درمان و مراقبت از پوست

نظرات یک متخصص پوست و مو درباره لایه‌برداری پوست

اگر به مطب متخصصان پوست سری زده باشید، لابد دیده‌اید که خیلی از مراجعه‌کنندگان برای لایه‌برداری از پوست‌شان در اتاق انتظار نشسته‌اند. می‌گویند لایه‌برداری از پوست به شما کمک می‌کند پوستی سالم‌تر و شفاف‌تر را تجربه کنید. با دکتر مریم یوسفی متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همین خصوص به گفتگو نشسته‌ایم…

سلامت : خانم دکتر! چرا پیلینگ یا همان لایه‌برداری پوست، طرفدار دارد؟
به هر حال، یکی از روش‌های معمولی که متخصصان پوست و مو از آن جهت درمان مشکلات زیبایی پوست بیماران (شامل جای جوش‌ها، لک‌ها و بهبود جوشگاه‌های قدیمی پوست و همچنین جوان‌سازی و بهبود چین و چروک ظریف) استفاده می‌کنند، لایه‌برداری یا پیلینگ است.

سلامت : چند نوع لایه‌برداری داریم؟
به طور خلاصه لایه‌برداری پوست را به سه گروه مختلف تقسیم می‌نمایم: ۱) لایه‌برداری شیمیایی، ۲) لایه‌برداری مکانیکی و ۳) لایه‌برداری با لیزر.

سلامت : چه فرقی با هم دارند؟
در لایه‌برداری شیمیایی یا پیلینگ شیمیایی پزشک متخصص پوست و مو بسته به تشخیص خود و براساس مشکل پوستی بیمار از اسیدهای خاصی شامل اسیدهای میوه (آلفاهیدروکسی اسیدها) یا تری‌کلرواستیک اسید برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌کند. این لایه‌برداری براساس نوع ماده به کار گرفته شده، غلظت آن و مدت زمانی که مواد فوق روی پوست مورد درمان باقی می‌مانند، می‌تواند عمق سطحی، متوسط و عمیق داشته باشد که هر کدام ویژگی‌ها و مراقبت‌های خاص خود را دارد.

سلامت : مثلا چه مراقبت‌هایی؟
مثلا در پیلینگ پوست با گلیکولیک اسید ۵ درصد فرد می‌تواند از فردای انجام درمان با مراقبت از نور آفتاب به سر کار برگشته و به فعالیت روزمره خود ادامه دهد اما در پیلینگ پوست با تری‌کلرواستیک اسید ۳۳ تا ۵۰ درصد بیمار باید تا زمان افتادن پوسته‌ها، در منزل و دور از نور خورشید بماند و مراقبت کامل از پوست خود به عمل آورد.

سلامت : لیزر بهتر است یا پیلینگ؟
متاسفانه پیلینگ شیمیایی امروزه با وجود لیزرهای مختلف کمی مورد بی‌مهری قرار گرفته است در صورتی که اگر این روش توسط متخصص پوست و مو و در بیماران با انتخاب مناسب انجام شود، می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. کاربردهای فراوانی نیز برای آنها وجود دارد مثل بهبود جوش صورت و جای جوش‌های صورت، بهبود و کمک درمانی برای لک‌های مختلف صورت از جمله لک بارداری، بهبود جوشگاه‌های پوست مثل جوشگاه‌های آکنه‌های شدید و بالاخره مقابله با پیری پوست و بهبود چین و چروک سطحی.

سلامت : کریستال‌ها چگونه از پوست لایه‌برداری می‌کنند؟ همان لایه‌برداری مکانیکی است؟
لایه‌‌برداری مکانیکی، شایع‌ترین مثالش روش میکرودرم ابریژن است. در این روش توسط دستگاهی، پودرهای اکسید‌آلومینیوم که از سخت‌ترین کریستال‌ها هستند با فشار روی پوست پاشیده شده و سپس دوباره تحت یک فشار منفی به داخل مخزن دیگری در دستگاه بازمی‌گردند. این خراشیدن توسط کریستال‌های فوق‌الذکر و آن واکیوم و ایجاد فشار منفی روی پوست اثرات بسیار خوبی را روی بهبود کیفیت پوست داشته و بیمار احساس رضایت کاملی به دنبال اتمام درمان خواهد داشت. تاثیر و نفوذ‌ داروهای پوست به دنبال این عمل، چند برابر گشته و لذا کمک درمانی مهمی برای درمان دارویی مثلا برای بهبود لک‌های صورت می‌باشد. با اعمال فشار منفی روی پوست ثابت شده است که موادی در پوست آزاد می‌شوند که ساخت کلاژن را تحریک کرده و لذا در طولانی‌مدت موجب افزایش کلاژن‌سازی پوست و کاهش چین و چروک پوست می‌گردند.

سلامت : و بالاخره، لایه‌برداری با لیزر؟
امروزه لیزردرمانی یکی از درمان‌های رایج در مطب‌های متخصصان پوست و مو است و کاربردهای وسیعی در درمان برخی بیماری‌های پوستی مثل ضایعات عروقی (همانژیوم، ماه‌گرفتگی‌ها)، بهبود زخم‌های برجسته و کلوئید، بهبود اسکارهای مختلف مثل جوشگاه‌های ناشی از آکنه‌های نئوکولتیک، بهبود برخی لک‌ها مثل کک‌ومک و لنتیگو و جوان‌سازی پوست دارد.

سلامت : لیزرهای لایه‌برداری چند نوع‌اند؟
لیزرهای لایه‌بردار را به دو گروه بزرگ می‌توان تقسیم کرد: از گروه اول می‌توان به لیزرهای لایه‌برداری مثل CO2 لیزر اشاره کرد که یک ناحیه از پوست را به صورت سرتاسری لایه‌برداری می‌کنند.گروه دوم فراکشنال. در هر جلسه درمان یک درصدی از سطح مورد درمان دست‌ نخورده باقی می‌ماند و لذا به سرعت پوست ترمیم خواهد شد و عوارض گروه اول را کمتر شاهد هستیم. امروزه این گروه لیزرها، طرفداران بسیاری دارد. کاربردهای وسیعی برای آنها تعریف شده است، از درمان برخی لک‌های پوست گرفته تا بهبود چین و چروک صورت.

سلامت : و سوال آخر این که آیا می‌شود در آرایشگاه‌ هم لیزردرمانی کرد؟
به هیچ وجه! لیزردرمانی پوست باید توسط متخصص بیماری‌های پوست و مو یا متخصص جراحی پلاستیک انجام شود و انجام این لیزردرمانی توسط افراد غیرمتخصص که در آرایشگاه‌ها بعضا شاهد آن هستیم و حتی توسط پزشکان عمومی که تحت عنوان پزشک بیماری‌های پوست و مو مشغول لیزردرمانی هستند، اشتباه است و می‌تواند خطرناک باشد.

برچسب

مقالات مرتبط

6 دیدگاه

  1. با سلام
    من یک صابون لایه بردار استفاده کردم از اون موقع زیر چشمم حالت سوختگی پیدا کرده وچم شده و حالا که تقریبا یک ماه میگذرد صورتم ماست زدم چند روز وبعد با گلاب شستم حالا پوست صورتم کمی پوسته پوسته شده باید چگار کنم با تشکر

    1. با سلام
      از كرم مرطوب كننده استفاده كنيد هم ويتامين داره و هم مشكلتون برطرف ميكند.

  2. سلام روی بینی و پوست صورت اطراف بینی من دارای منافذ باز زیادی هستند لطفا برای رفع این مشکل کمکم کنید یک روز در میان از آبلیمو و ماست هم برای صورتم استفاده می کنم ولی نتیجه نگرفتم لطفا پاسخ را به آدرس ایمیلم ارسال کنید ممنون

    1. سحر عزيز
      اول بايد پاكسازي انجام بديد و منافذ باز پوست را از چربي و آلودگي خالي كنيد .
      پوست را به مدت 15 دقيقه تا 20 بخور بابونه بدهيد،
      اگر داراي دانه هاي سرسياه هستيد پوست را با كم حوله و دستمال و نقاطي كه فكر مي كنيد داراي چربي هستند را خارج كنيد. با اين كار جرم پوست را خواهيد گرفت و پوست كاملا تميز ميگردد.
      سپس از ماسك جوانه گندم و يا نشاسته به مدت 15 دقيقه بر روي پوست استفاده كنيد و بعد پوست را با آب سرد يشوييد.
      مي توانيد از داروي اکوتان تحت نظر پزشك متخصص استفاده كنيد.

  3. سلام خسته نباشید روصورتم لک بارداری وجاجوش بصورت قهوه ای رنگ مشاهده میشه میخواستم یه کرم لایه بردار خوب بهم معرفی کنید لطفا به ایمیلم بفرستید
    مرسی

    1. فاطمه عزیز

      از آفتاب گرفتن و سوختگی جلوگیری کنید چون لکه های بارداری میتواند ماندگار شوند.
      متاسفانه چون لکه های بارداری بسیار حساس هستند بهتر از با تجویز پزشک متخصص از کرم های مخصوص استفاده کنید . از کرم های لایه بردار به هیچ وجه استفاده نکنید مگر با تشخیص پزشک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.