طب سنتی و مکمل

خواص شگفت انگیز آب و نمک را بدانید

اين شيوه آنچنان در زمينه تسكين درد، درمان برخي از بيماري‌ها و افزايش نشاط و شادابي پوست موثر بوده كه امروزه مردم سرزمين‌هاي زيادي در شرق و غرب به استفاده از چشمه‌هاي آب گرم تمايل دارند و بر اين باورند كه شنا كردن، راه رفتن و نشستن در اين چشمه‌هاي جوشان از زمين مي‌تواند آثار تقويتي و درماني مفيدي بر بدنشان داشته باشد. البته اين تنها ديدگاه مردم و مصرف‌كنندگان اين شيوه‌هاي درماني نيست. درمانگران شيوه‌هاي طبيعي درمان نيز به كاربرد درماني و اهميت استفاده از چشمه‌هاي آب گرم و آب معدني اشاره مي‌كنند و آن را يكي از ‌روش‌های آب‌درماني مي‌دانند.

همه انواع آب درمانی
آب درماني مجموعه‌اي از تكنيك‌هايي است كه در آن از آب براي بهبود بيماري‌هاي جسمي و رواني استفاده مي‌كنند و گروهي آن را بهترين روش براي تقويت سلامتي و زيبايي مي‌دانند. درمانگران آب درماني از دو شيوه آب درماني دروني و آب درماني بيروني براي درمان و حفظ سلامتي مراجعان خود استفاده مي‌كنند. در شيوه آب درماني دروني درمانگر بعد از معاينه بيمارش متناسب با بيماري او مصرف آب خالص، آب تقويت شده با مواد معدني يا گياهان دارويي يا آب چشمه‌هاي خاص را پيشنهاد مي‌كند و به اين ترتيب با پاكسازي اندام‌هاي دروني به تسكين درد و تسريع روند درماني بيمار كمك مي‌كند. اما در شيوه بيروني درمانگر استفاده از حمام با آب‌هاي تقويت‌شده يا خالص، شنا كردن در آب چشمه‌هاي معدني و آبپاشي به بدن را توصيه مي‌كند كه متناسب با نوع بيماري فرد به او توصيه مي‌شود كه انواع و اقسام مختلفي دارد و بيشترين كاربرد آن در درمان بيماري‌هاي مفصلي، استخواني و برخي از انواع آلرژي و اگزما ست.

براي تسكين دردهاي مفصلي
خزينه‌درماني يا شيوه درماني حمام دو جفتي از آن دست شيوه‌هاست كه نه تنها گونه‌اي از آن در مكتب طب سنتي ايران نيز وجود دارد بلكه درمانگران شيوه‌هاي مختلف درماني در هند و چين نيز از آن براي درمان و تسكين دردهاي مفصلي به ويژه در ناحيه پا، لگن خاصره و اختلال در عملكرد مهره‌هاي پاييني ستون فقرات بهره مي‌برند. در اين شيوه درمانگر از 2 وان يا خزينه كه يكي با آب گرم و ديگري با آب سرد پر شده استفاده مي‌كند. در اين شرايط بيمار ابتدا در واني كه آب گرم قرار دارد مي‌نشيند و پاهايش را تا بالاي زانو در واني كه آب سرد در آن قرار دارد فرو مي‌برد و پس از مدتي روند را معكوس انجام مي‌دهد. به اين ترتيب كه بعد از تكنيك اول در وان آب سرد مي‌نشيند و اين بار پاهايش را در وان آب گرم قرار مي‌دهد.اين روند در طول يك جلسه درماني بر اساس ديدگاه متخصص آب درماني چند بار تكرار مي‌شود. اين روش به بهبود جريان گردش خون در اندام‌ها به ويژه پاها كمك مي‌كند و بسياري از دردها و اختلال‌هاي استخواني را تسكين مي‌دهد.
wf
آب‌نمك درماني و افزايش طول عمر
آب‌نمك درماني يا نمك‌مالي يكي ديگر از شيوه‌هاي زير مجموعه آب درماني است كه در آن از آبي استفاده مي‌شود كه با يك يا چند ماده معدني مانند نمك مخلوط می‌شود يا به موازات هم از آب و مواد معدني مانند نمك براي بهبود بيماري، تسريع روند درماني و حتي بهبود كيفيت زندگي و افزايش طول عمر بيماران استفاده مي‌كنند. در اين شيوه ابتدا تمام بدن بيمار را با نمك مخصوص ماساژ مي‌دهند و بعد از آن با آب خالص يا آب معدني چشمه بدن بيمار را شست و شو مي‌دهند و اجازه مي‌دهند او براي مدتي در آب باقي بماند. شيوه ديگر آب‌نمك درماني اين است كه بيمار را با آب مخلوط با نمك شست و شو مي‌دهند و براي او تجويز مي‌كنند كه براي مدتي در آب بماند. به گفته درمانگران اين شيوه علاوه بر پاكسازي و حفظ سلامتي بدن به افزايش طول عمر افراد نيز كمك مي‌كند.

درماني براي خستگي مزمن
ماساژ درون آب يكي از پرطرفدارترين ماساژ‌هايي است كه توسط فشار آب و در داخل آب صورت مي‌گيرد. ماساژ گيرنده براي دريافت اين ماساژ درون حوضچه‌اي از آب شناور مي‌ماند. در اين حالت تمامي عضلات و ماهيچه‌هاي او آرام، منبسط و شل است. در اين حالت فواره يا فواره‌هايي از آب با فشارهاي متنوع سطح بدن او را ماساژ مي‌دهند. در اين شرايط كه بدن ماساژ‌گيرنده بي‌وزن درون آب معلق است تاثيرات ماساژ درماني بيشتر و بيشتر مي‌شود. اين شيوه بهترين روش براي از بين بردن خستگي‌هاي مزمن، درمان افسردگي، افزايش نشاط و رسیدن به آرامش در افراد است كه استفاده از آن 3 تا 4 بار در ماه مي‌تواند به پيشگيري از بروز اين اختلال‌ها نيز در بدن كمك كند. علاوه بر اين ماساژ روش ديگري با عنوان آب‌پاشي سوزني نيز وجود دارد كه شايد نمونه مشابه آن را در سالن‌هاي سونا و جكوزي ديده باشيد. فرد در كابيني قرار مي‌گيرد و آب از منفذ‌هاي سوزني بسيار ريز از چهار طرف به بدن او پاشيده مي‌شود. اين شيوه نيز از شيوه‌هاي تقويت‌كننده و آرامش‌بخشي است كه مي‌تواند به افزايش نشاط و شادابي فرد كمك كند.

سم‌زدايي با كمك حمام نمك
يكي ديگر از تكنيك‌هاي آب درماني براي پاكسازي اندام‌هاي دروني از سموم و اخلاط موذي استفاده از حمام نمك است. در اين شيوه بيمار در وان آب گرم و نمك اپسوم مي‌نشيند به گونه‌اي كه تنها صورتش از آب بيرون بماند. آب اين وان مرتب توسط درمانگر بررسي مي‌شود و در صورتي كه دمايش كمتر از حد لازم شود آب گرم دوباره به آن افزوده مي‌شود. گرماي آب پيش از هر چيز به ميزان تحمل بيمار بستگي دارد. در اين شرايط بدن بيمار شروع به واكنش مي‌كند و نخستين واكنش تعريق است. در اين تكنيك بخشي از سموم و اخلاط موذي بدن از طريق تعريق از بدن بيمار دفع مي‌شود. بعد از آنکه بيمار مدت زمان لازم را در وان آب نمك مي‌ماند و دوش آب گرم مي‌گيرد توسط متخصص ماساژ درماني به مدت 15 تا 20 دقيقه ماساژ بدن مي‌گيرد. بعد از دريافت ماساژ بيمار بايد به بستر برود و با حوله و پتو خود را بپيچد تا روند تعريق ادامه پيدا كند و مابقي سموم بدن از اين طريق از بدنش دفع شود. اين شيوه يكي از روش‌هايي است كه از آن براي تقويت عمومي بدن و بهبود بيماري‌هاي مفصلي استفاده مي‌كنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.