راست، بالا، بالا، ای بابا خراب شد، دوباره از اول…» این دیالوگ را این روزها، یعنی در روزهای نزدیک به سال نو زیاد از زبان مادر خانواده می شنویم این جمله معمولا خطاب به فرزند یا پدر خانواده که در ارتفاع چند متری از سطح زمین قرار گرفته و با یک دستمال تر در دست راست و یک دستمال خشک در دست چپ مشغول پاک سازی دیوار و شیشه ها به دستور خانم خانه است، گفته می شود. معمولا خانم خانه وقتی قرار است خانه اش را برای شروع سال جدید تمیز کند دیگر به هیچ چیز فکر نمی کند به جز برق زدن در و دیوار و شیشه، به همین دلیل ما فکر کردیم بد نیست به فکر دست و بال شما فرزندان مادران خانه دار که قسمت مهمی از شست وشوی خانه برای شب عید به عهده شماست باشیم و از آسیب دیدن پوست نجات تان بدهیم.

بیشتر خانم ها موقع خرید مواد پاک کننده فقط به قدرت پاک کنندگی آن فکر می کنند و توجهی به تاثیر آن ها روی سلامت شان ندارند. دست های ترک خورده، خشک و پر از لک خیلی از خانم ها که با وسواس زیاد، در طول سال و در آخرین روزهای سال، سخت مشغول خانه تکانی هستند، تایید کننده این حرف است. بیشتر مواد شوینده شامل اسید هستند که در لکه بری، تمیزکنندگی و از بین بردن چربی ها نقش دارد. تماس زیاد با این مواد اول به خشکی پوست و ترک و خارش منجر می شود، بعد هم ادامه اش باعث بروز اگزما در فرد می شود.

● مواظب پوست ات باش

در صورت استفاده مکرر از شوینده ها، پوست دچار چروک و خشکی و در نهایت پیری زودرس در زنان می شود. اغلب حساسیت های شوینده ها از نوع تماسی است و در اثر تماس با شوینده هایی که مواد اولیه آن زیاد است فرد دچار حساسیت می شود. بهترین راه جلوگیری از بروز تحریک و آلرژی پوست، تماس غیرمستقیم با مواد شوینده است که پوشیدن دستکش از جمله آن هاست، یعنی وقتی مادر محترمتان مجبورتان کرد که کل خانه را با دستمال آغشته به سفید کننده برق بیندازید، از او خواهش کنید که لطف کند و یک عدد دستکش برای تان بخرد تا حداقل سال آینده هم بتوانید از این دست ها در خدمت خانواده استفاده کنید.

بهترین نوع دستکش، انواع دو لایه است که قسمت بیرونی آن از جنس پلاستیکی و قسمت درونی آن از جنس نخی است. بهتر است دستکش بلند و سالم باشد تا از نفوذ مواد شوینده به دست جلوگیری شود. با هر تماس پوست دست با شوینده ها، مواد اسیدی به قلیایی تبدیل می شود و خاصیت میکروب کش اسیدی پوست از بین می رود و از طرفی به دلیل چربی زدایی شوینده ها، پوست به تدریج خشک می شود. کسانی که بدون استفاده از دستکش، مواد شوینده را مصرف می کنند، به تدریج پوست شان خشک، قرمز و ترک خورده می شود. پس از اتمام کار بهتر است دست ها را بشویید و بعد هم از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

● تاریخ بی مصرفی

یادتان باشد مواد شوینده ای که تاریخ مصرف آن ها گذشته است، قدرت تخریبی بیشتری روی پوست دارند. هم چنین مخلوط کردن مواد شوینده با هم (مثل جوهر نمک و وایتکس) که خیلی از خانم ها برای افزایش قدرت پاک کنندگی به آن متوسل می شوند، سلامت پوست را به طور جدی تهدید می کند، پس لطفا از این هنرمندی ها به خرج ندهید. هم چنین استفاده از سرکه به عنوان شوینده می تواند در درازمدت به پوست دست آسیب برساند. افرادی که به صورت مادرزادی، استعداد اگزما دارند و هر از گاهی دچار خشکی و ترک سرانگشتان یا قسمت های دیگر دست می شوند، مطمئن باشند با استفاده از مواد شوینده بروز این عارضه در آن ها بیشتر می شود.

استفاده مکرر از مرطوب کننده ها مخصوصا در روزهای خانه تکانی می تواند به سلامت پوست تان کمک کند. گاهی اوقات خانم ها بعد از استفاده از مرطوب کننده ها و قبل از این که کرم جذب پوست شود، اقدام به شستن مجدد دست ها می کنند که این کار، در واقع کار مرطوب کننده را خنثی می کند. می توانید از انواع کرم های مرطوب کننده، وازلین طبی، گلیسیرین، روغن بادام و روغن زیتون برای مرطوب کردن دست ها استفاده کنید.


منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.