درمان و مراقبت از پوست

رازهای زیبایی پوست که باید بدانید

پوست شما تحت تأثير عوامل مختلفي است. ژن‌ها، وضع تغذيه، سلامتي عمومي، روان سالم و ورزش همگي بر سلامت و زيبايي پوست اثر مي‌گذارند. با اوضاع دشوار زندگي امروزي داشتن ظاهري مناسب و پوستي شاداب و زيبا بيش از پيش اهميت پيدا كرده است. بدون شك استرس و فشارهاي رواني هم عامل ديگر پژمردگي و نازيبايي پوست هستند. تكنيك‌هايي چون ريلكسيشن، مديتيشن و تنفس عميق همگي در كاهش استرس موثرند. داشتن يك رژيم غذايي سالم و ورزش مرتب مي‌تواند در داشتن پوستي سالم به شما كمك كنند. به علاوه، مراقبت خارجي از پوست هم در حفظ سلامت آن بسيار موثر است. اينكه شما از جواني از كرم‌هاي ضدآفتاب يا مرطوب كننده استفاده كنيد، در جلوگيري از پيري زودرس پوست نقش مهمي دارد. ميزان SPF كرم‌هاي ضدآفتاب بايد حداقل 30 باشد. پاكسازي مناسب و اصولي پوست با استفاده از مواد و محصولات مناسب و مفيد نيز يكي ديگر از عوامل بهبود وضعيت پوست است.

پوست خشك و ترك‌خورده پاها
راه‌حل اين مشكل نسبتا آسان است. قشر كلفتي از كرم مرطوب كننده را روي پاهاي‌تان بماليد و آنها را در يك كيسه پلاستيكي بپيچيد و سپس جوراب بپوشيد و چند ساعت به همين حال بمانيد. بهترين زمان براي اين كار وقتي است كه جلوي تلويزيون مي‌نشينيد يا مشغول مطالعه هستيد يا مي‌خواهيد چرتي بزنيد. در اين حال كرم مرطوب كننده جذب پوست پاها مي‌شود. راه ديگر اين است كه وقتي مي‌خواهيد بخوابيد به پاهاي‌تان وازلين بماليد و جوراب كتاني پوشيده به رختخواب برويد. صبح خواهيد ديد كه پاهاي‌تان نرم‌تر شده است.
آيا موهاي بلند در بروز آكنه موثرند؟
موهاي بلندي كه روي صورت شما مي‌ريزند، مي‌توانند باعث تشديد آكنه شوند. اگر مي‌بينيد كه بين بدتر شدن جوش‌هاي‌تان و موهاي بلند رابطه‌اي وجود دارد، موهاي‌تان را بيشتر شامپو بزنيد و دقت كنيد موادي كه براي آرايش و حالت دادن به موهاي‌تان به كار مي‌بريد روي صورت‌تان نريزند. اين مواد مي‌توانند منافذ پوست را ببندند و آكنه را تشديد كنند. همچنين، يادتان باشد كه در پايان روز حتما آرايش صورت‌تان را پاك كنيد.
آيا پوست شما حساس است؟
اگر پوست‌تان حساس است، از محصول پاك كننده ملايمي استفاده كنيد كه تركيبات صابون و رايحه در خود نداشته باشد. محصولاتي كه باعث لايه‌برداري، پاكسازي و محافظت از پوست مي‌شوند، به حفظ سلامت و زيبايي پوست كمك مي‌كنند. فرآورده‌هاي پاك‌كننده براي پوست‌هاي حساس كمترين خطر را دارند و كمتر آن را تحريك مي‌كنند. اين محصولات در عين آنكه آلودگي‌ها را به ملايمت از روي پوست پاك مي‌كنند، باعث نمي‌شوند چربي‌هاي ضروري پوست كه براي حفظ سلامت آن لازم هستند، از روي آن پاك شوند. براي اينكه پوست‌تان زيبا و سالم بماند، از پاك‌كننده مخصوص پوست خود استفاده كنيد تعدادي از اين فرآورده‌ها علاوه بر اينكه خاصيت پاك‌كنندگي دارند، حاوي ويتامين‌هاي مفيد براي پوست هم هستند و تركيبات مرطوب كننده هم درخود دارند كه مي‌توانند در تغذيه پوست و جوان‌سازي آن موثر واقع شوند.
نوشيدن آب به تنهايي كافي نيست…
همه ما مي‌دانيم كه نوشيدن آب كافي در روز (حداقل 8 ليوان) براي تأمين آب مورد نياز بدن و داشتن پوستي جوان و شاداب ضروري است؛ ولي نوشيدن آب به تنهايي براي حفظ سلامت پوست كافي نيست و براي حفظ رطوبت پوست بايد از كرم مرطوب‌كننده مناسب هم استفاده كرد. اين كرم‌ها داراي تركيباتي هستند كه رطوبت پوست را تأمين و حفظ مي‌كنند.
با شستن دست‌ها از خود محافظت كنيد
دست‌ها يكي از بهترين راه‌هاي ابتلا به عفونت‌هاي باكتريايي، ويروسي يا قارچي هستند. لازم است به روش صحيح شستن‌ دست‌ها كه شامل مراحل زير است، توجه كنيد:
شستن دست‌ها با صابون به مدت 10 تا 15 دقيقه (توجه خاص به فضاي بين انگشتان و زير ناخن‌ها)
پاك كردن بقاياي صابون با آب فراوان و خشك كردن دست‌ها با حوله كاغذي يكبار مصرف
اگر در دستشويي عمومي هستيد، پيش از باز كردن شير آب آن را با دستمال كاغذي پاك و سپس باز كنيد. نكته ديگر اينكه اگر شما در تماس مداوم با افراد هستيد، دست‌هاي‌تان را بيشتر بشوييد. پس از اينكه دست‌‌هاي‌تان را شستيد، به آنها كرم مرطوب‌كننده بماليد تا خشك نشود و به خارش نيفتد. بهتر است از كرمي استفاده كنيد كه حاوي ويتامين‌ها نيز باشد تا اثر حفاظتي پوست را تقويت كند.
از بين بردن چين و چروك‌ها
شما مي‌توانيد به جاي تزريق موادي براي پر كردن چين و چروك‌ها در صورت‌تان، از محصولاتي كه جديدا براي درمان چين و چروك‌ها به بازار آمده‌اند استفاده كنيد. كرم‌هاي مرطوب‌كننده‌اي كه حاوي سيليكون هستند و با هدف قرار دادن نقاطي چون اطراف چشم‌ها، دهان و پيشاني مي‌توانند خطوط ناشي از چين و چروك‌ها را محو كنند، مناسبند. اين تركيبات سطح پوست را نرم‌تر و صاف‌تر كرده و باعث مي‌شوند راحت‌تر از لوازم آرايش استفاده كنيد. محصولات ديگري هم وجود دارند كه براي زيرسازي پوست استفاده مي‌شوند و حاوي موادي هستند كه باعث مي‌شوند چين و چروك‌ها كمتر به نظر آيند و لك و پيس‌هاي پوست هم كمرنگ‌تر شوند. برخي از مواد زيرسازي پوست هم تركيبات آنتي‌اكسيدان دارند و حاوي ويتامين‌ها نيز هستند كه ساخت كلاژن را در پوست تحريك مي‌كنند و اثر محافظتي در برابر نورخورشيد هم دارند.
آرايش براي پوست‌هاي پير
همان‌طور كه سن شما بالا مي‌رود و پوست‌تان پير مي‌شود، شايد بخواهيد از مرطوب‌كننده يا لوازم آرايش حاوي چربي استفاده كنيد. اين مواد مي‌توانند رطوبت پوست را حفظ كنند؛ ولي كساني كه پوست‌شان دچار آكنه يا مستعد بروز آن است بايد از لوازم آرايشي استفاده كنند كه حاوي چربي نباشد.
ويتامين‌ها عليه چين و چروك
ويتامين E و C، همچنين رتينوئيدها كه مشتقاتي از ويتامين A هستند، آنتي‌اكسيدان بوده و در جلوگيري يا تخفيف چين و چروك‌ها موثرند. آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌توانند اثر اكسيدكنندگي راديكال‌هاي آزاد را به پوست كاهش دهند يا خنثي كنند. راديكال‌هاي آزاد مولكول‌هاي ناپايدار اكسيژن هستند كه در اثر فرايند متابوليسم در بدن، مانند جذب غذا، ايجاد مي‌شوند. همچنين، قرار گرفتن در معرض آلاينده‌ها و سموم، منجر به توليد اين مولكول‌ها مي‌شود. ما در زندگي روزمره مرتب در معرض عواملي قرار داريم كه به توليد اين راديكال‌ها در بدن منجر مي‌شوند. آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌توانند با بلوك كردن فرايند اكسيدكنندگي راديكال‌هاي آزاد در سلول‌ها از بروز التهاب جلوگيري كنند. التهاب موجب از دست رفتن كلاژن‌ها مي‌شود. همچنين آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌توانند از پوست در برابر نور خورشيد هم محافظت كنند.
آيا مي‌توان براي هميشه از شر چين و چروك‌ها خلاص شد؟
متاسفانه جواب اين سوال «خير» است. تنها راه، پيشگيري است كه آن هم بايد زود و از دوران جواني با استفاده از كرم ضدآفتاب شروع شود. كرم‌هاي مرطوب‌كننده فقط كاري مي‌كنند كه چين و چروك‌ها كمتر به نظر آيند، ولي نمي‌توانند آنها را از بين ببرند.
راه ساده محافظت از پوست
ساده‌ترين راه مراقبت از پوست اين است كه روزي دو بار صورت‌تان را بشوييد. يك بار هنگام صبح براي پاك كردن چربي‌ها و جوان شدن و شادابي پوست و يك بار در پايان روز براي پاك كردن چربي‌ها، آرايش و آلاينده‌هايي كه در محيط بيرون روي صورت‌تان نشسته است. پس از هر بار شستشو به پوست صورت‌تان كرم مرطوب‌كننده بماليد. اين كار بخشي از چربي‌هاي ضروري براي حفظ شادابي و نرمي پوست را تأمين مي‌كند. اشعه فرابنفش خورشيد بزرگترين دشمن پوست شماست؛ پس هنگام بيرون رفتن از خانه هرگز كرم ضدآفتاب را فراموش نكنيد. استفاده از اين كرم‌ها در روزهاي ابري و در زمستان هم لازم است.
براي خلاصي از جاي جوش‌ها چه كنيم؟
پيش از انجام هر كاري بايد نوع و ميزان شدت اين اسكارها مشخص شود. براي اين كار بايد به عوامل متعددي از جمله سن، وضعيت كنوني جوش‌ها و اسكارها و وجود بيماري‌هاي ديگر پوستي توجه كرد. با توجه به شدت و ميزان جاي جوش‌ها مي‌توان روش‌هاي درماني متعددي در پيش گرفت. استفاده از ليزر براي صاف كردن سطح پوست، مواد پلينگ شيميايي و ميكرودرمابراسيون برخي از اين روش‌ها هستند. هر قدر عمل پيلينگ عميق‌تر انجام گيرد، نتايج بهتري حاصل خواهد شد؛ ولي امكان اينكه پوست قرمز و ملتهب شود هم بالا خواهد رفت. موادي هستند كه با تزريق آنها فرورفتگي‌هاي ناشي از اين اسكارها پر خواهند شد؛ ولي اين درمان موقتي است. موفقيت اين عمل به مهارت پزشك و نوع ماده به كاررفته بستگي دارد. استفاده از محصولاتي كه حاوي اسيد ساليسيليك هستند هم براي پر كردن منافذ باز پوست ناشي از جوش‌هاي آكنه، موثرند. فرآورده‌هاي حاوي گلوكزامين هم مي‌توانند به بهبود وضعيت پوست و درخشندگي پوست كمك كنند. برخي داروهاي ضدآكنه ممكن است باعث حساسيت پوست شوند. تعدادي از داروهاي رايجي كه براي درمان آكنه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، مثل تتراسايكلين و رتينوئيدها، مي‌توانند پوست را به شدت در برابر نور خورشيد حساس كنند. اگر داروهاي ضدآكنه مصرف مي‌كنيد، حتما لباسي بپوشيد كه پوست‌تان را در برابر نور خورشيد محافظت كند و كرم ضدآفتابي با SPF حداقل30 به صورت‌تان بزنيد. نور خورشيد باعث مي‌شود كه فعاليت مواد شيميايي موجود در رتينوئيدها ضعيف شده و اثر درماني دارو كاهش يابد. ضمن اينكه حساسيت به نور خورشيد موجب ايجاد چروك و آفتاب سوختگي مي‌شود. پس سعي كنيد جز در مواقع لزوم در معرض نورآفتاب قرار نگيريد و زماني كه بيرون از خانه هستيد، تا مي‌توانيد به سايه پناه ببريد. استفاده از كرم مرطوب‌كننده‌اي كه حاوي تركيبات ضدآفتاب هم باشد، يكي ديگر از راه‌هايي است كه هم رطوبت پوست را حفظ مي‌كند و هم در برابر نور خورشيد محافظ خوبي خواهد بود.
پيش از خواب كرم مرطوب كننده بزنيد
كرم‌هاي مرطوب‌كننده طوري طراحي شده‌اند كه از دست رفتن رطوبت از طريق اپي‌درم را به حداقل مي‌رسانند. علاوه بر اين، تركيبات موجود در اين كرم‌ها از پوست در برابر آلاينده‌ها محافظت كرده بافت پوست را تقويت مي‌كنند و ظاهري نرم‌تر و لطيف‌تر به آن مي‌بخشند. يكي از راه‌هاي حفظ رطوبت پوست اين است كه پيش از خواب به صورت‌تان كرم مرطوب كننده بزنيد. يادتان باشد كه هر شب به قدر كافي بخوابيد؛ چرا كه خواب كافي و مناسب براي حفظ سلامت و زيبايي پوست ضروري است. همچنين شب و هنگامي كه خواب هستيد، بهترين زمان براي استفاده از محصولاتي است كه آنتي‌اكسيدان هستند؛ مانند ويتامين‌هاي A، C و E كرم‌ها و ژل‌هايي كه موادي چون تركيبات آلوئه‌ورا دارند هم براي بهبود وضعيت پوست مفيدند. كرم‌هايي كه حاوي ويتامين B3 مي‌باشند نيز به سلامت پوست كمك مي‌كنند. در واقع در طي شب پوست فرصت پيدا مي‌كند دور از هرگونه عامل مزاحم خارجي اين مواد را جذب كند. به عبارت ديگر وقتي شما خوابيده‌ايد و در حال استراحت هستيد، پوست‌تان حسابي سرش شلوغ است و سخت در تكاپوست.

دنیای سلامت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.