بارداری

نحوه استاندارد خوابیدن و بیدار شدن زن باردار

banimoshaver-bardari17 خوابیدن و بیدارشدن و غلت زدن  زن باردار باید به نحوی باشد که جنین را گرفتار بندناف نکند و منجر به آسیب های بند ناف نشود

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: زنان باردار برای جلوگیری از افت فشار خون در سه ماهه سوم بارداری به پهلوی چپ بخوابند و از قرار گرفتن طولانی در یک وضعیت بپرهیزند.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: توصیه می‌شود زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری طاق‌باز نخوابند زیرا به ورید اجوف تحتانی فشار وارد شده و موجب می‌شود برگشت خون در قلب و مغز دچار اختلال شود.
وی افزود:‌ این موضوع می‌تواند در حالت برخاستن، فرد را دچار افت فشار خون کند. بنابراین بهتر است به بازوی چپ بخوابد تا خونرسانی بهتری بین جفت، جنین و مادر ایجاد شود.

* پیچیدن بند ناف دور گردن جنین پایه علمی ندارد

عضو هیأت عملی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برخی معتقدند طاق‌باز خوابیدن موجب می‌شود بند ناف دور گردن جنین بپیچد و موجب خفگی او شود، در حالی که پیچیدن بند ناف دور گردن جنین پایه علمی ندارد.
وی ادامه داد: به پهلوی راست خوابیدن در سه ماه اول و دوم بلامانع است، زیرا حجم رحم آن قدر بزرگ نیست که به عروق و وریدهای تحتانی مادر فشار وارد کرده یا اختلالی در بازگشت خون ایجاد کند، هر چند که به معده و دیافراگم فشار وارد می‌کند.

* از قرار گرفتن طولانی در یک وضعیت بپرهیزید300x123xfsfsf.jpg.pagespeed.ic_.R28H2SGXNl

رئیس انجمن علمی مامایی ایران اظهار داشت: توصیه می‌شود مادران باردار از ایستادن‌ها، نشستن‌ها و به طورکلی قرار گرفتن طولانی در یک وضعیت بپرهیزند و هر نیم ساعت یکبار تغییر وضعیت دهند، همچنین بهتر است بعد از نشستن، کمی راه بروند و دوباره بنشینند.
وی ادامه داد: چنانچه فرد روی تخت است، برای تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده بهتر است پاها را زمین گذاشته، دست‌ها را به جایی بگیرد و به آرامی برخیزد. برای حالت خوابیده به نشسته نیز ابتدا به پهلوی راست و چپ بغلتند، دستها را روی زمین بگذارند، آرام بنشینند و سپس برخیزند.

* لزوم شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان

خداکرمی گفت: کلاس‌های آمادگی برای زایمان که در مراکز مشاوره و خدمات مامایی ارائه می‌شود، زمینه‌ساز سلامت مادر و جنین، بارداری سالم و زایمان بی‌خطری خواهد بود.
وی افزود: در این کلاس‌ها وضعیت و حرکات خاص دوران بارداری، نکاتی برای سلامت مادر و جنین، مهارت مراقبت از خود و ایفای نقش مادری آموزش داده می‌شود، همچنین این کلاس‌ها برای پدران نیز مناسب و مفید خواهد بود، زیرا طی آن مراقبت از مادر و نوزاد آموزش داده می‌شود.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.