درمان و مراقبت از مو

مو و آسیب های وارد شده به آن

شامپو زدن خود به تنهایی باعث بروز هیچ گونه آسیبی در مو نمی شود ، به خصوص به کارگیری شامپوهای مدرن هرگز باعث بالاآمدگی فلس های کوتیکول نمی شود . اما به کار گیری شامپوهای غیر مناسب در قدیم باعث ایجاد در هم تنیدگی و کدر و مات شدن مو می شد . به خصوص افرادی که معمولاً از شامپوهای آنتی سپتیک استفاده می کردند ، موهایشان بیشتر به صورت موهای شبه کرک می شد .

این نوع از موهای مات ، امروزه به خصوص با به کارگیری شامپوهای مدرن حاوی مواد حالت دهنده که باعث محافظت از مو می شود به ندرت دیده می شود .
مواد کازمتیکی که به طور متداول برای فر کردن دائم ، رنگبری و رنگ کردن مورد استفاده قرار می گیرد ، همگی باعث آسیب رسانی با شدت های متفاوت در مو می شود . در فر کردن دائم با توجه به طبیعت شیمیایی آن ، شکستن ساختمان مو رخ می دهد و در حقیقت این تخریب برای موفقیت آمیز بودن این پروسه ضروری است . با توجه به تغییر در شکل و ساختمان مو عوامل ایجاد کننده فر دائم ابتدا باعث شکستن باندهای دی سولفیدی ، که سازنده ساختمان تار مو است می شود .

مو پس از این اتفاق ، به شکل جدید خود درآمده و سپس خنثی می شود . خنثی کردن به حالتی گفته میشود که باندهای شیمیایی دوباره شکل گرفته و به شکل جدید خود در می آیند ، فرآیندی که مو را در شکل جدید خود به صورت دائم ثابت می کند .
رنگبری و رنگ کردن نیز باعث ایجاد تغییر در این ساختمان می شود ، زیرا رنگ و مواد رنگبر به داخل کوتیکول و درون کورتکس نفوذ می کنند و اثر خود را بر جای می گذارند . بروز درجاتی از آسیب های شیمیایی در استفاده از این مواد اجتناب ناپذیر است .

محصولات کازمتیکی که در سطح پوست سر به کار می رود آسیبی را بر فولیکولهای مو وارد نمی کند و باعث بروز ریزش موی سر نیز نمی شود . البته سوختگی های شدید شیمیایی پوست سر می تواند باعث آسیب رسانی به سلول های فولیکول و در نتیجه ریزش مو شود . چنین سوختگی هایی می تواند به واسطه انتخاب کو کورانه یا استفاده بیش از حد مواد فر دائم یا محلول های ریلکس و صاف کننده مو رخ دهد . بنابر این باید استفاده از چنین موادی با دقتی خاص صورت پذیرد .

آسیب های حاصل از نور آفتاب :
نور ماوراء بنفش در تابش مستقیم نور آفتاب باعث بروز آسیب در کوتیکول به روشی مشابه با رنگبری شده و پروتئین های کراتین در چنین حالتی دچار آسیب می شوند . و در نتیجه این تابش ، مو به تدریج ضعیف و خشک تر می شود . نور آفتاب باعث شکسته شدن تعدادی از پیوندهای شیمیایی در داخل گروههای اسید آمینه به خصوص و به ویژه در بین اتم های کربن و سولفور می شود ، نور آفتاب بر باندهای دی سولفیدی و هیدروژنی اثری نمی گذارد .

دکتر شهریار نظری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.