درمان و مراقبت از موماسک مو

روش های موثردر تقویت و رشد مو + روش استفاده

 

درمان های خانگی برای تقویت رشد موی سر بهترین گزینه است، گزینه ای که با کمترین هزینه و بدون عوارض خاصی در دسترس همه ما قرار دارد.

روغن رزماری به طور موضعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و ضخامت موها را افزایش دهد. آلوئه ورا نیز همین اثر را دارد. استفاده از این مواد می تواند موها را سریع تر رشد دهد و به ضخامت آن ها بیفزاید.

روغن رزماری برای کاهش ریزش مو:
اعتقاد بر این است که روغن رزماری هنگامی که روی پوست سر قرار می گیرد، باعث افزایش متابولیسم سلولی می شود که رشد مو را تحریک می کند. تحقیقات سال ۲۰۱۳ در دانشگاه کینکی در ژاپن نشان داد که عصاره برگ رزماری باعث بهبودی رشد مو در موش ها شده است.

یک مطالعه انسانی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، اثربخشی بالینی روغن رزماری را در درمان آلوپسی آندروژنتیک مورد بررسی قرار داد. بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک به مدت ۶ ماه با روغن رزماری یا مینوکسیدیل (۲ درصد) تحت درمان قرار گرفتند. مینوکسیدیل دارویی است که برای تحریک رشد مو استفاده می شود. پس از شش ماه درمان، هر دو گروه افزایش قابل توجهی در تعداد مو داشتند. با این وجود، خارش پوستی در گروه مینوکسیدیل بیشتر بود.

مطالعه نشان می دهد که روغن رزماری همانند داروهای رشد مو با عوارض جانبی کمتری مانند خارش پوستی عمل می کند.

متداول ترین نوع ریزش مو در مردان و زنان آندروژنتیک آلوپسیا Androgenetic Alopecia نام دارد. مطالعات نشان داده است روغن رزماری یا عصاره یا جوشانده آن می تواند یک جایگزین خوب برای رفع ریزش مو به جای درمان های شیمیایی باشد. البته این که علت ریزش مو چیست مساله ای که حتما باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

بعضی بر اثر عفونت ، بعضی ضعیف شدن سیستم ایمنی، بالارفتن سن، تغییرات هورمونی، یا به صورت ارثی ریزش مو دارند. در مردان نیز ریزش مو به صورت طاسی در نتیجه تغییرات در هورمون تستوسترون به وجود می آید. این هورمون در زنان و مردان وجود دارد ولی به دلیل وجود بیشتر در مردان ریزش مو نیز بیشتر اتفاق می افتد.

رزماری و جلوگیری از ریزش مو
همیشه شنیده ایم پیشگیری بهتر از درمان است. پس اگر به هر دلیلی در خانواده تان سابقه کم مویی یا ریزش مو یا طاسی دارید یا حتی پیش از رسیدن به ۵۰ سالگی که به طور طبیعی موها کم پشت می شود، بهتر است از حالا به فکر درمان باشید.

مطالعات سال ۲۰۱۶ نشان داد که رزماری گردش جریان خون را بیشتر می کند و باعث سلامتی پوست می شود. بنابراین مسلما اگر از جوانی حداقل هفته ای یکی دوبار کف سر را با روغن رزماری ماساژ دهید مسلما راه پیشگیری خوبی برای ریزش مو در سنین بعد انتخاب کرده اید.

نحوه استفاده از روغن رزماری
ابتدا سعی کنید شامپوهایی را انتخاب کنید که حتما از عصاره یا روغن رزماری در ترکیبات شان استفاده شده است. البته خودتان می توانید با اضافه کردن ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن رزماری به شامپویی که استفاده می کنید از مزایای این روغن برای رشد موها و رفع ریزش مو استفاده کنید. فقط قبل از مصرف آن را بخوبی تکان دهید.

روش دیگر ماساژ کف سر با روغن رزماری است. برای این کار می توانید از یک قطره چکان تمیز استفاده کنید. می توانید ۵ قطره روغن را در با نصف استکان آب رقیق کنید سپس با نوک انگشتان پوست سرتان را ماساژ بدهید. اجازه بدهید چند ساعت روی سرتان بماید. اگر شب تا صبح بماند مسلما بهتر است.

می توانید عصاره رزماری را در خانه تهیه کنید. یک مشت رزماری را با یک لیتر آب جوشیده داغ بگذارید و اجازه بدهید حدود ۵ ساعت بماند. به این ترتیب عصاره رزماری کاملا در آب نفوذ می کند. حالا می توانید از این عصاره به موهایتان بزنید بدون آن که نگران شست و شوی آن باشید.

یادتان باشد حداقل شش ماه باید این روش ها را استفاده کنید تا شاهد رشد موها و بلند شدن مجدد آن ها باشید.

موارد احتیاطی
بهتر است زنان باردار یا شیرده از روغن رزماری استفاده نکنند.

این روغن خوراکی نیست پس به هیچ وجه چشم ها یا دهان نباید به روغن آغشته شود.

در مورد ریزش موی کودکان فقط و فقط معاینه و درمان باید توسط پزشک متخصص پوست و مو انجام گیرد.

 

ژل (ماده لزج) گیاه آلوئه ورا، PH سلول های موها را در حد متعادل نگه می دارد، لذا رشد موها را افزایش می دهد و باعث می شود موها سالم تر و محکم تر رشد کنند.

آلوئه ورا حاوی آنزیم هایی است که تولید و رشد موهای جدید را تحریک می کنند. این آنزیم ها سرعت جریان خون را افزایش می دهند، بنابراین پاپیلای پوستی (زائده بافتی ریشه موی سر) را فعال نموده و سبب افزایش تغذیه فولیکول های مو می‌گردد. در واقع آلوئه ورا به عنوان یک ماده جادویی در جهت افزایش و رشد موها شناخته شده است. همچنین به علت خواص ضد باکتری و قارچی که دارد مانع از ایجاد شوره سر می‌گردد. این گیاه برای کنترل عفونت های قارچی مثل بیماری کچلی نیز مفید است.
آلوئه ورا برای رشد و تقویت مو، ایجاد نرمی‌، براق شدن، کنترل ریزش مو و کنترل خشکی مو بسیار مناسب است.
از آلوئه ورا می‌توان در شامپوها و نرم کننده های موی سر استفاده کرد و تجربه نشان داده که استفاده از این گونه محصولات، سبب تسریع جریان خون و در نتیجه کاهش استرس و هیجانات روحی می‌گردد. آلوئه ورا دارای بویی مطبوع و آرامش بخش است و ژل این گیاه در بسیاری از صابون ها، شامپوها، نرم کننده های مو و انواع محصولات آرایشی – بهداشتی استفاده می شود.

معمولا شامپوها و نرم کننده های حاوی آلوئه ورا حاوی مخلوطی از ویتامین های مناسب مو، عصاره های گیاهی و روغن های طبیعی می‌باشند و محصولات حاوی آلوئه ورا برای انواع مختلف موها نظیر خشک ، نازک ، چرب و معمولی مناسب است.

برای به دست آوردن ژل گیاه آلوئه ورا، یک برگ گوشتی این گیاه را از وسط به دو نیم کنید تا ژل آن خارج شود.

لوئه ورا دارای خواص تغذیه ای و ویتامین ها و مواد معدنی متعددی است که به حفظ موهای شما کمک می کند. مزایای آلوئه ورا برای قرن ها شناخته شده است زیرا آلوئه ورا شامل خواص بهداشتی، زیبایی، دارویی و مراقبت از پوست است. این گزینه پوست را نرم و لطیف می کند و محیط ایده آلی برای رشد مو فراهم می کند.

شما می توانید ژل آلوئه ورا را مستقیما به پوست سر بمالید یا آن را به یک شامپوی ملایم و طبیعی اضافه کنید. همچنین می توانید نیمی از یک فنجان آب آلوئه ورا را دو بار در روز بخورید. خواص درمانی باعث بهبود سلامت پوست شما می شود.

یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد ژل آلوئه ورا باعث کاهش التهاب و اثرات زخم پس از جراحی بر روی موش ها می شود. نه تنها آلوئه ورا باعث بسته شدن سریع زخم می شود، بلکه رشد موها را نیز در افراد تسریع می کند.

گزارش شده است که آلوئه ورا اثر محافظتی در برابر آسیب تابشی به پوست دارد. تابش شدید این اشعه بر روی پوست سر می تواند منجر به ریزش مو شود. پس از تجویز ژل آلوئه ورا، یک پروتئین آنتی اکسیدان به نام فلوتونیایین تولید می شود که باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد و جلوگیری از سرکوب ناشی از UV می شود.

از آنجا که آلوئه ورا خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد می تواند به از بین رفتن شوره سر کمک کند. این گزینه مناسب افرادی است که دوست دارند موهای خوبی داشته باشند و از شر شوره سر خلاص شوند. آنزیم های موجود در این ژل می تواند به از بین رفتن سلول های مرده پوست سر کمک کند و به تولید بافت های مجدد پوستی در این ناحیه منجر گردد.

نحوه استفاده 

ژل (ماده لزج) گیاه آلوئه ورا را بر روی قسمت های کم مو یا فاقد مو بمالید. آلوئه ورا آنزیم هایی دارد که باعث رشد موهای جدید در بعضی افراد می شود. همچنین می توانید برای جلوگیری از موخوره، آن را به انتهای موهای خود بمالید.

– شامپوی آلوئه ورا بخرید و استفاده کنید، بخصوص اگر حاوی روغن جوانه گندم و شیر نارگیل هم باشد، باعث رشد موها خواهد شد.

– لوسیون آلوئه ورا را به تنهایی یا همراه با ژل گیاه آلوئه ورا استفاده کنید. اگر از شامپوی آلوئه ورا استفاده نمی کنید، لوسیون آن می تواند باعث تجدید حیات موها و پوست سر شود ، در نتیجه از ریزش موها جلوگیری کرده و رشد موها را افزایش می دهد.

– در کنار استفاده از آلوئه ورا و فرآورده های آن، بایستی یک رژیم غذایی کم چرب و کم پروتئین داشته باشید. رژیم غذایی که دارای چربی و پروتئین حیوانی زیاد می باشد، باعث ایجاد یک سری مشکلات پزشکی می شود که منجر به ریزش موهای سر می گردد.

* هشدارها:
1- اگر در اثر استفاده از ژل آلوئه ورا یا فرآورده های آن دچار خارش یا ناراحتی پوستی شدید، دیگر از آن استفاده نکنید.

2- مصرف موضعی ژل آلوئه ورا (یعنی روی پوست) کمتر ایجاد مشکل می کند. ولی خوردن این گیاه باعث اسهال می شود، چون خاصیت ملین دارد. همچنین قند خون را پایین می آورد. لذا بدون نظر پزشک هیچ وقت آن را نخورید.

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.