خواص درماني گیاهان و میوه ها

خواص شگفت انگیز دمنوش و عرق رازیانه

رازیانه یا بادیان، گیاهی دارویی و نوعی ادویه است که در طب سنتی برای درمان نفخ شکم و سو هاضمه استفاده می شود. در یونان، روم و مصر باستان از رازیانه به عنوان نماد سلامت و رفاه استفاده می شد.

رازیانه تازه در واقع نوعی سبزی محسوب می شود که ریشه ای سفید و ساقه هایی سبز دارد و گل های آن زرد رنگ هستند. دانه های سبز رازیانه به دلیل روغن ضروری موجود در آن ها عطر و بوی قوی و طعمی شیرین دارند.

دانه های رازیانه به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارند به سلامت قلب کمک می کنند، باعث کاهش اشتها و لاغری شده و خطر ابتلا به سرطان را از بین می برند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید رازیانه برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی رازیانه برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان
رازیانه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هاست که دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و عروقی، چاقی، سرطان، بیماری های عصبی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

2. لاغری و کاهش وزن
رازیانه می تواند با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن شود؛ یک مطالعه انجام شده بر روی 9 زن سالم نشان داده که مصرف یک فنجان دم کرده رازیانه یا 2 گرم دانه های رازیانه قبل از هر وعده ی غذایی به کاهش اشتها در آن ها کمک می کند.

به نظر می رسد که آنتول، یکی از ترکیبات گیاهی موجود در رازیانه عامل کاهش اشتها در این گیاه دارویی باشد.

3. سلامت قلب
مصرف رازیانه تازه و دانه های آن به سلامت قلب کمک می کنند؛

کلسترول خون : رازیانه حاوی مقادیر بالای فیبر است که به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده که رژیم های غذایی سرشار از فیبر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

فشار خون : رازیانه به دلیل مقادیر بالای منیزیم، پتاسیم و کلسیم که دارد باعث کاهش فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

4. سرطان
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی از جمله آنتول موجود در رازیانه دارای خواص ضد سرطانی هستند؛

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که آنتول به طور موثر باعث کاهش رشد سلول های سرطانی و القای آپوپتوز (مرگ سلولی) در سلول های سرطان پستان می شود.

5. دوران شیردهی
رازیانه به دلیل مقادیر بالای آنتول که دارد دارای خواص گالاکتوژنیک است، به این معنی که به افزایش ترشح شیر مادر کمک می کند.

مطالعات نشان داده که رازیانه می تواند ترشح شیر مادر و غلظت پرولاکتین (یک هورمون که باعث افزایش تولید شیر مادر می شود) در خون را افزایش دهد.

با وجود این فواید توصیه می شود که زنان شیرده قبل از مصرف رازیانه با پزشک متخصص مشورت کنند.

6. ضد باکتری طبیعی
رازیانه ممکن است دارای خواص ضد باکتری طبیعی و قوی باشد. مطالعات نشان می دهد که عصاره رازیانه به طور موثری از رشد باکتری های مضر مانند اشرشیا کلی، استافیلوکوک اورئوس و کاندیدا آلبیکنز جلوگیری می کند.

7. ضد التهاب گیاهی
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در رازیانه دارای خواص ضد التهاب طبیعی هستند که خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش می دهند.

8. سلامت روان
برخی مطالعات نشان داده که عصاره رازیانه به سلامت روان کمک کرده و خطر از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

9. دوران یائسگی زنان
رازیانه به دلیل مقادیر بالای فیتو استروژن هایی که دارد ممکن است علائم یائسگی را از بین ببرد؛ تحقیقات نشان داده که رازیانه باعث کاهش گرگرفتگی، خارش و خشکی واژن، درد در هنگام رابطه جنسی و اختلال خواب در زنان یائسه می شود.

10. پوکی استخوان
مقادیر قابل توجه کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین K موجود در رازیانه به حفظ استحکام استخوان ها کمک می کند، باعث تقویت و افزایش تراکم استخوان شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

11. معده و دستگاه گوارش
رازیانه سرشار از فیبر است و به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش شناخته می شود.

رفلاکس معده : رازیانه سطح pH درون بدن به خصوص معده را حفظ کرده و احتمال رفلاکس اسیدی معده بعد از وعده های غذایی را کاهش می دهد.

یبوست : رازیانه یک ملین طبیعی است. مقادیر بالای فیبر موجود در رازیانه به بهبود حرکات روده کمک کرده و با افزایش حجم مدفوع به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

سم زدایی روده ها : مقادیر بالای فیبر موجود در رازیانه مانند یک برس کوچک عمل کرده و باعث پاک سازی و سم زدایی روده ها و کولون می شود.

رفع بوی بد دهان : در طب سنتی برخی کشور ها از رازیانه برای رفع بوی بد دهان استفاده می شود. اعتقاد بر این است که رازیانه ترشح آب گوارشی را تحریک کرده و باعث درمان بوی بد دهان خواهد شد.

12. درمان کولیک نوزاد
محققان در روسیه دریافته اند که استفاده موضعی از روغن دانه رازیانه، درد شکم در نوزادان مبتلا به کولیک را کاهش داده و باعث آرام تر شدن آن ها می شود.

درست است که رازیانه برای درمان کولیک نوزاد مفید است اما هنوز اطلاعاتی از اثر آن بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده پس بهتر است در مصرف آن احتیاط کرده یا پزشک متخصص مشورت کنید.

13. سلامت چشم
فلاونوئید ها، ویتامین C و روی موجود در رازیانه به بهبود بینایی کمک می کنند و با کاهش خطر آسیب های اکسیداتیو، احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهند.

14. سرفه و گلودرد
به گفته محققان در ایتالیا بخور با روغن رازیانه به کاهش موکوس در ریه ها کمک کرده و باعث درمان سرفه و گلودرد می شود.

15. درمان درد قاعدگی
مطالعات اخیر انجام شده در ایران نشان داده که ترکیبی از عصاره رازیانه و ویتامین E به درمان کمر درد و دل درد شدید در دوران قاعدگی و پریود کمک می کند.

16. افزایش میل جنسی
در طب سنتی از رازیانه به عنوان گیاهی دارویی برای افزایش میل جنسی استفاده می شود اما تحقیقات علمی هنوز این خاصیت را تایید نکرده است.

17. جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در رازیانه به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با افزایش تولید کلاژن به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

18. درمان آکنه و جوش صورت
چای رازیانه به صورت خوراکی و موضعی برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

ماسک رازیانه برای جوش صورت

مقداری دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد و سرد شود، حالا این محلول را بر روی صورت و گردن بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید.

19. تقویت موی سر
دانه های رازیانه برای درمان شوره سر، ریزش مو، درمان خارش و پوسته شدن مو، شکنندگی مو و درمان موخوره و رفع موهای زائد بدن مفید می باشند.

ماسک رازیانه برای مو

دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید نیم ساعت بماند سپس یک قاشق گلیسیرین و یک قاشق سرکه سیب به آن اضافه کنید و آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

خواص رازیانه در طب سنتی
در طب سنتی چینی از رازیانه برای افزایش شیر مادر، درمان ناراحتی معده، نیش حشرات و گلودرد استفاده می شود.

در طب آیورودا از رازیانه برای درمان بیماری های گوارشی از جمله نفخ شکم و تقویت عملکرد مغز و چشم ها استفاده می کنند.

در طب سنتی ایرانی رازیانه را برای درمان انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی و سرفه، آرتریت، کولیک، درد شکم، اسهال، یبوست و درمان بیماری های کبد و کلیه به کار می برند.

عوارض و مضرات رازیانه

دوران بارداری
رازیانه دارای خواص استروژنی قوی است، به این معنی که مشابه با هورمون استروژن عمل می کند و برای زنان باردار خطرناک می باشد؛ رازیانه باعث اختلال در رشد جنین شده و با تحریک قاعدگی خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش می دهد.

بیماری های کلیوی
رازیانه به دلیل مقادیر بالای پتاسیم که دارد می تواند باعث بروز مشکلاتی در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی شود.

تداخل دارویی
رازیانه ممکن است با برخی از دارو ها مانند قرص های استروژن و دارو های سرطانی تداخل داشته باشد.

طبع رازیانه چیست؟
طبیعت و مزاج رازیانه گرم و خشک می باشد. رازیانه سرشار از ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم و فیبر است.

رازیانه (به انگلیسی :Fennel) و (نام علمی :Foeniculum vulgare)، یکی از سبزیجات زمستانی بومی جنوب غربی آسیا و جنوب اروپا به ویژه مدیترانه می باشد.

نحوه مصرف رازیانه
رازیانه تازه خام به ویژه برگ ها و ریشه آن را مانند انواع دیگر سبزیجات برای تهیه سالاد، آبمیوه و آب سبزیجات طبیعی و سس پستو استفاده می کنند.

سبزی رازیانه پخته شده برای تهیه انواع خوراک سبزیجات، ماکارونی، پاستا و کباب های گیاهی استفاده می شود.

دانه های رازیانه را برای تهیه چای و دمنوش، عرق، روغن رازیانه و همچنین به عنوان ادویه برای تهیه انواع سوپ، آش، خوراک سبزیجات و نان به کار می برند.

تفاوت رازیانه (بادیان یا بادیون) با انیسون (بادیان رومی)
رازیانه و انیسون هر دو از خانواده چتریان هستند و هر دو به دلیل مقادیر بالای آنتول موجود در آن ها دارای عطر و بوی قوی هستند.

دانه های سبز رازیانه دارای هشت شیار هستند، در حالیکه دانه های انیسون گلابی شکل و کوچک به رنگ سبز بوده و ده شیار دارند.

رازیانه برای هزاران سال است که به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی استفاده می شود. انیسون باعث تنظیم سطح قند خون، تقویت سلامت قلب، درمان افسردگی و کاهش علائم یائسگی می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.