درمان و مراقبت از پوست

درمان آکنه با لیزر

بیماری آکنه شایعترین بیماری پوستی دوره جوانی است که بدلیل مشکلات ظاهری که برای فرد ایجاد میکند باعث مشکلات روحی و اجتماعی فرد می شود. بنابراین تمامی افراد بدنبال درمانی برای آکنه هستند تا هر چه زودتر از این بیماری خلاصی پیدا کنند.
در بررسی‌هایی که در علل موثر در شدت آکنه انجام شده مشاهده شده است که بیشتر بیماران مبتلا به آکنه در فصل تابستان بهبود می‌یابند، ولی متاسفانه این بهبود بعد از فصل تابستان ادامه نمی‌یابد.علت بهبود آکنه در تابستان افزایش نور فرابنفش (ultra violet) است بنابراین این فکر به ذهن میرسد که اگر ما از این اشعه یا اشعه‌های مشابه استفاده کنیم میتوانیم به بهبود آکنه دست بیابیم.بنابراین در چند سال گذشته ، شاهد افزایش علاقه در استفاده از نور و لیزر برای درمان آکنه بوده‌ایم

لیزر یا نور با دو مکانیسم اصلی به درمان آکنه کمک میکنند:
1- با نابود کردن میکرو ارگانیسم عامل آکنه ( acnes Propionibacterium )
2- با نابود کردن غده های چربی مولد آکنه ( pilosebaceous )

مکانیسم نابودی P. acneبه این صورت است که این باکتری در طول رشد و نمو خود مواد شیمیایی به نام پورفیرین(porphyrins)تولیدمیکند. اینماده همان ماده‌ایست که ممکن است به ملتهب شدن ضایعات آکنه کمک کند.این ماده دو طیف نوری یعنی 415 نانومتر(طیف آبی) و 630 نانومتر (طیف قرمز) را جذب میکند.تحریک این ماده توسط طیف خاص نور باعث ایجاد اکسیژن رادیکال درون باکتری خواهد شد.بنابراین باکتری به طور انتخابی تخریب خواهد شد.از بین رفتن باکتری باعث بهبود علائم بالینی آکنه میشود.

منابع نوری و لیزرهای متفاوتی در درمان آکنه به کار میروند :
منبع نوری آبی و قرمز
لیزر نور سبز
لیزر نور زرد
لیزر IPL
امواج رادیویی (RF)

منبع نوری آبی و قرمز :
این دستگاهها از طیف نوری 420-405 نانومتر استفاده میکنند.مقالات مختلف موفقیت 63-40 درصد را برای این دستگاهها ذکر کرده‌اند.معمولا لازم است که بیمار دو بار در هفته به مدت 6-4 هفته به درمان بپردازد تا نتایج ظاهر شوند.

لیزر نور سبز
لیزر های نور سبز با طول موج 532 نانومتر در چندین مطالعه مورد بررسی قرار گرفتندکه بعد از یک ماه ضایعات آکنه حدود 36 درصد و میزان ترشح سبوم حدود 28 درصد کاهش یافته است.

منبع نور زرد
این منبع معمولاً به ناملیزرPDL با طول موج 585 – 595 نانومتر میباشد.
41 بیمار پس از دو جلسه درمان با لیزر PDL حدود 50 درصد کاهش در شدت آکنه داشتند

لیزر IPL
منبع نوری IPLبا استفاده از نور و گرما باعث نابودی P. acnes میشود این تکنولوژی که به فن آوری LHE معروف است روش نوینی در درمان آکنه محسوب میشود.
در یک بررسی که بر روی 20 نفر انجام شد حدود 85 درصد بیماران بهبود بیش از 50 درصد ضایعات آکنه را پس از 4 هفته لیزر IPL ذکر کردند.در یک بررسی دیگر که بیماران 5 جلسه لیزر به فاصله 2 هفته داشتند بهبود حدود 70 درصد را در ضایعات التهابی و غیرالتهابی جوش صورت مشاهده شد.از طرف دیگر لیزر IPL در درمان قرمزی بعد از درمان آکنه نیز بسیار موثر است.برای از بین بردن قرمزی بعد از آکنه شاید یک جلسه IPL نیز کافی باشد.

نابود کردن غده های چربی
تعدادی از سیستم های لیزری جدید برای از بین بردن غدد چربی به کار میرود.این لیزرها اغلب از طول موجهای نزدیک به مادون قرمزاستفاده میکنند .

دستگاه های رادیو فرکوئنسی
دستگاه های رادیو فرکوئنسی تک قطبی(monopolar RF )با ارسال امواج رادیویی در درمان آکنه موثر هستند در بررسی های انجام شده با این دستگاهپاسخ نسبتاً خوبی داشته است فقط لازم است برای بیماران از بیحسی موضعی استفاده شود زیرا درمان با این دستگاه می تواند باعث ناراحتی بیمار شود.

 دکتر علیرضا واعظ شوشتری

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. آيا پس از استفاده از روش ipl لكه به جا ميماند؟
    در مورد پستهاي روشن و تاريك وضع فرق ميكند؟

    1. نگار عزیز

      با این روش حتی لکه های قرمزی که به دلیل آکنه ایجاد شده از بین می رود . پزشک متخصص با بررسی پوست شما و لکه ها تشخیص می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.