انواع رژیم های چاقی و لاغری

حذف صبحانه موجب چاقي مي‌شود

راي كاهش وزن نبايد صبحانه را از وعده غذايي حذف كرد به دليل اينكه نخوردن صبحانه باعث مي‌شود، در وعده ناهار غذا بيشتر مصرف شود و فرد را دچار چاقي مي‌كند.

مسعود كيمياگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: هميشه متخصصان خوردن صبحانه را به همه گروه‌هاي سني توصيه مي‌كنند و هيچ وقت به كسي اجازه نمي‌دهند، براي كاهش وزن اين وعده را از برنامه غذايي‌اش حذف كند.

وي گفت: البته افراد به دلايل مختلف مثل دير برخاستن از خواب، نداشتن وقت كافي هنگام رفتن به سر كار يا حتي ميل نداشتن براي خوردن اين وعده كم كم آن را از برنامه غذايي خود حذف مي‌كنند كه در بلندمدت اين موضوع، پيامدهاي بدي را برايشان به دنبال خواهد داشت و خوردن صبحانه يكي از اركان اصلي تغذيه سالم به حساب مي‌آيد.

اين متخصص تغذيه افزود: افراد با نخوردن صبحانه در طول روز دچار كاهش قند خون، عدم تمركز و افت حافظه روبه‌رو مي‌شوند و عده‌اي به دليل اشتغال زياد، وقت خوردن ناهار را ندارند، بنابراين صبحانه مفصل‌تري مي‌خورند اين در حالي است كه مصرف يك وعده بسيار حجيم و چرب حتي در ابتداي روز نيز قدرت تمركز فكري را كم كرده و يادگيري را با مشكل مواجه مي‌كند.

وي گفت: زماني كه صبحانه خورده مي‌شود، حافظه بهتر عمل مي‌كند و به خصوص دانش‌آموزان با خوردن صبحانه مي‌توانند حافظه كوتاه مدت خود را تقويت كنند.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: اگر صبحانه خورده نشود براي به دست آوردن انرژي افراد مجبور مي‌شوند از خوراكي‌هاي متفرقه و مضر مصرف كنند كه كالري آنها بيشتر از صبحانه است. در صورت نخوردن صبحانه نيز معمولاً زمان صرف ناهار غذاي بيشتري مصرف مي‌كنند كه باعث چاقي و اضافه وزن آنها مي‌شود.

كيمياگر افزود: 3 وعده غذايي صبحانه، ناهار و شام بايد به موقع و در زمان خودش خورده شود تا فرد دچار كمبود انرژي نشوند و از مصرف تنقلات غيرضروري خودداري شود. آهن مورد نياز بدن در روز نيز بيشتر از خوردن غذا در وعده ناهار و شام به دست مي‌آيد.

اين متخصص تغذيه گفت: ويژگي يك صبحانه خوب اين است كه يك ماده نشاسته‌اي مانند نان يا سيب‌زميني يا غلات صبحانه‌اي مانند برشتوك وجود داشته باشد به دليل اينكه قندي كه در نشاسته وجود دارد به تدريج آزاد مي‌شود و مي‌تواند تا زمان ناهار انرژي فرد را تأمين كند.

كيمياگر اضافه كرد: در صبحانه يك ماده لبني مانند شير يا ماست بايد وجود داشته باشد. به دليل اينكه ممكن است افراد در طول روز از ماده لبني استفاده نكنند بهتر است كه در صبحانه از اين مواد لبني مصرف كنند. البته لبنيات را بايد به شير و ماست محدود كنيم، خامه و كره از دسته لبنيات مورد نظر جدا هستند زيرا پروتئين‌ها و ويتامين‌هاي مورد نظر در كره و خامه به اندازه شير و ماست نيست.

وي افزود: در صبحانه يك ماده‌اي غذايي مانند گوجه‌فرنگي و آبميوه كه داراي ويتامين C است بايد وجود داشته باشد به دليل اينكه ويتامين C جذب آهن را بيشتر و فرد را شاداب و سرحال مي‌كند. ويژگي ديگر يك صبحانه خوب اين است كه از چاي استفاده شود كه باعث سرحالي و نشاط مي‌شود

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.