درمان و مراقبت از پوست

درمان جوش و جایش یکجا!

از بين بردن جاي جوش‌ها
محصولات لبني كم‌چرب معمولاً حاوي مقدار زيادي ويتامين A هستند كه به شفافيت پوست كمك مي‌كند. استفاده از اين محصولات نخستين گام براي از بين بردن جاي جوش‌هاست. شاه‌توت، زغال‌اخته، توت‌فرنگي، لوبياها و گردو همگي سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها هستند. آنتي‌اكسيدان‌ها نه تنها به سلامت پوست كمك مي‌كنند، بلكه باعث تقويت سيستم دفاعي بدن نيز مي‌شوند. اين ميوه‌ها از بروز برخي سرطان‌ها نيز جلوگيري مي‌كنند كه البته اهميت اين موضوع بسيار بيشتر از اهميت از بين رفتن جوشهاست. سالمون، گردو، روغن كانولا، بذر كتان و شير سويا همگي سرشار از اسيدهاي چرب مي‌باشند و اين اسيدها (امگا3، امگا6) براي ساخت غشاء سلولي ضروري هستند. اين مواد غذايي باعث كاهش جوش‌هاي پوست مي‌شوند. تمام غذاهايي كه از گندم تهيه مي‌شوند، همچنين بوقلمون، ماهي تن و آجيل سرشار از سلنيوم و براي سلامت پوست لازم‌اند و جوش‌هاي سطح پوست را بسيار كاهش مي‌دهند. چاي سبز، اگر چاي سبز را با عسل ميل كنيد، طعم فوق‌العاده‌اي پيدا خواهد كرد. اين گياه حاوي پلي‌فنول است كه مي‌تواند غشاء سلول‌ها را تقويت كند. چاي سبز همچنين از بروز سرطان جلوگيري مي‌كند. اسفناج نيز سرشار از ويتامين A است كه براي سلول‌هاي بدن مفيد مي‌باشد. اسفناج را به سالاد و برخي غذاها اضافه كنيد.

آب
نوشيدن آب زياد باعث مي‌شود كه بدن‌تان از خواص ساير مواد غذايي نيز بيشتر بهره‌مند شود. هر چه مي‌توانيد بيشتر آب بنوشيد و شاهد تغييرات فوق‌العاده آن روي پوست‌تان باشيد. جوش، التهاب غدد چربي پوست است. اين غدد نوعي ماده چرب به نام «سبيوم» ترشح مي‌كنند. وقتي كه سبيوم بيرون مي‌زند، پوست دچار عفونت شده و آكنه به وجود مي‌آيد. غذاهاي حاوي روي بخوريد و يا از مكمل‌هاي روي استفاده كنيد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه خوردن غذاهايي كه سرشار از روي هستند، كمك زيادي به كاهش جوش‌ها مي‌كنند. غذاهاي حاوي روي، شامل شاه‌ماهي، سويا، جگر، تخم‌ آفتابگردان، زرده تخم‌مرغ، گوشت بره، مرغ، ذرت، نارگيل، چغندر، بوقلمون، گردو، لوبياها و آواكادو مي‌باشند. ميزان مناسب روي مورد نياز هر فرد در طول يك شبانه‌روز حدود 450- 300 ميلي‌‌گرم است كه مي‌توان ان را سه بار در طي روز جذب كرد. موز بخوريد. موز به بدن كمك مي‌كند تا باكتري‌هاي خوب توليد كرده و از اين راه با باكتري‌هاي بد مقابله كند. خوردن موز بسيار ساده و راحت و يكي از بهترين مواد غذايي براي كاهش جوش است.

از بين بردن جاي جوش‌ها
جاي جوش‌ها معمولاً به صورت لك قرمز، لك تيره، فرورفتگي و برجستگي باقي مي‌ماند. براي درمان آكنه بايد اول جوش فعال را متوقف و بعد اقدام به صاف كردن سطح پوست كرد. گاهي اوقات جاي جوش‌ها بسيار عميق است و با استفاده از انواع كرم‌ها و محصولات زيبايي برطرف نمي‌شود. در اين مواقع پزشك متخصص بسته به نوع جاي جوش و عمق آن از روش‌هايي براي برطرف كردن آن استفاده مي‌كند. روش‌هاي از بين بردن جاي جوش عبارتند از: تراشيدن سطح پوست و صاف كردن آن، استفاده از ليزر، برداشتن جوش، گرافت پوستي، پيلينگ و لايه‌برداري پوست. لكه‌هاي قرمز جاي جوش اگر تا چند ماه بعد خود به خود از بين نرفتند و مقاومت بيشتري نشان دادند، با ليزر اقدام به درمان آنها نماييد. لكه‌هاي تيره را مي‌توان با كرم‌هاي لايه‌بردار برطرف كرد. اين كرم‌ها تا حدودي از برگشت جوش‌ها نيز جلوگيري مي‌كنند. براي رفع اين لكه ها مي‌توان از پيلينگ نيز استفاده كرد؛ ولي تمام اين روش‌ها وقتي مؤثر هستند كه جوش جديد ايجاد نشود. معمولاً افرادي كه به طور ژنتيكي مستعد اين عارضه هستند، دچار فرورفتگي سطح پوست مي‌شوند. ابتدا براي ريشه‌كن كردن جوش بايد دارو مصرف كرد و بعد، از ليزر براي رفع جاي جوش‌ها استفاده نمود. اگر جاي جوش به صورت برجستگي‌ بوده و يا گوشت اضافي داشته باشد، مي‌توان با تزريق كورتون همراه با ليزر «PDL» در طي جلسات مختلف اقدام به رفع برجستگي‌ها نمود. ليزر درماني نتيجه بسيار سريعي دارد و آسيبي هم به پوست نمي‌رساند. گاهي اوقات جوشگاه‌هاي عميق را فقط بايد با عمل جراحي برداشت و در مواقعي كه جاي جوش بسيار عميق است، از پيوند پوست استفاده كرد و از پشت گوش به ناحيه فرورفته پوست پيوند زد. يكي از علل پيدايش جوش‌ها، درست عمل نكردن كبد و غدد زيرپوستي است؛ بنابراين بهتر است ابتدا علل ايجاد جوش را كشف كرده و سپس اقدام به برطرف كردن آن نمود. روش‌هاي فوق براي رفع لكه ها و آثار باقيمانده از جوش‌ها در مواقعي توسط پزشك متخصص به كار گرفته مي‌شوند كه جاي جوش‌هابسيار عميق باشد و فرد را دچار ناراحتي‌هاي بسياري كند. برخي از آثار جوش‌ها را مي‌توان در خانه و با استفاده از برخي داروهاي گياهي برطرف نمود؛ مثلاً:
آب غوره، گلاب و يا سركه با روغن گل سرخ را روي پوست خود بماليد، سپس دوش گرفته و سطح پوست تان را بشوييد. آبليمو را با پنبه روي پوست‌تان بماليد و بگذاريد خشك شود. در صورت سوزش آن را با كمي آب و يا گلاب رقيق كنيد. اين كار را هفته‌اي چهار بار انجام دهيد. يا اينكه كمي پودر صندل و گلاب را با چند قطره آبليمو تركيب كنيد و روي صورت و گردن بماليد و اجازه دهيد خشك شود؛ سپس صورت‌تان را با آب سرد بشوييد. اين‌كار را هفته‌اي دو بار انجام دهيد. نكته بسيار مهم براي رفع لكه‌هاي آكنه، مصرف بسيار زياد آب است تا به روند رشد پوست جديد كمك كند.

استفاده از آلوئه ورا
گفته مي‌شود كه تأثير استفاده از ژل آلوئه‌ورا روي پوست فوق‌العاده است و به جرأت مي‌توان گفت كه بهترين راه براي رفع جوش‌ها و آثار باقيمانده از آنهاست. آلوئه‌ورا سرشار از ويتامين‌ها، آمينواسيدها، اسيدهاي چرب و پلي‌ساكاريدهاست. به مدت 10-15 دقيقه ژل گياه آلوئه‌ورا را روي پوست خود بماليد تا پوست‌تان هم نرم‌تر شود، هم سفيدتر و از همه مهم‌تر جاي جوش‌ها و لكه‌ها كم كم از بين بروند. آلوئه ورا يك مرطوب‌كننده فوق‌العاده است و به پوست كمك مي‌كند تا اكسيژن بيشتري دريافت كند.
روش تهيه لوسيون خانگي آلوئه‌ورا:
آب آلوئه‌ورا را بگيريد و كمي آب معمولي به آن اضافه كنيد و روي سطح پوست‌تان بماليد. اگر بعد از شامپو زدن موها، اين محلول را روي موهاي‌تان بماليد و كمي بعد آن را بشوييد، خارش پوست سر و ريزش موها و خاكستري شدن آنها تا حدود زيادي درمان مي‌شود. آلوئه‌ورا يكي از باارزش‌ترين گياهان است كه سرشار از ويتامين‌ها و تركيباتي به نام ساكاريدها مي‌باشد كه نوعي داروي ضدعفوني‌كننده آكنه، اگزما و گزنه به شمار مي‌روند. اين گياه خاصيت ضدالتهابي دارد و از التهابات پوستي مي‌كاهد، بافت‌هاي پوستي را ترميم مي‌كند و جوش‌ها را از بين مي‌برد، انعطاف‌پذيري پوست را افزايش مي‌دهد و پوست را نرم و شاداب مي‌كند. شستن صورت و موها با محلول آلوئه‌ورا، نوشيدن آب آلوئه‌ورا يا ماساژ صورت به مدت 5 دقيقه با آن، مي‌تواند مواد مغذي را به پوست برساند و ما را از خواص بيشمار آلوئه‌ورا بهره‌مند سازند.

توصيه

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو

متاسفانه بعد از بهبود جوشهایم جای آنها به صورت قرمزی باقی مانده است برای درمان آنها چه کاری باید انجام دهم؟
جوش صورت شایعترین بیماری پوستی جوانان است که از دسته بیماری‌های التهابی به شمار میرود. بعد از درمان جوش صورت به دلیل التهاب پوستی و باز شدن رگ‌های محل قرمزی باقی می ماند. برای درمان این قرمزی پزشکان داروهای ضد قرمزی و التهاب تجویز می‌کنند البته برای از بین رفتن کامل قرمزی بعد از جوش چند ماه درمان لازم است. روش دیگری که در از بین بردن قرمزی بعد از جوش بسیار موثر است لیزر می‌باشد. لیزرهای خاص با ارسال طول موج مشخص باعث کاهش التهاب و بسته شدن رگهای گشاد شده می‌شوند. ویژگی مهم لیزر عملکرد سریع آن است به طوریکه با انجام یک تا سه جلسه لیزر قرمزی به طور کامل از بین می‌رود. از طرف دیگر لیزرهای به کار رفته برای درمان قرمزی پوست هیچ آسیبی به پوست نمی‌زند و صرفاً محل لیزر برای چند روز کمی تیره می‌شود. لیزر جای جوش حتماً باید توسط متخصص پوست انجام شود.ترکیب استفاده از دارو و لیزر نیز اثری بیش از هر کدام به تنهایی دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.