خواص درماني گیاهان و میوه ها

خواص درمانی آلبالو:موثر در کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی

آلبالو یا به قول فرنگی‌ها همان گیلاس ترش (sour Cherry) از میوه‌های فصل تابستان استکه هم به صورت خام به عنوان میوه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شیرینی‌های مختلف فصل استفاده می‌کنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت؛ به خصوص اینکه شربت آلبالو خاصیت عطش‌زدایی نیز دارد.

خواص درمانی آلبالو

  • آلبالو باعث کاهش فشار خون می‌شود، بنابراین مصرف آن برای افرادی که دارای فشارخون بالایی هستند مفید است؛ علاوه بر این، غلظت خون را کم  می کند و برای رفع مشکل کم‌خونی توصیه می‌شود.
  • آلبالو خاصیت صفرابری دارد و به دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا کمک می‌کند.
  • این میوه، نیروبخش بوده است و اثر ضدعفونی‌کننده بر روده‌ها دارد و در ضمن ورم معده را نیز کم می‌کند.
  • آلبالو به طور کلی برای درمان رماتیسم، تصلب شرایین، ‌نقرس و پیوره دندان مفید است.
  • با توجه به اینکه آلبالو قندخون را  کاهش می‌دهد، دیابتی‌ها می‌توانند آن  را باخیال راحت مصرف کنند.
  • این میوه ادرارآور بوده ، برای رفع ورم کلیه مفید است.
  • چاق‌ها نیز می‌توانند با خوردن آلبالو خودشان را لاغر کنند. علاوه بر این، آلبالو چربی خون را نیز پایین می‌آورد.

    آب آلبالو؛ موثر در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی

    نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد «آنتوسیانین» موجود در آب آلبالو به کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.
    این مطالعه جهت بررسی تاثیر مصرف کنسانتره آب آلبالو به عنوان یک منبع غنی از آنتوسیانین‌ها، بر سطح چربی‌ها و فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ توسط دکتر سعید حسینی و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
    خطر بیماری‌های قلبی عروقی در دیابت بالاست، از این رو دستیابی به سطوح مناسب چربی‌های خون در این بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. تغذیه و از جمله مصرف آنتوسیانین‌ها، نقش مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و فشار خون دارد.
    در این مطالعه نیمه تجربی، ۱۶ زن دیابتی نوع ۲ با قند خون ناشتای۱۱۰مورد بررسی قرار گرفتند. در دوره مطالعه کنسانتره آب آلبالو به مدت ۶ هفته مصرف کردند. وزن، چربی‌های خون و سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در شروع و پایان مطالعه اندازه‌گیری شد. همچنین مصرف غذای ۲ روز نیز توسط بیماران به ثبت رسید، سپس داده‌ها بررسی شدند.
    در پایان مطالعه مقادیر وزن، کلسترول تام، LDL-C و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به طور معناداری کاهش نشان داد. تغییرات مشاهده شده در سطح LDL-C و تری‌گلیسیرید سرم از نظر آماری معنادار نبود.
    نتایج این بررسی نشان می‌دهد مصرف آب آلبالو، به بهبود عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.