انواع رژیم های چاقی و لاغری

مصرف چائی را به حد اقل برسانید

مصرف چائی زیاد در رژیم غذائی یك عامل مختل كننده است. با توجه به اینكه كالری چائی صفر در نظر گرفته می‌شود واصولاً نباید ایجاد اضافه وزن نماید، پس این سؤال مطرح می‌شود كه چرا چائی می‌تواند رژیم غذائی را دچار اختلال و وزن را افزایش ‌دهد ؟

چائی ممكن است بطور مستقیم چاق نكند ولی بطور غیر مستقیم منجر به چاقی می‌شود :
1. چائی دارای مزه تلخ و معمولاً داغ نوشیده می‌شود و این منجر به مصرف مواد شیرین همراه آن خواهد شد. اصولاً چون از ابتدای عمر چائی با مواد شیرین مصرف شده است پس، با دیدن چائی، در ناخودآگاه مزه شیرین تداعی میشود.

بسیاری از افراد حتی خود از مصرف بی‌رویه قند، پولكی و یا شكلات و شیرینی كه همراه با چائی مصرف می‌كنند آگاه نیستند. به عنوان مثال مراجعه كننده‌ای كه روزی 7 لیوان چائی و با هر چائی 3 حبه قند مصرف می‌كرد، در روز 21حبه قند و در ماه حدود 600 حبه قند می‌شود كه این خود معادل حدود یك كیلوگرم اضافه وزن در ماه فقط به علت قند مصرفی همراه با چایی بدون در نظر گرفتن سایر خوراكی هاست .

بسیاری از مصرف كنندگان به خیال اینكه پولكی چاق نمی‌كند، مصرف بیش ا ز حد پولكی آنهم به شكل تركیبی با پودر نارگیل، مغز‌پسته و یا كنجد داشته‌اند كه با توجه به اینكه مواد افزودنی هم كالری بیشتری داشته و هم طعم پولكی را بهبود می‌بخشد منجر به چاقی بیش از حد می‌شود. 

* برای صرف چای و قهوه از شکر استفاده نکنید، یا شکر کمی مصرف کنید و بیشتر از قند‌های طبیعی ( توت خشك، كشمش و یا خرما با توجه به تعداد آن‌ها ) استفاده نمایید‌.

2. چائی با تداخل در جذب آهن مواد غذائی منجر به كم‌خونی بخصوص در خانمها می‌شود. خانمها با توجه به این كه در سیكلهای ماهیانه، در بارداری، زایمان و شیردهی آهن از دست میدهند و مستعد كم خونی از نوع فقر آهن می‌باشند، با مصرف چائی این وضعیت را تشدید می‌نمایند ‌. از علائم كم‌خونی، ضعف شدید و بیحسی است كه شخص با مصرف بیش از حد مواد غذائی و قندی سعی در جبران این ضعف خواهد نمود كه منجر به چاقی بیش از حد خواهد شد.

از علائم دیگر كم‌خونی ( PICA ) یا آشغال خوری است یعنی شخص به مواد بدون ارزش غذائی مثل خاك، یخ، چیپس، پفك، شكلات و ….. تمایل شدید نشان داده و بدون اراده آنها را مصرف میكند كه برخی از این مواد بدون ارزش ، دارای كالری نیستند ( یخ ) ولی برخی دیگر دارای كالری بسیار زیاد در حین آسیب زایی شدید می‌باشند ( پفك).

3. مصرف بیش از حد چائی منجر به افزایش ترشح اسید معده خواهد شد كه این اخیر منجر به مصرف بی‌رویه غذا و بخصوص بصورت خرده‌خواری( جهت آرام كردن وضعیتی كه افزایش اسید در معده ایجاد نموده است)خواهد نمود. چون با هر بار مصرف مواد غذائی تا مدتی ناراحتی ناشی از افزایش ترشح اسید در معده بهبود موقت یافته و مجدداً این حالت ناخوشایند در معده شروع خواهد شد.

4. چایی به علت وجود مواد ادرار آور باعث افزایش خروج آب از بدن شده و منجر به خراب و تیره شدن پوست صورت ( از دست رفتن آب زیر جلدی ) و یبوست ( از دست رفتن آب مدفوع ) در برخی افراد می‌شود، در حالی كه وقتی آب مصرف می‌كنیم از منافع آن استفاده می كنیم‌.

دکتر منصور ریسمانچیان

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.