خواص درماني گیاهان و میوه ها

خواص دارویی و گیاهی اکالیپتوس

وكالیپتوس درخت همیشه سبزی است به ارتفاع بیش از ۹۰ متر و تقریباً در همه جای دنیا وجود دارد. قسمت مورد استفاده، در گیاه درمانی، برگ تازه یا خشك شده آن است كه اسانس مفیدی دارد. مصرف و عملكرد: به صورت بخور، ضدعفونی كننده مجاری تنفسی است؛ و به صورت قطره یا شربت ضدسرفه است؛ و به صورت خمیر دندان و دهان شویه نیز مصرف درمانی دارد.
همچنین ضدتب، خلط آور، پایین آورنده قند خون ( انواع دیابتها ) است در گذشته نیز، پودر برگ آن برای پر كردن دندانهای پوسیده كاربرد داشته است.
طریقه و مقدار مصرف خوراكی: ۲۰ تا ۵۰ گرم برگ اوكالیپتوس را در ۴ لیوان آب جوش دم كنید و صبح و ظهر و شب هر دفعه یك یا دو استكان با شكر یا عسل تناول كنید. هشدار: زیاده روی در مصرف اوكالیپتوس، مثلاً خوردن ۴ تا ۲۴ سانتیمتر مكعب از اسانس اوكالیپتوس، محرك شدید معده و روده است و باعث سرگیجه و كهیر و حتی مرگ انسان می شود.

مصرف اوکالیپتوس با روغن زیتون به صورت موضعی رماتیسم را درمان می‌کند. اوکالیپتوس درختی است بزرگ که ارتفاع آن در شرایط اقلیمی استرالیا که موطن اصلی آن است تا یکصد متر نیز می‌رسد. نام دیگرآن آلگ بوده و بیش از ۴۰۰ گونه دارد. برگهای جوان اوکالیپتوس به شکل قلب، متقابل، افقی ولی برگهای مسن و کهن آن متناوب است. این گیاه برای درمان مالاریا و تب حسبه یا تیفوئید مفید است، اشتها را باز و سوءهاضمه را برطرف می‌کند، مجاری تنفسی را ضد عفونی و ترشحات آن را خشک می‌کند، برای درمان دیابت یا مرض قند و سوزاک مفید است. همچنین تب بر، کرم کش و آنتی بیوتیک است و برای درمان آنفلوآنزا تجویز می‌شود. برای معالجه برونشیت مزمن، سل و آسم اثر بسیار مفیدی دارد و دراستعمال خارجی به عنوان بی حس کننده،‌ ملایم موضعی و ضد عفونی کننده مصرف می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.