تكنولوژي در خدمت سلامت

سفید کردن و بلیچینگ دندان؛

همه چیز درباره عوارض و فواید انواع بلیچینگ

همه چیز درباره سفید کردن و بلیچینگ دندان؛ عوارض و فواید انواع بلیچینگ

اکثر مردم می‌دانند که سفید کردن و بلیچینگ دندان باعث می‌شود که احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند. اما لبخند سفید علاوه بر فواید آرایشی،‌ سلامت دهان و دندان را نیز بهبود می‌بخشد. دندان‌های سفیدتر لبخندی را تحویل می‌دهند که شاد و سالم به نظر می‌رسد. وقتی روی سفید کردن دندان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید،‌ احساس انگیزه

خواهید کرد تا از لبخند خود به بهترین وجه مراقبت کنید. دندان‌های سفید همچنین می‌توانند عزت نفس شما را تقویت کنند وقتی دندان‌هایتان را سفید می‌کنید،‌ دیگر نیازی نیست که هنگام خندیدن،‌ لبخند زدن یا غذا خوردن احساس ناامنی کنید. انتخاب گسترده‌ای از محصولات و روش‌های درمانی وجود دارد که ادعا می‌کنند دندان‌های شما را سفید می‌کنند. در ادامه روش‌های سفید کردن و بلیچینگ دندان؛ عوارض، هزینه و بلیچینگ خانگی را در مقاله‌ای از سایت Med halt به شما خواهیم گفت.

دلایل تغییر رنگ دندان

همه چیز درباره سفید کردن و بلیچینگ دندان؛

با گذشت زمان،‌ به چند دلیل رنگ دندان‌های شما ممکن است از سفید به نه چندان روشن تبدیل شوند:

ضربه

اگر دهان یا دندان شما ضربه خورده باشد،‌ ممکن است دندان شما تغییر رنگ دهد زیرا وجود عاج بیشتر که لایه تیره‌‌تری در زیر مینا است،‌ رنگ دندان آسیب می‌بیند.

داروها

تیرگی دندان می‌تواند عارضه جانبی داروهای آنتی‌هیستامین،‌ داروهای ضد روان‌پریشی و فشار خون بالا باشد.همچنین کودکانی که هنگام شکل‌گیری دندان‌هایشان (در رحم یا در سنین پایین) در معرض آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین قرار می‌گیرند،‌ در اواخر عمر ممکن است دندان‌هایشان دچار تغییر رنگ شوند. علاوه بر این‌ها شیمی درمانی و پرتوی سر و گردن نیز می‌تواند دندان‌ها را تیره کند.

راه‌های سفید کردن و بلیچینگ دندان

چند روش کلی برای سفید کردن دندان و بلیچینگ آن وجود دارد:

بلیچینگ در مطب یا آفیس بلیچینگ

بلیچینگ در منزل که شامل استفاده از خمیر دندان و سفیدکننده‌های خانگی مانند زغال فعال، جوش‌ شیرین می‌شود که به آن هوم بلیچینگ می‌گویند

استفاده از نوارهای بلیچینگ

مداد سفید کننده

محصولات سفید کننده بدون نسخه

بلیچینگ در مطب یا آفیس بلیچینگ

سفید کردن و بلیچینگ دندان در مطب سریع‌ترین و موثرترین روش را برای فواید انواع بلیچینگسفید شدن دندان فراهم می‌کند. با استفاده از بلیچینگ در مطب،‌ محصول سفید کننده مستقیما روی دندان قرار می‌گیرد. این محصولات را می‌توان در ترکیب با گرما،‌ نور مخصوص یا لیزر استفاده کرد. نور و / یا گرما روند سفید شدن را تسریع می‌کنند. نتایج این نوع فقط در ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ قابل مشاهده است.برای دستیابی به نتایج چشمگیر،‌ معمولا به چند قرار ملاقات نیاز است. با استفاده از سفید سازی با لیزر،‌ نتایج چشمگیری پس از اولین درمان مشاهده می‌شود.

در روش آفیس بلیچینگ، دندان‌های شما را سه تا هشت درجه روشن ‌می‌شوند. درمان آفیس بلیچینگ از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است و بستگی زیادی به انواع غذاها و نوشیدنی‌هایی دارد که در رژیم روزانه فرد قرار دارد. این امر تا حد زیادی به عادت‌های عمومی بهداشت دندان نیز بستگی دارد. تاثیرات سفید کردن دندان به روش آفیس بلیچینگ باید از ۶ ماه تا یک سال طول بکشد.

دستگاه بلیچینگ خانگی یا هوم بلیچینگ

تمام خمیردندان‌ها با استفاده از ساینده‌های ملایم و فاقد مواد سفید کننده به از بین بردن لکه‌های سطح کمک می‌کنند. آنها می‌توانند رنگ دندان شما را تقریبا یک درجه روشن کنند. ژل‌های و نوارهای سفید کننده بر پایه پراکسید، محصولات فاقد سفید کننده‌ای هستند که روی سطح دندان‌ها عمل می‌کنند.

در این روش دستورالعمل‌ها معمولا به مدت ۱۴ روز و دو مرتبه در روز خواهد بود که نتایج اولیه طی چند روز دیده می‌شود و نتایج نهایی حدود ۴ ماه طول می‌کشد.پراکسید استفاده شده در این فرآیند در صورت عدم استفاده صحیح،‌ می‌تواند لثه را تحریک کرده و به آن آسیب برساند.

محصولات سفید کننده بدون نسخه

محصولات سفیدکننده بدون نسخه پزشک در خانه تحت نظارت دندانپزشکان معمولا باید هر روز به مدت ۱ یا ۲ ساعت یا هر شبانه روز تا ۴ هفته استفاده شوند. بلیچینگ و سفید کردن دندان در منزل و درمان در مطب تحت نظارت دندانپزشکان، مزایای بیشتری را در مقایسه با روش‌های بدون نسخه ارائه می‌دهند.

ابتدا دندانپزشک می‌تواند یک معاینه دهانی انجام دهد و سابقه پزشکی کامل شما را در نظر بگیرد،‌ که می‌تواند در تعیین نحوه تغییر رنگ دندان‌ها مفید باشد و سفید شدن دندان‌ها طی یک دوره درمانی مناسب بر اساس نوع لکه‌ها و تعداد،‌ نوع و محل قرارگیری آنها باشد. در این صورت دندانپزشک شما احتمالا به طور کلی نحوه روند سفید شدن دندان را بررسی می‌کند.

با استفاده از محصولات سفیدکننده بدون نسخه،‌ شما خودتان در این کار تنها هستید و با این کار ریسک را تا حدی بالا می‌برید.

خمیر دندان‌های سفید کننده

تمام خمیر دندان‌ها در هنگام استفاده از مسواک به از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کنند. خمیر دندان‌های دارای مهر و موم ADA خمیر دندان‌های سفیدکننده ایمنی هستند که دارای مواد شیمیایی و صیقل‌دهنده خاصی هستند که مزایای اضافی از بین بردن لکه‌ها را فراهم می‌کنند. خمیر دندان بر روی لکه‌های قوی ناشی از دود توتون یا پیر شدن چندان موثر نیست.

روکش‌های چینی

اینها پوسته‌های چینی هستند که دندان‌ها را کاملا می‌پوشانند. آنها همچنین نقایصی مانند تراشه،‌ ترک و شکاف دندان را می‌پوشانند.

رزین کامپوزیتی

این کار به روشی مشابه روکش کار می‌کند. برای سفید کردن دندان‌ها،‌ دندانپزشک رزین کامپوزیتی را روی دندان قرار می‌دهد. این ماده رنگ‌ها و نقص‌ها را می‌پوشاند.

لبخند سریع

این مجموعه دندان‌های سفارشی است که مستقیما روی مجموعه دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد. بدون درمان گسترده می‌تواند لبخند را کاملا متحول کند. هنگامی که این لباس قرار می‌گیرد،‌ روی دندان‌ها تاثیر می‌گذارد،‌ مینای دندان را نازک می‌کند و آسیب دهانی را که از قبل وجود دارد،‌ بدتر می‌کند.

چه کسانی باید از سفید کردن و بلیچینگ دندان خودداری کنند

کسانی که دارای این مشکلات در دندان خود هستند، باید قبل از سفید کردن و بلیچینگ دندان به رفع موارد زیر اقدام کنند چون برای آن‌ها عوارض دارد:

فرسایش اسیدی

عقب رفتن لثه‌ها

پوسیدگی دندان

ترمیم‌ دندان‌های معیوب مانند پرشدگی‌های سفید یا تاج

رفع مشکل لثه‌های حساس به پراکسید هیدروژن

عوارض سفید کردن و بلیچینگ دندان

دندان‌‌های سفید در نتیجه از دست دادن کلسیم ممکن است مستقیما به دنبال یک فرآیند سفید شدن بیشتر به چشم بیایند،‌ اما با کاربردهای بیشتر،‌ سایر قسمت‌های دندان معمولا سفیدتر شده و لکه‌ها کمتر دیده می‌شوند.

کودکان زیر ۱۶ سال باید از بلیچینگ اجتناب کنند چون محفظه پالپ یا عصب دندان تا این سن بزرگ‌تر می‌شود. سفید شدن دندان می‌تواند پالپ را تحریک کند یا باعث حساسیت آن شود.

افراد مستعد به حملات آسم. فشار روانی و جسمی با انجام اعمال مربوط به دندانپزشکی ممکن است مورد آسم یا بیمارب عصبی قرار گیرند و این کار حمله را تسریع کند. اگر آسم شما به خوبی کنترل شده باشد،‌ ممکن است تصمیم بگیرید که درمان را ادامه دهید،‌ اما مطمئن شوید که دندانپزشک قبل از درمان از سابقه پزشکی کامل شما مطلع باشد. بپرسید که آیا اکسید نیتروژن یا آرام‌بخشی آگاهانه می‌تواند برای شما مفید باشد.

اگرچه بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی،‌ نارسایی کلیه یا ارگان پیوندی، ممکن است نیازی به اجتناب از درمان کامل نداشته باشند،‌ اما این بیماران ممکن است برای جلوگیری از عفونت‌هایی که ممکن است در نتیجه درمان دندانپزشکی ایجاد شوند،‌ به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. آنتی‌بیوتیک‌ به عنوان محافظ، عفونت خون و پوشش داخلی عضله قلب را کاهش می‌دهد و خطر گسترش هپاتیت را که در بیماران با نارسایی کلیه شایع است، کم می‌کند.

دندان‌های شما بعد از بلیچینگ حساس هستند و بلافاصله پس از عمل می‌تواند مستعد لک شود. در اینجا نکاتی آورده شده است که باید طی ۴۸ ساعت وس از سفید کردن انجام دهید. از نوشیدنی‌های تیره مانند چای،‌ قهوه،‌ نوشابه تیره یا هر نوع نوشیدنی رنگی خودداری کنید. دندان‌های شما می‌توانند تا ۳ روز پس از روش سفید کردن دندان،‌ رنگ را جذب کنند.

غذاهایی که نباید بعد از سفید کردن و بلیچینگ دندان بخورید

انگور،‌ گوجه فرنگی،‌ گیلاس،‌ تمشک،‌ توت سیاه،‌ خردل،‌ سس اسپاگتی،‌ سس سویا،‌ توت‌های آبی و کلوچه‌های توت آبی،‌ خورش‌های تیره،‌ سوپ‌های تیره،‌ شکلات تلخ و مواد معدنی.

اگر در چند روز اول پس از درمان سفید کننده دندان،‌ یکی از این مواد غذایی را مصرف کردید – دندان‌های خود را مسواک زده و دهان خود را بلافاصله بعد از خوردن بشویید.

به هر چیزی که باعث لکه دار شدن یک تی‌شرت سفید شود،‌ فکر کنید چون باید بدانید که باعث لک شدن دندان‌های شما نیز می‌شود.

مایعات خیلی گرم یا سرد ننوشید زیرا دمای شدید باعث می‌شود دندان‌هایتان منبسط و منقبض شود و به لکه‌ها نفوذ کند.*سیگار کشیدن دندان‌های شما را لکه دار می‌کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.