ماسک موماسک های زیبایی صورت

توصيه های مهم برای دم کردن گياهان برای تهيه ماسک

توصيه های لازم برای دم کردن گياهان برای تهيه ماسک

خيس کردن گياه در آب داغ در طول مدتي که براي هر گياه توصيه شده است تا بتوان شيره فعال اجزاي گياه را تهيه کرد. حرارت دادن در حداقل زمان ممکن سبب مي شود که ارزش حياتي گياه، نظير بعضي از ويتامين ها محفوظ بماند.
انتخاب جنس و نوع ظرف در حفظ خواص گياه بي تاثير نيست به خصوص، براي دم کردن ، بايد از ظروف سراميک يا لعابي استفاده نمود. مقدار لازم براي دم کردن گياه معمولا 8 تا 15 گرم براي هر پيمانه آب مي باشد. معمولا آب داغ را روي گياه ريخته و مدت 15 دقيقه براي خيساندن آن کافي است و براي بعضي از اندام هاي سفت گياهان مدت بيشتري توصيه مي شود. در قوري و يا ظرف مورد نظر بايد کاملا بسته باشد و عمل دم کشيدن بايد با حداقل حرارت در حداقل مدت صورت پذيرد. اکنون شيره گياه دم شده را صاف کرده و در ليوان ريخته و با مقدار کمي عسل طبيعي آنرا براي ماساژ صورت خود مورد مصرف قرار دهيد. به علاوه مي توانيد از اين دم کرده به عنوان شست و شو دهنده استفاده نماييد.

جوشانده : براي بهره گيري از مواد موثر موجود در ريشه و دانه و پوست تنه درختان بايد از جوشانده آنها استفاده کرد تا تاثير پذيري بيشتري داشته باشد. براي تهيه جوشانده گياهي بايد مقدار تعيين شده اي از گياه خرد شده را با آب جوش مخلوط نمود و حرارت داد تا بجوشد. سپس آنرا از روي حرارت برداشته و چند دقيقه صبر نموده تا دم بکشد، سپس مي توان آنرا صاف نمود و مورد استفاده قرار داد. توجه داشته باشيد که مواد بايد به آرامي بجوشد تا خواصش ظاهر گردد و هنگام حرارت دادن گياه ، در ظرف را ببنديد، براي اين کار بهتر است از ظرف هاي استيل يا نسوز استفاده نماييد. در جوشانده هاي معمولي يا قوي بايد گياه خرد شده را با آب سرد مخلوط نمود و با حرارت جوشاند و سپس آنرا از روي حرارت برداشته تا دم بکشد و پس از صاف کردن مي توان مورد استفاده قرار داد.

خيسانده: براي تهيه خيسانده گياهي ، مقدار معيني از گياه دارويي خرد شده را در آب سرد ريخته و پس از گذشت شش تا دوازده ساعت، عصاره به دست آمده را مصرف کنيد . چنانچه بر اساس نوع دارو ، خيسانده الکلي باشد، بايد مقدار معيني از گياه خرد شده را در الکل ريخت و پس از چند روز مورد استفاده قرار داد.

گياه در شير: اگر مي خواهيد از شير و گياه استفاده کنيد شير را گرم نکنيد ، يک قاشق غذاخوري گياه مورد نظر را در يک فنجان شير سرد بريزيد و بگذاريد بماند. سپس از آن استفاده کنيد.

اسانس: براي ساختن اسانس، 25 گرم از گياه مورد نظرتان را در يک پيمانه الکل بريزيد و بگذاريد مدتي بماند.

شيرابه: براي تهيه شيرابه گياهان دارويي ، بايد گياه تازه را در هاون به خوبي بکوبيد و سپس آن را داخل يک پارچه تميز فشار داده تا شيرابه آن خارج شود.

پودر: براي تهيه پودر از گياهان دارويي بايد گياه خشک شده را خرد کرده و در هاون کوبيد و از الک ريز عبور و سپس طبق دستور مورد استفاده قرار داد.

عصاره: براي عصاره گيري از گياهان بايد نصف فنجان الکل را در ظرفي در بسته بريزيد و ظرف را از گياه مورد نظر پر کنيد و بگذاريد يک هفته بماند. پس از آن دوباره مقداري گياه به آن اضافه کنيد و يک هفته ديگر آن را به حال خود بگذاريد. مخلوط به دست آمده را از صافي بگذرانيد و مورد استفاده قرار دهيد. در صورتي که بخواهيد عصاره بسيار قوي به دست آوريد مي توانيد نصف قاشق چايخوري عصاره نعناع صحرايي به آن بيافزاييد.

ضماد: براي تهيه ضماد ميتوانيد از يکي دو روش زير استفاده نماييد:
براي تهيه ضماد از گياهان دارويي، بايد ابتدا گياه خشک شده را دم نمود و سپس آنرا صاف کرد و به صورت کمپرس مورد استفاده قرار داد. در مواردي که کمپرس گرم و مرطوب تجويز شده است، بايد گياه دارويي را در کيسه پارچه اي غير قابل نفوذ ريخت و آن را در آب جوش قرار داد و سپس به صورت کمپرس مورد استفاده قرار داد.
اگر کمپرس گرم و خشک توصيه شده است، بايد گياه خرد شد را داخل کيسه پارچه اي نمود و خشک خشک حرارت داد و سپس به صورت کمپرس روي عضو قرار داد. 30 گرم از گل تازه يا خشک شده و يا اندام گياه مورد نظر را ساييده و به صورت پودر در آوريد، پودر گياه مورد نظر را در يک فنجان روغن زيتون به مدت 24 ساعت خيس کنيد و گاهي آنرا به هم بزنيد و با پارچه نازکي آنرا صاف کنيد سپس براي مواضع دردناک استفاده کنيد. علاوه بر ماساژ دادن عضو يا ضماد فوق بايد ضماد براي مدتي روي موضع باقي بماند سپس با پارچه اي خيس و کاملا گرم آنرا پاک کنيد. حداقل براي مدت 10 روز ، روزي 2 بار مي توان از ضماد استفاده کرد.

تنتور: از بعضي از قسمت هاي سفت و سخت گياه مانند ريشه و دانه که بتوان آنرا آسياب کرد، مي توان تنتور موثري براي معالجه بعضي از بيماري ها ساخت با رقيق کردن آن، به عنوان داروي موثري مورد استفاده قرار مي گيرد. به علاوه اين نوع گياهان فقط در الکل يا سرکه فعال مي شوند و آب بر آنها اثر ندارد.

براي تهيه تنتور مي توان از روش زير استفاده کرد:
الکل سفيد (اتانول) “cc 300”
آب مقطر و يا آب جوشيده سرد “cc 100”
دانه يا ريشه يا قسمت سخت گياه مورد نظر ، آسياب شده 50 گرم
اين سه ماده را با يکديگر مخلوط کنيد و به مدت دو هفته در شيشه سربسته در جاي گرم و يا زير آفتاب قرار دهيد و گاهي آنرا به هم بزنيد (در صورت تمايل مي توانيد يک قاشق چايخوري گليسرين نيز به آن اضافه نماييد). معمولا مصرف هر بار تنتور 10 قطره در يک فنجان آب است.

منبع: www.iranmania.com

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.