آموزش و نکات آرایش

كاشت مژه و تأثير تغذيه بر روی رشد آن

كاشت مژه، امروزه بحثي بسيار داغ و جديد است. اين مژه‌هاي نيمه دائم، با ظاهر طبيعي خود، مژه‌ها را بلندتر و ضخيم‌تر نشان مي‌دهند و آنقدر طبيعي به نظر مي‌رسند كه هيچ كس متوجه نخواهد شد كه مژه‌هاي واقعي شما نيستند. امروزه اكثر خانم‌ها اين كار را انجام مي‌دهند. كاشت مژه بايد توسط افراد خبره و حرفه‌اي صورت گيرد تا علاوه بر زيبائي كار به سلامت مژه و چشم‌‌ها آسيبي نرسد. اين مژه‌ها نيمه‌دائم هستند و از الياف مصنوعي ساخته شده‌اند. مژه‌هاي مصنوعي به صورت تك‌تك ميان مژه‌هاي طبيعي كاشته مي‌شوند و با مراقبت صحيح مي‌توان آنها را تا مدت‌ها حفظ كرد. به طور معمول مژه‌هاي طبيعي هر60 -90 روز مي‌افتد و مژه جديدي رشد مي‌كند؛ اما مژه‌هاي مصنوعي هر 20 روز يكبار مي‌افتند و توصيه مي‌شود افراد هر دو الي سه هفته يكبار به آرايشگر خود مراجعه كرده و مژه‌ها را ترميم كنند (البته اين زمان ميان افراد مختلف متفاوت است). چرخه طبيعي رشد مژه‌ها و زمان ماندگاري آنها به ميزان مراقبت و توجه فرد بستگي دارد. بعضي مصرف‌كنندگان با مراجعه مكرر و ترميم و پيگيري دقيق، حتي بيشتر از يك سال اين مژه‌ها را داشته‌اند. مژه‌هاي مصنوعي الياف نازكي هستند كه كمي انحنا نيز دارند تا كاملاً شبيه مژه‌هاي طبيعي به نظر برسند و در اندازه و ضخامت‌هاي مختلفي ساخته مي‌شوند تا براي انواع مختلف مژه‌ها، قابل استفاده باشند. خود فرد نيز مي‌تواند بلندي و ضخامت مورد نظر را انتخاب كند. با استفاده از اين مژه‌ها هيچ نيازي به استفاده از ريمل نيست، ولي در صورت تمايل مي‌توان از ريمل‌هايي استفاده كرد كه با آب قابل شستشو باشند. مژه‌هاي مصنوعي در خواب و با ورزش و يا شنا كردن و حمام رفتن خراب نمي‌شوند و براي مراسم خاص و حتي مصرف روزانه، مناسبند. كاشت مژه در دو سال اخير، طرفداران زيادي پيدا كرده و مورد توجه بسياري از خانم‌ها قرار گرفته است. قيمت اين مژه‌ها، بسته به نوع و جنس مژه متفاوت است. مژه‌هاي تهيه شده از الياف مصنوعي ارزان‌ترين نوع هستند و مژه‌هاي ابريشمي گران‌ترند. حتي نوعي از اين مژه‌ها وجود دارند كه از موي سمور يا راسو پس از استريل كردن تهيه مي‌شوند. قيمت كاشت مژه در كشورهاي اروپايي از 150- 500 دلار متفاوت است. كاشت اين مژه‌ها يك ساعت و نيم تا دو ساعت زمان مي‌برد. به طور معمول روي هر چشم سي ‌تا هشتاد مژه قرار مي‌گيرد و البته تعداد مژه در قيمت كاشت تأثير دارد. مژه‌‌هاي مصنوعي در رنگ‌هاي سياه، سفيد، قهوه‌اي، نقره‌اي و بنفش وجود دارند، اما اگر شخصي تمايل به استفاده از رنگ خاصي داشته باشد، مي‌تواند آن را سفارش دهد. بلندي اين مژه‌ها از 6- 17 ميليمتر متفاوت است. برداشت و حذف اين مژه‌ها بسيار آسان است؛ فقط بايد كمي صبر كنيد تا ظرف 15-20 روز، دانه دانه بيفتند. البته با استفاده از حلال چسب نيز مي‌توان آنها را از روي چشم‌ها برداشت.

معايب كاشت مژه
تا 48 ساعت بعد از اولين كاشت، نبايد مژه‌ها را خيس كنيد و يا با دست آن را مالش دهيد، زيرا باعث ضعيف شدن و افتادن مژه‌ها مي‌شود. بسياري از آرايشگرها توصيه مي‌كنند از ريمل، فرمژه و يا نرم‌كننده مژه نيز استفاده نكنيد؛ چرا كه موجب مي‌شود مژه‌ها زودتر بيفتند. اگرچه چسب كاشت مژه حاوي فرمالدئيد است، اما مي‌تواند باعث عفونت چشم و سوزش شود، بنابراين بهتر است از قطره‌هاي چشمي نيز استفاده كنيد، زيرا عفونت‌هاي چشمي گاه آنقدر شديد هستند كه ممكن است به كوري منجر گردند. (اگرچه تا امروز هيچ گزارشي از كوري به علت استفاده از كاشت مژه ارائه نشده است). يكي ديگر از معايب استفاده از اين مژه‌ها، چسبي است كه براي كاشت آنها مصرف مي‌شود. هر نوع ماده شيميايي عوارض خاص خود را بر روي پوست مي‌گذارد، علاوه بر اينكه استفاده از اين چسب‌ها ممكن است آلرژي‌زا باشند، مي‌توانند مژه‌هاي طبيعي را ضعيف كنند و آنها كم‌كم بريزند. با اين مژه‌ها، هرگز از فرمژه استفاده نكنيد. در مجموع بهتر است با نگهداري صحيح مژه‌هاي طبيعي خود ريسك كاشت مژه را كاهش دهيد.

مدت زمان رشد مژه‌ها

رشد مژه‌ها بسيار كم است و به طور معمول ماه‌ها طول مي‌كشد. در واقع براي رشد آنها نياز به صبر و حوصله زيادي است. زمان رشد مژه‌ها، به علت ريختن آنها بستگي دارد! دلايل كم شدن مژه‌ها مي‌تواند رژيم‌هاي غذايي نامناسب، سن، ژن، هورمون، سوختگي و … باشد. چرخه رشد مژه به سه مرحله تقسيم مي‌شود:
1- آناژن: 7 هفته اول رشد مژه‌ها را آناژن يا فاز فعال رشد مي‌گويند. كه مژه تقريباً 30 درصد از كل اندازه انتهايي خود رشد كرده است.
2- كاتاژن: در اين مرحله كه به آن فاز تأخير نيز مي‌گويند، رشد مژه‌ها متوقف و رشد فوليكول‌هاي كوچك آغاز مي‌شود و حداكثر سه هفته زمان خواهد برد.
3- تلوژن: اين مرحله، آخرين مرحله قبل از ريزش و افتادن مژه است. بنابراين هر مژه در هر زمان، در يك فاز متفاوت قرار دارد و به همين دليل است كه ما متوجه خالي شدن و افتادن مژه‌‌ها نمي‌شويم؛ زيرا آنها به طور همزمان نمي‌ريزند (مرگ در بيماري‌ها و يا مواد خاص).
اگر مژه‌‌هاي شما به علت سوختگي از بين رفته باشد، رشد مجدد آنها به زمان بيشتري نياز دارد. سن افراد نيز در مدت زمان رشد تأثير خواهد داشت. در جوان‌ها به علت ساختار و فعاليت بدني‌شان، رشد مژه‌ها سريع‌تر خواهد بود. حداكثر زمان رشد يك مژه 12 هفته است.

رنگ‌شده
رنگ مژه اكثر افراد، با رنگ مو و پوست آنها يكسان است. بعضي خانم‌ها و حتي آقايان تمايل به رنگ كردن مژه‌ها و تغيير رنگ آنها دارند. جدا از دلايل اين تمايل، به سادگي مي‌توان مژه‌ها را به صورت دائم يا نيمه‌دائم و موقت رنگ كرد. اين كار مي‌تواند توسط آرايشگر و يا حتي خود فرد به شيوه‌هاي مختلفي انجام شود. حتي رنگ‌هاي گياهي نيز وجود دارند كه بعد از شستن كاملاً از روي مژه‌ها پاك شده و به صورت موقت مژه‌ها را رنگ مي‌كنند. بيشتر اين رنگ‌ها به صورت ريمل‌هاي رنگي هستند كه با فرچه روي مژه‌‌ها كشيده مي‌شوند. اگر از رنگ مژه موقت استفاده مي‌كنيد، حتماً هر شب قبل از خواب آن را بشوييد.
نگهداري

قبل از اينكه به منظور افزايش رشد مژه‌هاي خود به سراغ محصولات مصنوعي برويد، سعي كنيد از طبيعي‌ترين روش‌هاي موجود بهره بگيريد. در اين زمينه يك رژيم سالم غذايي جوابگوي نياز شما خواهد بود. بدون تغذيه مناسب، بدن خوب كار نمي‌كند و موها رشد خوبي نخواهند داشت و به علت نبود مواد مغذي، موها زبر و زشت مي‌شوند. اگر مي‌خواهيد مژه‌هاي بلند و خيره‌كننده‌اي داشته باشيد، انواع ويتامين‌ها و غذاهاي غني از كاروتن، منيزيم و روي را در رژيم غذايي خود بگنجانيد. سلامت مژه‌ها به سلامت فوليكول‌هاي مو بستگي دارد. فوليكول در زير سطح پوست مواد مغذي و ضروري را براي رشد مژه فراهم مي‌كند، مژه از 30 درصد آب و 97 درصد كراتين تشكيل شده است. كراتين نوعي پروتئين است كه پوست و ناخن از آن تشكيل شده‌اند. به عنوان يك قاعده كلي مي‌توان گفت، هر ماده غذايي كه براي پوست مفيد باشد، براي مژه‌ها نيز مناسب است. انواع توت‌ها، مركبات، چغندر، آووكادو و فلفل شيرين براي رشد مژه‌ها بسيار مفيد هستند. ويتامين C موجود در اين سبزيجات و ميوه‌ها، رشد مژه‌ها را افزايش مي‌دهد. ويتامين C نوعي آنتي‌اكسيدان است كه موجب افزايش گردش خون در بدن و كلاژن‌سازي مي‌شود. زردآلو، هلو، كدوتنبل، هويج، طالبي، سيب‌زميني شيرين نيز به علت دارا بودن ويتامين A در رشد مژه‌‌ها موثرند. اين ويتامين باعث رشد سلول‌هاي جديد كراتين مي‌شود. كلسيم نيز فوليكول مو را تقويت مي‌كند؛ بنابراين غذاها و مواد حاوي كلسيم مثل موز، ماهي آزاد، چغندر، سبزيجات برگ سبز، انجير، پنير و ماست، رشد مژه‌ها را افزايش مي‌دهند. مژه‌ها نياز به روغن كاري‌دارند! شايد اين موضوع به نظرتان عجيب و غيرواقعي برسد، اما حقيقت دارد. مژه‌هاي شما خشك مي‌شوند و لازم است با يك نوع روغن طبيعي مثل روغن زيتون و يا وازلين چرب شوند. چربي و رطوبت باعث تحريك و افزايش رشد مژه‌ها مي‌گردد.
پيدايش: هيچ مدرك علمي در تأييد اين نظريه وجود ندارد و مردم مختلف، نظريه‌هاي گوناگوني در خصوص آن دارند. بعضي افراد معتقدند كه كوتاه كردن مژه‌ها باعث بلند شدن و رشد سريع آنها مي‌شود و برخي ديگر اعتقاد دارند اين مسأله صحت عملي ندارد.
استفاده از تقويت‌كننده‌هاي مژه‌: محصولات بسياري وجود دارند كه باعث تقويت و رشد سريع مژه‌ها مي‌شوند.
ماساژ پلك: به آرامي پلك را ماساژ دهيد. اين كار باعث افزايش جريان خون مي‌شود و همان‌طور كه مي‌دانيد، وظيفه خون، رساندن مواد غذايي به نقاط مختلف بدن است؛ بنابراين مژه‌هاي شما درخشان‌تر و سالم‌تر به نظر مي‌رسند.
درست زندگي كردن: عدم استفاده بيش از حد از كافئين و يا نوشيدني‌هاي الكلي و داشتن يك رژيم صحيح غذايي، در سلامت مژه‌‌ها موثر است.
عدم استفاده از مواد آرايشي و بهداشتي تقلبي: در خريد تقويت‌كننده مژه كاملاً دقت كنيد، زيرا بسياري از محصولات تقلبي وارد بازار شده‌اند كه در واقع هيچ تأثيري بر روي رشد مژه‌ها ندارند. همانگونه كه اطلاع داريد، هر چقدر سن افراد بيشتر مي‌شود، رشد موي آنها كمتر شده و تعداد موها كاهش مي‌يابد. بنابراين در سنين جواني مراقبت‌ ويژه‌اي از بدن و موهاي خود بكنيد تا در پيري كمتر اين مسأله آزارتان دهد.

دنیای سلامت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.