روانشناسي زن و مرد

من خيلي چاقم؟ يك مشكل شايع در خانم ها

«من خيلي چاقم» اين جمله‌اي است كه هر روز خانم‌ها از دوست و آشنا مي‌شنوند و هرازچندگاهي خودشان جلوي آينه به خودشان مي‌گويند.
نتايج تحقيقي كه در فصلنامه روان‌شناسي زنان به چاپ رسيده، نشان مي‌دهد كه حدودا 93درصد از زنان در معرض فت تاك (حرف‌هاي منفي زدن در مورد چاقي خود) قرار دارند و يك سوم آنها هم اين كار را به طور روزانه انجام مي‌دهند (يعني به طور دوره‌اي و با شدت كم يا زياد اين كار را انجام مي‌دهند)
اما چرا تعدادي از ما و به‌خصوص خانم‌ها از بدن‌مان بيزاريم؟ دكتر مارگو ماين، متخصص روان‌شناسي و متخصص شناسايي شكل بدن عقيده دارد كه زنان معمولا دوست دارند از بدن‌شان بد بگويند تا يك حفاظ عاطفي براي خودشان ايجاد كنند.

به عبارتي با حرف زدن در مورد بدشكلي بدن‌شان دست پيش مي‌گيرند تا ديگران آنها را مسخره نكنند. از طرفي توجه نشان دادن به شكل بدن و مشكلات آن و انتقاد از آن حواس ما را پرت مي‌كند تا كمتر به مشكلات بزرگ‌تر زندگي مثل مشكلات مالي، اقتصادي و مشكلات ازدواج يا تعادل برقرار كردن بين كار و خانواده يا جا افتادن در شغل جديد فكر كنيم.

اكثر انسان‌ها حداقل يك يا چند بدشكلي يا شكل نامناسب در بدن‌شان دارند يا ضايعاتي در صورت‌شان دارند و آنقدر خودشان را درگير اين قضايا مي‌كنند كه فراموش مي‌كنند چيزهاي زيادي جز ظاهر هستند كه اهميت دارند. اما متخصصان روان‌شناسي مي‌گويند كه اين رفتار درست نيست پس به جاي اينكه به اين فكر كنيد كه در لباس ميهماني چطور خواهيد بود يا كجاي بدن‌تان را بايد لاغر كنيد يا چه موادي به صورت‌تان بزنيد، اين كارهاي كوچك را انجام دهيد تا با اين حس مقابله كنيد:
از بدن‌تان تشكر كنيد. بدن‌تان براي شما كلي كار مي‌كند. قلب‌تان منظم مي‌زند، به راحتي و بدون اينكه بدانيد مرتب نفس مي‌كشيد، مزه غذا را با زبان خود مي‌چشيد و از آن لذت مي‌بريد و پاها و مغزتان با كمك هم شما را از جايي به جاي ديگر مي‌برند و… . پس هر شب قبل از اينكه بخوابيد به اين فكر كنيد كه چه بدن فوق‌العاده‌اي داريد نه اينكه به اين فكر كنيد كه واقعا چطور به نظر مي‌رسد رژيم غذايي بگيريد. دكتر رزي ماليناري استاد دانشگاه كاروليناي شمالي پيشنهاد مي‌كند كه براي رهايي از اين حالت، يك روزه سه روزه بگيريد و در اين سه روز از تلويزيون، اينترنت و مجله خواندن و به‌خصوص موج تبليغات در مورد لاغري‌ها پرهيز كنيد. بعد به اطلاعاتي كه هر روز به شما مي‌رسد فكر كنيد و آنها را آناليز كنيد. بعد تصميم بگيريد كه از اين به بعد تا جايي كه مي‌توانيد از اطلاعاتي كه شما را ناراحت و نگران مي‌كنند دوري كنيد و به جاي آن اطلاعات خوب و مفيد و خوشحال‌كننده به خورد مغزتان بدهيد. يعني سعي كنيد تصويرهاي منفي از خودتان را كه بخش زيادي از آن ناشي از تبليغات است، فراموش كنيد.
فهرست موفقيت درست كنيد. روي يك كاغذ هدف‌هايي را كه تا الان در زندگي‌تان توانسته‌ايد به آنها برسيد، فهرست كنيد. مثلا رفتن به دانشگاه يا پيدا كردن كار. بعد ببينيد كه براي رسيدن به كدام‌يك از اين هدف‌ها به خودتان افتخار مي‌كنيد؟ حقيقت اين است كه گاهي ممكن است فكر كنيد كه ارزش ما در جامعه ممكن است بيشتر با ظاهر ما سنجيده شود تا با هدف‌هايمان. اما حقيقت اين است كه ارزش واقعي ما به هدف‌هايي است كه با سرسختي و صبر به آنها رسيده‌ايم و درس‌هايي است كه از آنها گرفته‌ايم.

شرق / شماره 1528

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.