رنگ کردن مو

راهنمای جامع معرفی رنگ مو – نحوه مصرف و مضرات

تاریخچه
رنگ كردن مو از گذشته‌های دور متداول بوده است. یونانیان باستان از صابون‌های زبر و بی‌رنگ‌كننده و حنا برای تغییر رنگ موهای خود استفاده می‌كردند. چنین اقدامی در میان آنان نشانة شجاعت و شهامت تلقی می‌شد. رومیان رنگ‌های تیره را بیشتر می‌پسندیدند. آنها رنگ تیره را با جوشاندن پوست گردو و تره‌فرنگی به دست می‌آوردند.

امروزه بیش از ۷۵ درصد خانمها وشمار زیادی از آقایون موهای خود را رنگ می كنند.آیا دوست دارید با فرایند رنگ كردن مو وهمچنین بی رنگ كردن (دكلره) بیشتر آشنا شوید؟

اولین رنگ موشیمیایی بی خطر در سال ۱۹۰۹ توسط شیمیدانی فرانسوی بنام یوگن شالر با استفاده ازپارا فنیلن دی آمین ساخته شد. این فرایند نتیجه زنجیره ای از واكنشهای شیمیایی بین مولكولهای موورنگدانه هادر حضور پر اكسید وآمونیاك می باشد.

در دنیای مدرن نیز بازار رنگ‌مو همچنان داغ است. بر اساس آمار، ۷۵ درصد از زنان امریكایی از رنگ‌مو استفاده می‌كنند. در سال ۱۹۵۰، تنها ۷ درصد از زنان این كشور موهای خود را رنگ می‌كردند كه آن هم برای پوشاندن موهای سفید بود. در چند دهة پیش، عامة مردم از رنگ‌مو استفاده نمی‌كردند و زنانِ با موهای رنگ‌شده اسباب تمسخر سایرین بودند. این روزها مردان هم به تبعیت از زنان برای پوشاندن موهای سفید خود از رنگ‌مو استفاده می‌كنند. آمارهای به دست آمده در كشور امریكا در سال ۲۰۰۲ میلادی حاكی از صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای رنگ‌مو است و شمار مصرف‌كنندگان رنگ‌مو در ۵ سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است. اما انتخاب نوع رنگ‌مو و فن استفاده از آن به موضوعی گیج‌كننده بدل شده است.

مو چیست؟
این فرایند نتیجه زنجیره ای از واكنشهای شیمیایی بین مولكولهای موورنگدانه هادر حضور پر اكسید وآمونیاك می باشد.
قسمت عمده مو از كراتین تشكیل شده است كراتین پروتئینی است كه در پوست وناخن ها نیز یافت می شود.دو پرو تئین دیگر نیز در مو وجود داردبه نامهای eumelanin و phaeomelanin كه نسبت كمی آنها در مو ی هر فرد رنگ طبیعی موهای او را تعیین می كند.یو ملانین باعث ایجاد رنگهایی بادرجه مشكی تا قهوه ای می شود در حالیكه فائو ملانین مسئول ایجا د رنگهایی در محدوده طلائی تا قرمز می باشد. حال اگر هیچ كدام از این دونوع ملا نین حضور نداشته باشند موها به رنگ سفید-خاكستری در می آید.

ساختمان طبیعی مو

هر تار مو از دو بخش غلاف و ریشه تشكیل شده است. غلاف همان‌طور كه از نامش پیدا است، دور تا دور پوست و ریشه را كه (در زیر سطح پوست قرار دارد) می‌‌پوشاند. رشد مو از قسمت ریشه صورت می‌گیرد (نه از نوك مو)! و سایر بخش‌های مو مرده هستند. رنگی كه موها دارند، به‌دلیل وجود رنگدانه‌هایی در آنها است. این رنگدانه‌ها از ۲ نوع كه یك نوع آن شامل رنگدانه‌های قهوه‌ای تا سیاه و نوع دیگر در برگیرنده رنگ‌های طلائی، زرد، حنائی و قرمز است. نبود رنگدانه هم باعث سفیدی موها می‌شود. قبل از اینكه به سراغ رنگ موها برویم، این را هم بدانید كه موهای نرم نسبت به موهای ضخیم و زبر زودتر صدمه می‌بینند ولی در عوض، جذب مواد شیمیائی در موهای نرم سریع‌تر است. موهای زبر به علت اینكه لایه‌های كوتیكول بیشتری دارند، معمولاً‌ در برابر رنگ موها و دكلره كننده‌ها بیشتر مقاومت می‌كند.
موی پستانداران از دو بخش غلاف و ریشه تشكیل شده است. غلاف به شكل یك برجستگی بر روی پوست و ریشه در زیر سطح پوست قرار دارد. رشد مو از قسمت ریشه انجام می‌شود. سایر بخش‌های مو مرده هستند. موی سر به‌طور طبیعی، در هر ماه حدود یك سانتی‌متر رشد می‌كند. مدت قرار داشتن هر مو بر روی سر ۳ تا ۵ سال است و هر انسان ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار عدد مو بر روی سر خود دارد. مو دارای دو نوع رنگدانه (ملانین) است كه یك نوع آن شامل رنگ‌های قهوه‌ای تا سیاه و نوع دیگر دربرگیرندة رنگ‌های طلایی، زرد، حنایی و قرمز است. نبود رنگدانه باعث سفیدی موها می‌شود. پیش از قرار گرفتن رنگ‌های مصنوعی در غلاف مو، كوتیكول یا لایة بیرونی آن باید باز شود.

عناصر تشكیل‌دهندة رنگ ‌مو
تا پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی، رنگ‌مو از رنگ‌های طبیعی استخراج می‌شد. در سال ۱۹۰۹ اسكولر، شیمیدان فرانسوی، نخستین رنگ‌موی مصنوعی را ساخت. به دنبال این نوآوری، اولین شركت تولیدكنندة رنگ‌مو در فرانسه تأسیس شد. یك سال بعد، نام شركت مذكور به «اورئال» تغییر یافت كه امروزه هم بسیار شهرت دارد. محصولات این شركت به سراسر جهان ارسال شد و موفقیتی بزرگ به دست آورد.
دو مادة شیمیایی پایه در تمام فرایندهای رنگ كردن مو شركت دارند: مادة اول «پیروكسید هیدروژن» یا «اكسیدان» نام دارد. این ماده موجب حالت گرفتن مو و تثبیت رنگ آن می‌شود. استفاده از اكسیدان به مقدار زیاد، سولفور مو را خارج می‌كند. از دست رفتن سولفور مو نیز باعث زبری و نازكی تارهای مو می‌شود. در اكثر رنگ‌موها، میزان اكسیدان ۳۰ درصد یا كمتر است. مادة دیگر تشكیل‌دهندة رنگ‌مو آمونیاك نام دارد. این مادة قلیایی، در نتیجة تركیب شدن اكسیدان با رنگ اولیة مو، به صورت كاتالیزور عمل و رنگ موها را روشن می‌كند. همچنین آمونیاك موجب جدا شدن كوتیكول و نفوذ رنگ به درون پوستة مو می‌شود.

رنگهای طبیعی
انسانها از هزاران سال پیش موهای خود را با استفاده از رنگهای طبیعی ومعدنی رنگ می كردندبعضی از مواد طبیعی شامل رنگدانه هستند(مانند حنا ویا پوست گردو)و بعضی دیگر نیز شامل سفید کننده های طبیعی می باشندکه باعث ایجاد واکنشهایی می شوند که رنگ مو را تغییر می دهدمثلا شرابی می کند.رنگهای طبیعی معمولا محور مو را با رنگ می پوشانند.بعضی از این رنگها پس از چند بار شستشوی مو از بین می روند ولی لزوما بی خطرتر از رنگهای شیمیایی نیستند.البته به طور قاطع نمی توان رنگهای طبیعی رو به رنگهای شیمیایی تر جیح داد به ویژه که عده ای ممکنه نسبت به اونها آلرژی داشته باشند.

انواع رنگ ‌مو

قبل از اینكه تصمیم قطعی به رنگ كردن موهای خود بگیرید، لازم است ابتدا انواع رنگ مو را بشناسید. رنگ موی موقت به رنگ موئی گفته می‌شود كه فقط به اندازه یك بار شامپوزدن دوام دارد این نوع رنگ فقط بر روی ساقه مو قرار می‌گیرد. رنگ موهای نیمه موقت، یا نیمه ثابت به اندازه ۴-۶ بار شامپو زدن دوام دارند و برای پوشاندن موهای سفید بهتر است از این نوع رنگ‌موها استفاده شود كه حاوی مواد اكسیدان ضعیف هستند اما اغلب آمونیاك ندارند. این نوع رنگ ۲ تا ۶ هفته بر روی مو باقی می‌ماند و به‌عنوان تقویت كننده رنگ طبیعی مو نیز از آنها استفاده می‌شود. اما رنگ موهای ثابت تغییرات كلی و اساسی بر مو می‌‌گذارند و نیاز به اكسیدان و آمونیاك دارند.
امروزه برای موهای مختلف انواع متنوعی رنگ‌مو تولید شده است و شما می‌توانید با كمی دقت رنگ‌موی مناسب موهای خود را بیابید. نكتة مهم آن است كه رنگ‌موهای شیمیایی، در صورت ناآگاهی شما از نوع رنگ، می‌توانند مضر باشند. چگونگی واكنش پیروكسید هیدروژن و آمونیاك با موهای سر مستقیماً به نوع محصول انتخاب‌شده بستگی دارد.

رنگ موهای پایدار
در فرایند رنگ كردن مو كوتیكول(پوسته خارجی مو) باز و شكافته می شود تارنگ مو در داخل محور مو قرار گیرد. پس از باز شدن كوتیكول رنگ با پروتئین های كورتكس واكنش داده.تا رنگ طبیعی مو را از بین ببرد بیشتر رنگ مو ها در دو مرحله عمل می كنند (این دو مرحله همزمان اتفاق می افتند)نخست رنگ اولیه مو را از بین برده وسپس رنگ جدید را جایگزین می كنند. در واقع شبیه همون دكلره كردن با این تقاوت كه پس از بی رنگ كردن رنگ جدید با پروتئینهای درون مو واكنش داده وجایگزین می شود. آمونیاك ماده قلیایی است كه نقش آن باز كردن كوتیكول مو می باشد. برای اینكه رنگ داخل كورتكس نفوذ كرده وجایگزین شود در واقع این ماده در كنار پر اكسید ورنگ مو مانند یك كاتالیز ور عمل می كند. پر اكسید نیز به عنوان یك عامل اكسید كننده عمل می كند كه رنگ قبلی را از بین می برد. هنگام شكستن پیوندهای شیمیایی موتوسط پر اكسید مقداری گوگرد آزاد می شود كه باعث ایجاد بوی خاصی می شود كه این بو مشخصه ی موهای رنگ شده است. پس از اینكه ملانین بی رنگ شد یك رنگ دائمی با كورتكس مو واكنش می دهد.
انواع گوناگونی از الكلها وحالت دهنده ها نیز در تولید رنگ مو استفاده می شود. حالت دهنده ها كوتیكول مو راپس از رنگ كردن می بندند تا رنگ جدید پایداری بیشتری پیدا كند.
در ادامه به معرفی چند نوع رنگ‌مو می‌پردازیم:

رنگ‌موی نیمه دائمی:

این نوع رنگ، بدون ایجاد تغییر در حالت طبیعی مو، رنگ را به لایة بیرونی آن اضافه می‌كند. رنگ‌مو مولكول‌های زبری دارد. این مولكول‌های كوچك پس از چندبار شست‌وشو از غلاف مو خارج می‌شوند. این نوع رنگ‌مو به مدت ۶ تا ۱۲ مرتبه شست‌وشو با شامپو دوام دارد و ۵۰ درصد از موهای سفید را پوشش می‌دهد. همچنین، تقویت‌كنندة رنگ طبیعی مو نیز هست. رنگ‌موهای نیمه دائمی، موهای شما را روشن یا بی‌رنگ نمی‌كنند. زیرا عاری از تركیبات آمونیاك و پیروكسید هیدروژن هستند.
رنگ‌موی موقت:

اثر این نوع رنگ به مدت ۱۴ تا ۲۸ بار شست‌وشو با شامپو در مو باقی می‌ماند. مولكول‌های این نوع رنگ غلاف دور مو را می‌پوشانند و به درون پوستة آن نفوذ می‌كنند. سپس در محلی كه مولكول‌های رنگدانة طبیعی قرار دارند ساكن می‌شوند. آمونیاك رنگ‌موی موقت به اندازه‌ای است كه رنگدانة طبیعی را روشن یا بی‌رنگ نمی‌كند. به‌علاوه، مقدار پیروكسید هیدروژن آن هم اندك است. با این وجود، موهای سفید را پوشش می‌دهد.
رنگ‌موی دائمی:

این نوع رنگ‌مو برای ایجاد تغییرات كلی در شكل ظاهری است. موهای سیاه را بور می‌كند و بالعكس. در رنگ دائمی، از آمونیاك و نیز پیروكسید هیدروژن برای رنگ كردن مو استفاده می‌شود. مولكول‌های رنگ وارد پوستة مو می‌شوند و با شست‌وشو از بین نمی‌روند. این محصول بر رنگدانه‌های مو اثر می‌گذارد و آنها را روشن‌تر می‌كند. به همین علت است كه یك رنگ‌مو روی موهای افراد مختلف به رنگ‌های متفاوت درمی‌آید.
در حدود ۴ تا ۶ هفته زمان لازم است تا رنگ از ریشة مو خارج و رنگ طبیعی مو بر روی پوست سر ظاهر شود.

انتخاب رنگ‌موی مناسب

با وجودی‌كه هر چند وقت یك‌بار خبرهایی در مورد عوارض استفاده مداوم از رنگ مو و حتی سرطان‌زا بودن آنها بخش می‌شود (البته این مورد دوم بیشتر در مورد رنگ‌موهای قدیمی صدق می‌‌كند)، با این حال، نمی‌توان خانم‌ها را از استفاده از رنگ مو باز داشت. بنابراین وقتی خطرات احتمالی را به جان می‌خرید)!( سعی كنید دست كم به‌طور اصولی و درست از رنگ مو استفاده كنید. قدم اول، انتخاب رنگ مو به مرغوبیت رنگ، سلیقه و خواسته شما و مدت زمانی كه می‌خواهید آن رنگ روی مویتان باقی بماند بستگی دارد. اغلب خانم‌ها از رنگ‌های تیره شروع می‌كنند و هر بار رنگ را یك درجه روشن‌تر از قبل انتخاب می‌كنند.در مورد پوست‌های روشن، های‌لایت آبی قرمز و برای پوست‌های صورتی و سرخ، رنگ كرم گلی، زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره با سایه آبنوسی جلوه خاصی ایجاد خواهد كرد. بهترین رنگ‌ها برای كسانی كه پوست گندمگون و برنزه دارند، رنگ‌های شیری، گل‌بهی، مسی، كرم نخودی، قهوه‌ای‌ـ زرد سوخته، فندوقی، عسلی، سبز كاهوئی و زرد است. برای چشم‌های آبی روشن، آبی خاكستری و آبی‌‌تیره، سبز تیره، قهوه‌ای و مشكی، بهترین رنگ مو ارغوانی با های‌لایت شرابی، پلاتینی، خاكستری، قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره، مشكی و شیری است. برای چشم‌های كهربائی هم رنگ موهای طلائی با های‌لایت قرمز، قهوه‌ای طلائی، قهوه‌ای عسلی، فندوقی، مسی‌ و قهوه‌ای سوخته مناسبت است.
توجه داشته باشید كه وقتی رنگ موهای خود را روشن می‌كنید، هاله گرمی از رنگ‌های زرد و قرمز دور شما دیده می‌شود.

یافتن رنگ‌موی مناسب ساده نیست. انتخاب رنگ دلخواه از روی كاتالوگ رنگ فروشگاه و خریداری آن اقدامی نادرست است. رنگ‌مو را با توجه به رنگ طبیعی مو، رنگ چشم و پوست خود انتخاب كنید. رنگی كه می‌بینید حاصل بازتاب نور از روی رنگدانه‌های رنگ‌شده است. بنابراین، یك رنگ یكسان روی موهای مختلف نمودهای متفاوتی دارد. رنگ موی طبیعی و مصنوعی در زیر نور فلورسنت یا نور طبیعی آفتاب متفاوت به نظر می‌رسند. سطح رنگ‌ها را از درجة ۱ تا ۱۰ تقسیم‌بندی كرده‌اند. رنگ درجة ده مو را روشن و درجة یك آن را تیره می‌كند. رنگ موی سیاه، نور كمی را منعكس می‌كند و این درست برخلاف عملكرد رنگ موی بور است. وقتی كه رنگ موهای خود را روشن می‌كنید، هالة گرمی از رنگ‌های زرد و قرمز دور شما دیده می‌شود. به یاد داشته باشید كه تركیب رنگ‌های زرد و قرمز، رنگ نارنجی را تولید خواهد كرد، نه رنگ دلخواه شما را. بهترین رنگ‌ها برای كسانی كه پوست گندمگون و برنزه دارند رنگ‌های شیری، گل‌بهی، مسی، كرم نخودی، قهوه‌ای، زرد سوخته، قهوه‌ای مایل به قرمز، قهوه‌ای مایل به طلایی، و رنگ‌های آبی، سبزآبی، فندقی، عسلی، سبز كاهویی و زرد است. برای چشم‌های كهربایی یا به رنگ قهوه، رنگ‌موهای طلایی با های‌لایت قرمز، قهوه‌ای طلایی، قهوه‌ای عسلی، فندقی، مسی و قهوه‌ای سوخته مناسب است. در مورد پوست‌های روشن، های‌لایت آبی‌قرمز و برای پوست‌های صورتی و سرخ، رنگ كرم گلی، زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره با سایة آبنوسی جلوة خاصی ایجاد خواهد كرد. برای چشم‌های آبی روشن، آبی خاكستری، آبی تیره، سبز تیره، قهوه‌ای و مشكی، بهترین رنگ‌مو ارغوانی با های‌لایت شرابی، پلاتینی، خاكستری، قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره، مشكی و شیری است.
انتخاب رنگ ‌مو به مرغوبیت رنگ، سلیقه و خواستة شما و مدت زمانی كه می‌خواهید آن رنگ روی موهایتان باقی بماند بستگی دارد.
اغلب زنان از رنگ‌های تیره شروع می‌كنند و هر بار، رنگ یك درجه روشن‌تر از قبل را برمی‌گزینند. اگر رنگ‌موی انتخابی موهای سفید شما را پوشش نمی‌دهد، از رنگ مرغوب‌تر و یك درجه بالاتر از رنگ موی اصلی خود استفاده كنید.

موهای سفید مقاوم

برخی از موهای سفید به ویژه موهای ریز و كلفت و خاكستری رنگی كه در اطراف شقیقه‌ها می‌رویند، در برابر رنگ مو مقاوم هستند و یا در مقایسه با سایر موهای سفید، به سرعت رنگ خود را از دست می‌دهند. اگر موهای شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ است شاید لازم باشد كه قبل از رنگ كردن آنها را نرم كنید چون با نرم كردن، لایه‌های كوتیكول رنگ را بهتر جذب می‌كنند. در موهایی كه ۸۰ تا ۱۰۰ درصد سفید شده‌اند، ابتدا اكسیدان با Vol۲۰ یا ۳۰ را مستقیماً روی موی سفید بگذرانید و پس از ۵-۷ دقیقه بشوئید. بهتر است از جائی كه سفیدترین موها را دارد شروع كنید و پس از شستن، با حوله خوب خشك كنید. سپس از رنگی كه یك درجه تیره‌تر از رنگ مورد نظرتان است، استفاده كنید. چون به خاطر نبودن رنگدانه در تار مو، رنگی كه می‌گذارید روشن‌تر به نظر می‌رسد. برای بالا رفتن قدرت جذب موی سفید توصیه می‌شود كه مدت زمان گذاشتن رنگ را به حدود ۴۵ دقیقه برسانید.
یادتان باشد این موها در مقایسه با سایر موهای سفید به سرعت رنگ خود را از دست می‌دهند.

برای رنگ شدن این گروه از موها به توصیه‌های زیر توجه كنید:
۱. در زمان رنگ كردن، ابتدا رنگ را روی موهای سفید این ناحیه بگذارید تا زمان طولانی‌تری برای جذب رنگ داشته باشند.
۲. موهای سفید باید تا ۴۵ دقیقه آغشته به رنگ باقی بمانند.
۳. درجة رنگ‌موی انتخابی خود را بالا ببرید.
اگر موهای سفید شما با انجام دادن اقدامات فوق و استفاده از رنگ‌موهای نیمه دائمی و موقتی رنگ نشد، از رنگ‌های دائمی استفاده كنید. موهای سفید هر فرد، با انتخاب رنگ‌موی مناسب، رنگ طبیعی خود را باز خواهد یافت. اما تحقیقات علمی برای یافتن محصولات قوی‌تر و اختصاصی‌تر همچنان ادامه دارد.

نگهداری از موهای تازه رنگ‌شده:

استفاده از رنگ مو باعث خشكی و شكنندگی و ریزش موی سر خانم‌ها می‌شود. از آنجایی‌كه وضعیت طبیعی مو با استفاده از رنگ مو دچار تغییر می‌شود و مثلاً از میزان رطوبت مو كاسته می‌شود، راه حل مناسب استفاده از اسیدهای چرب طبیعی است. یكی از بهترین و غنی‌ترین گیاهان دارای اسید چرب كه می‌تواند رطوبت كافی را به موهای خشك باز گرداند، زعفران است. چند قطره روغن زعفران را در كف دست بریزید و به آرامی روی موهای خشك بمالید. مطمئن باشید كه مقدار چربی كه در موهای شما نفوذ می‌كند بسیار ناچیز خواهد بود ولی تداوم این كار باعث بازگشت رطوبت از دست رفته به موهای شما خواهد شد.

بهتر است از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده برای شست‌وشو استفاده كنید و پیش از ورود به استخر موهای رنگ شده خود را با آب بدون كلر بشوئید. موها را در زمان خیس‌بودن شانه نزنید و و از شانه دندانه درشت استفاده كنید. تا جائی كه می‌شود از خشك كردن موها با سشوار خودداری كنید.

1. از شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده برای شست‌وشو استفاده كنید.
۲. برای دوام رنگ‌مو و جلوگیری از بی‌رنگ شدن آن در برابر آفتاب، از كلاه، روسری و شال استفاده كنید و موها را بپوشانید.
۳. پیش از ورود به استخر، موهای رنگ‌شده را با آب بدون كلر شست‌وشو دهید.
۴. از تقویت‌كننده‌های مو استفاده كنید.
۵. موها را در زمان خیس بودن شانه نزنید و از شانة دندانه درشت استفاده كنید.
۶. از خشك كردن موها با حوله یا سشوار خودداری كنید.

آیا رنگ كردن مو احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد؟

محققان شواهد تازه ای دایر بر ارتباط میان استفاده از رنگ مو با ابتلا به سرطان یافته اند.
یک مطالعه اروپایی با حضور تقریبا ۵۰۰۰ داوطلب زن نشان داده است کسانی که به طور مرتب موهایشان را رنگ می کنند بیش از سایرین با خطر ابتلا به سرطان لیمفوما روبرو هستند.

با این حال کارشناسان تاکید کردند که برخی عوامل سرطان زا از دهه ۱۹۷۰ به این سو از رنگ ها حذف شده است.

با این حال آنها گفتند افرادی که پیش از آن دوران مرتبا در معرض رنگ مو قرار داشتند، از جمله آرایشگران، باید نسبت به خطرات آن آگاه باشند و بدن خود را برای اطمینان از نداشتن توده های نامتعارف چک کنند.

سرطان های لیمفوما در سیستم لنفاوی روی می دهد. سیستم لنفاوی شبکه ای از رگ هاست که بخشی از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می دهد و سلول های ضدعفونت به نام “لیمفوسایت” را جابجا و سلول های مرده را از بافت ها تخلیه می کند.

نویسندگان این مقاله تحقیقی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در فرانسه یافته های خود را در “کنفرانس بین المللی لیمفومای بدخیم” عرضه کردند.

براساس این مطالعه، خطر ابتلا به سرطان لیمفوما در میان زنانی که به طور مرتب از رنگ مو استفاده می کرده اند، در مقایسه با زنانی که پیش از سال ۱۹۸۰ هرگز موهایشان را رنگ نکرده بودند ۲۰ درصد افزایش یافت.

بنابه تخمین ها در حدود یک سوم زنان در اروپا و آمریکای شمالی، و همچنین ۱۰ درصد از مردان بالای ۴۰ سال، از نوعی رنگ مو استفاده می کنند.

پروفسور پائولو بوفتا از محققان این مطالعه گفت: “اطمینان بخش است که بدانیم رنگ هایی که در ۲۵ سال اخیر مورد استفاده بوده ظاهرا با ازدیاد خطر ابتلا به سرطان همراه نیست.”

وی افزود: “شاید هنوز نتوان در مورد ارتباط استفاده از رنگ های قدیمی تر به برخی موارد لیمفوما نتیجه گیری کرد، اما این شواهد در حال افزایش است.”

وی گفت مطالعه ای که چند هفته قبل در نشریه انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نیز ارتباطی میان لیمفوما و رنگ موهای قدیمی تر پیدا کرده است.

با این حال مطالعه تازه علیرغم نگرانی های قبلی، هیچگونه ارتباطی میان رنگ مو و سرطان هایی چون سرطان مثانه و سینه پیدا نکرد.

چند توصیه در مورد استفاده از رنگ‌مو

۱. رنگ‌مو را روی پوست سر نمالید. اگر رنگ‌مو روی پوست پخش شد، برای تمیز كردن آن از پودر بچه استفاده كنید.
۲. از رنگ كردن مو در زمان بارداری خودداری كنید. تركیبات شیمیایی رنگ‌مو آثار نامطلوبی بر جنین می‌گذارد.
۳. از رنگ كردن مداوم مو با درجات مختلف و رنگ‌های گوناگون بپرهیزید.

زنان هم طاس می‌شوند!

ریزش مو برای زنان معضل بزرگی است. با توجه به افزایش سالیانة مبتلایان به این عارضه، بررسی‌های بیشتری در دست انجام است. بر اساس آمارهای جهانی، ۶/۰ درصد از زنان دچار ریزش مو هستند. طاسی در مردان پذیرفتنی است، حال آن‌كه در زنان نقص تلقی می‌شود. طاسی زمانی رخ می‌دهد كه هیچ موی تازه‌ای در پوست سر جانشین

تاریخچه
رنگ كردن مو از گذشته‌های دور متداول بوده است. یونانیان باستان از صابون‌های زبر و بی‌رنگ‌كننده و حنا برای تغییر رنگ موهای خود استفاده می‌كردند. چنین اقدامی در میان آنان نشانة شجاعت و شهامت تلقی می‌شد. رومیان رنگ‌های تیره را بیشتر می‌پسندیدند. آنها رنگ تیره را با جوشاندن پوست گردو و تره‌فرنگی به دست می‌آوردند.

امروزه بیش از ۷۵ درصد خانمها وشمار زیادی از آقایون موهای خود را رنگ می كنند.آیا دوست دارید با فرایند رنگ كردن مو وهمچنین بی رنگ كردن (دكلره) بیشتر آشنا شوید؟

اولین رنگ موشیمیایی بی خطر در سال ۱۹۰۹ توسط شیمیدانی فرانسوی بنام یوگن شالر با استفاده ازپارا فنیلن دی آمین ساخته شد. این فرایند نتیجه زنجیره ای از واكنشهای شیمیایی بین مولكولهای موورنگدانه هادر حضور پر اكسید وآمونیاك می باشد.

در دنیای مدرن نیز بازار رنگ‌مو همچنان داغ است. بر اساس آمار، ۷۵ درصد از زنان امریكایی از رنگ‌مو استفاده می‌كنند. در سال ۱۹۵۰، تنها ۷ درصد از زنان این كشور موهای خود را رنگ می‌كردند كه آن هم برای پوشاندن موهای سفید بود. در چند دهة پیش، عامة مردم از رنگ‌مو استفاده نمی‌كردند و زنانِ با موهای رنگ‌شده اسباب تمسخر سایرین بودند. این روزها مردان هم به تبعیت از زنان برای پوشاندن موهای سفید خود از رنگ‌مو استفاده می‌كنند. آمارهای به دست آمده در كشور امریكا در سال ۲۰۰۲ میلادی حاكی از صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای رنگ‌مو است و شمار مصرف‌كنندگان رنگ‌مو در ۵ سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است. اما انتخاب نوع رنگ‌مو و فن استفاده از آن به موضوعی گیج‌كننده بدل شده است.

مو چیست؟
این فرایند نتیجه زنجیره ای از واكنشهای شیمیایی بین مولكولهای موورنگدانه هادر حضور پر اكسید وآمونیاك می باشد.
قسمت عمده مو از كراتین تشكیل شده است كراتین پروتئینی است كه در پوست وناخن ها نیز یافت می شود.دو پرو تئین دیگر نیز در مو وجود داردبه نامهای eumelanin و phaeomelanin كه نسبت كمی آنها در مو ی هر فرد رنگ طبیعی موهای او را تعیین می كند.یو ملانین باعث ایجاد رنگهایی بادرجه مشكی تا قهوه ای می شود در حالیكه فائو ملانین مسئول ایجا د رنگهایی در محدوده طلائی تا قرمز می باشد. حال اگر هیچ كدام از این دونوع ملا نین حضور نداشته باشند موها به رنگ سفید-خاكستری در می آید.

ساختمان طبیعی مو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.