درمان و مراقبت از پوستدرمان و مراقبت از مو

نقش روغن زیتون بر زیبایی پوست و موی شما

روغن زيتون جزء چربي‌هاي اشباع‌شده است و اساسا چربي خوب محسوب مي‌شود. اين چربي كمك زيادي به كاهش ميزان كلسترول خون مي‌كند؛ بنابراين بهتر است براي آشپزي از آن استفاده كنيد. مصرف روغن زيتون در غذاها نه تنها براي حفظ سلامت بدن بسيار مفيد است، بلكه به زيبايي پوست نيز كمك مي‌كند. پوست، مو و ناخن‌ها در اثر مصرف روغن زيتون از منافع آن بهره‌مند مي‌شوند.
روغن زيتون و رشد ابروها
ابروهاي‌تان چقدر براي شما اهميت دارند؟ اين مسأله به‌خصوص براي خانم‌ها بسيار مهم است كه ابروهاي خوبي داشته باشند تا زيباتر به نظر برسند. ابروهايي كه موهاي ضخيم و محكم دارند و با كمي تغيير حالت و مرتب كردن مثل قابي زيبا براي چشم‌ها مي‌شوند، ابروهاي سالمي هستند. گاهي اوقات موهاي ابرو در اثر بيماري‌ها، استفاده مكرر از مواد آرايشي و يا بالا رفتن سن، شروع به ريزش مي‌كند. آيا مي‌توان دوباره آنها را به حالت اول‌شان بازگرداند؟ براي اين منظور چه بايد كرد؟
غدد ترشحي
هر بار موي بدن شما از يك غده ترشحي رشد مي‌كند و به‌طور كلي سلامت اين غدد ترشحي تضمين‌كننده سلامت موها است. اگر موها بريزند، ولي غدد ترشحي سالم باشند، موهاي ريخته‌شده مجددا رشد خواهند كرد. به‌عبارت ديگر، اگر غده ترشحي از بين برود، ديگر احتمال رشد مجدد مو وجود نخواهد داشت.
موهاي ابرو
اگر ريزش موهاي ابروي شما بسيار زياد است يا اينكه در اثر چيزي مثل شيمي‌درماني حجم زيادي از موهاي ابروي‌تان ريخته است، مي‌توان نتيجه گرفت كه غدد ترشحي موهاي‌تان از بين رفته‌اند؛ ولي در اغلب موارد موهاي نازك دوباره رشد كرده و كم‌كم جاهاي خالي را پر مي‌كنند. اين مسأله نياز به زمان دارد؛ زيرا رشد موهاي ابرو در مقايسه با موهاي ساير قسمت‌هاي بدن بسيار كند است.
جلوگيري و راه‌حل
برخي خانم‌ها استاد استفاده از مداد براي پوشاندن نقاط خالي ابروها هستند. برخي ديگر ترجيح مي‌دهند كه ابروهاي‌شان را تاتو كنند. راحت‌ترين و سريع‌ترين راه حل اين مشكل در آشپزخانه شماست. زنان بسياري نتايج استفاده از روغن زيتون در رشد مجدد موهاي ريخته را باورنكردني مي‌دانند و معتقدند كه روغن زيتون كمك بسيار زيادي به افزايش سرعت رشد اين موها مي‌كند.
تحقيقات
متاسفانه در اين زمينه تحقيقات گسترده‌اي انجام نشده است؛ اما به جرأت مي‌توان گفت كه اگر هر شب قبل از رفتن به رختخواب به ابروهايتان كمي روغن زيتون بماليد، هيچ خطري سلامت شما را تهديد نخواهد كرد. البته اين كار موجب رشد بهتر موها نيز مي‌شود. به غير از روغن زيتون، روغن رزماري و روغن چاي نيز همين خاصيت را دارند. متاسفانه روند رويش موها به‌گونه‌اي است كه به راحتي مي‌ريزند و به سختي رشد مي‌كنند و به جاي اول مي‌رسند؛ پس بهتر است هنگام اصلاح موها و استفاده از برخي مواد آرايشي اين نكته را هرگز از ياد نبريد. روغن زيتون يك داروي موثر و مطمئن براي رسيدن به اين منظور است. به نظر شما ارزش امتحان كردن ندارد؟! هزاران سال است كه مردم از روغن زيتون استفاده مي‌كنند واين روزها استفاده از آن در غذاها امري عادي شده است. همچنين روغن زيتون براي تقويت ناخن‌ها بسيار موثر است و به رشد آنها كمك زيادي مي‌كند.
ناخن‌هاي شكننده
براي ترميم ناخن‌هاي شكننده خود، يك‌چهارم فنجان روغن زيتون را كمي حرارت دهيد و صبر كنيد تا كمي سرد شود؛ بعد يك عدد كپسول ويتامين E را باز كرده و محتويات آن را در روغن زيتون حل كنيد و محلول به‌دست آمده را روي ناخن‌هاي خود بماليد. روغن زيتون سبب استحكام و تقويت ناخن‌ها شده و ويتامين‌E
موجود در آن نيز به سلامت ناخن‌ها كمك مي‌كند.
ناخن‌هاي نرم
2-‌ اگر ناخن‌هاي نرمي داريد و دوست داريد كه كمي سفت‌تر و محكم‌تر شوند، يك‌دوم فنجان گردوي آسياب‌شده را با 1قاشق غذاخوري روغن زيتون،
1‌قاشق غذاخوري روغن كرچك و 1 قاشق غذاخوري عسل تركيب كرده و خمير به دست آمده را روي ناخن‌هاي خود بماليد؛ سپس دست‌هاي‌تان را با آب نسبتا ولرم بشوييد و آنها را خشك كنيد. اين كار را هفته‌اي دوبار انجام دهيد.
صاف كردن سطح ناخن‌ها
براي صاف كردن سطح ناخن‌ها، در يك ظرف مقداري آب گرم بريزيد و يك‌دوم فنجان روغن زيتون به آن اضافه كنيد؛ سپس انگشت‌هاي‌تان را در اين محلول فرو برده و به مدت 10 دقيقه در همان حالت نگه داريد. در آخر دست‌هاي‌تان را خشك كنيد و مقداري كرم نرم‌كننده روي آنها بماليد.
رشد ناخن‌ها
براي تقويت رشد ناخن‌ها يك‌دوم فنجان گوجه‌فرنگي يا آب گوجه‌فرنگي را با 2 قاشق غذاخوري روغن زيتون تركيب كنيد و انگشت‌هاي‌تان را در آن فرو ببريد و حدود 10 دقيقه نگه داريد؛ سپس آنها را بشوييد و خشك كنيد. گوجه‌فرنگي حاوي مقدار زيادي «بيوتين» است كه به رشد ناخن‌ها و موها كمك زيادي مي‌كند و نيز موجب حفظ رطوبت و نرمي ناخن‌ها مي‌شود.
روغن زيتون و موها
روغن زيتون فوايد بيشماري براي سلامت بدن دارد. به تنظيم كلسترول بد (LDL) كمك مي‌كند، حاوي مقدار زيادي آنتي‌اكسيدان است و به عنوان يك داروي طبيعي براي درمان برخي دردها و ناراحتي‌ها مثل ورم معده به كار مي‌رود. علاوه بر اين مزايا، سال‌هاست كه براي مرطوب نگاه داشتن پوست و ناخن‌ها و ترميم موهاي آسيب‌ديده، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
ويژگي‌ها
روغن زيتون هيچ نوع خاصيت اسيدي ندارد. سرشار از پلي‌فنول و يك روغن كاملا گياهي است. اين روغن شامل چربي‌هاي اشباع‌شده مي‌باشد و براي رفع خشكي پوست، ناخن و مو مصرف مي‌شود. گذشته از كاربرد آن براي پوست‌هاي چرب، روغن زيتون يك منبع غذايي فوق‌العاده براي موهاست و از خشكي آنها جلوگيري مي‌كند.
موهاي آسيب ديده
گرما و سرماي شديد به موها آسيب مي‌رساند. استفاده از سشوار، انواع بابليس‌ها و دستگاه اطوي مو، موجب خشكي بيشتر موها و آسيب رسيدن به آنها شده و به همين دليل نوك موها دوشاخه مي‌شود كه به آن «موخوره» مي‌گويند. روغن زيتون به عنوان يك نرم‌كننده طبيعي مي‌تواند موها را تقويت كرده و به آنها درخشندگي و جلوه بيشتري ببخشد. بعد از شستن موهاي‌تان يك‌دوم فنجان روغن زيتون به نوك آنها بماليد و بعد از 5 دقيقه دوباره آنها را بشوييد.
شوره سر
3- شوره سر مشكلي است كه افراد زيادي درگير آن هستند. اين مسأله در اثر خشك شدن پوست سر ايجاد مي‌شود. براي رفع اين مشكل يك فنجان از روغن زيتون پر كنيد و با نوك انگشتان‌تان آن را آرام آرام روي پوست سر خود بماليد و اين كار را تا زماني ادامه دهيد كه همه قسمت‌هاي پوست سرتان كاملا به روغن زيتون آغشته شود. سپس سر خود را به مدت 30 دقيقه كاملا با يك كلاه بپوشانيد و بعد با آب و شامپو و نرم‌كننده موهاي‌تان را بشوييد.
انواع روغن زيتون
به طور كلي چهار نوع روغن زيتون وجود دارد. روغن زيتون فوق‌العاده طبيعي، طبيعي، شفاف و فوق‌العاده شفاف. روغن حاصل از نخستين فشارهاي زيتون، روغن زيتون فوق‌العاده طبيعي محسوب مي‌شود. اين نوع روغن نبايد حرارت ببيند. روغن زيتون طبيعي، از فشارهاي بعدي زيتون‌ها به دست مي‌آيد. روغن زيتون شفاف يك روغن فرآوري شده است كه براي بهبود كيفيت آن مقداري مواد شيميايي به آن اضافه مي‌گردد و در نهايت روغن زيتون فوق‌العاده شفاف و خالص است كه در مراحل بسياري مورد پردازش قرار گرفته و طعم و مزه بسيار خوبي هم دارد. البته قيمت آن نيز نسبت به سه نوع ديگر بسيار گران‌تر است.
نتيجه
براي مراقبت از مو، روغن زيتون فوق‌العاده طبيعي، بهترين انتخاب است؛ زيرا درجه خلوص آن زياد بوده و هيچ نوع خاصيت شيميايي ندارد. امروزه، شامپوها و نرم‌كننده‌هاي بسياري توليد مي‌شوند كه حاوي روغن زيتون هستند و از نظر قيمت مصرفشان بسيار مقرون به صرفه‌تر مي‌باشد.
مراقبت از موهاي مشكي با استفاده از روغن زيتون
مهم‌ترين نكته براي مراقبت از موهاي مشكي، مرطوب نگاه داشتن آنهاست؛ بنابراين اگر موهاي سياه داريد، به شما توصيه مي‌كنيم كه حتما روغن زيتون مصرف كنيد. خشكي و شكنندگي موها، پوسته پوسته شدن پوست سر و شوره آن از مشكلاتي است كه سلامت موها را تهديد مي‌كند. روغن زيتون مي‌تواند تمام اين مشكلات را برطرف كند.
روغن گرم
هفته‌اي يك بار مقداري روغن زيتون را حرارت دهيد تا كمي گرم شود و سپس آن را روي موها و پوست سر خود بماليد؛ به اين ترتيب موهاي‌تان هرگز خشك و شكننده نمي‌شوند. 6 قاشق چايخوري روغن زيتون را در يك ظرف به مدت 20-15 ثانيه حرارت دهيد تا كمي گرم شود؛ سپس با نوك انگشتان خود، روغن را روي موها و ريشه آنها بماليد و بعد به آرامي شانه بزنيد تا تمام موهاي‌تان به روغن آغشته شود؛ سپس آنها را با يك حوله بپوشانيد و به مدت 30 دقيقه در همان حالت بمانيد. بعد موهاي خود را با يك شامپوي مناسب بشوييد. وقتي كه موهاي سرتان را به آرامي ماساژ مي‌دهيد، غدد ترشحي موها تحريك مي‌شود و خون بيشتري زير پوست سر جريان مي‌يابد و همين به رشد موها كمك مي‌كند. حال اگر در حين ماساژ از روغن زيتون نيز استفاده كنيد، نتيجه بهتري به دست مي‌آيد.
رفع خشكي موها با تركيب تخم‌مرغ، روغن زيتون و سركه
خشكي موها در اثر عوامل زيادي ايجاد مي‌شود؛ مثل استفاده زياد از سشوار، صاف‌كننده مو، مواد مخصوص فر مو و اطوي مو. برخي از اسپري‌هاي ژل و رنگ‌ها نيز آسيب‌هاي جدي به مو وارد مي‌كنند. به جاي آنكه ساعت‌هاي طولاني را در آرايشگاه‌ها صرف زيبايي موهاي‌تان كنيد، بهتر است از اين درمان خانگي استفاده كرده و به نتيجه دلخواه‌تان برسيد، تركيب تخم‌مرغ، روغن زيتون و سركه.
تخم‌مرغ
تخم‌مرغ سرشار از ليستين و پروتئين است. ليستين موجب نرمي، رطوبت و درخشندگي موها مي‌شود و پروتئين نيز به تقويت و استحكام موها كمك مي‌كند و مانع خشكي و شكنندگي آنها مي‌شود.
روغن زيتون
روغن زيتون قرن‌هاست كه به عنوان مرطوب‌كننده موها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و علاوه بر خاصيت مرطوب‌كنندگي موجب درخشندگي، نرمي و تقويت موها نيز مي‌شود.
سركه
سركه براي درخشندگي و از بين رفتن كدري موها موثر است. مي‌توانيد روغن زيتون، سركه و تخم‌مرغ را با هم مخلوط كرده به موهاي‌تان بماليد و يا اينكه ابتدا محلول روغن زيتون و تخم‌مرغ را به موهاي‌تان ماليده و بعد از شستن، سركه را روي موها بماليد و سپس مجددا آنها را بشوييد. دو عدد تخم‌مرغ نپخته به همراه 2 قاشق چايخوري روغن زيتون را در ظرفي مخلوط كرده روي موهاي‌تان بماليد و پوست سر را با اين محلول به طور كامل بپوشانيد؛ سپس موها را با يك حوله بپوشانيد و تا 45 دقيقه در همين حالت بمانيد و بعد با آب نسبتا گرم خوب بشوييد. در نهايت، به موهاي‌تان سركه سيب بماليد تا درخشندگي آنها بيشتر شود. سركه همچنين كمك مي‌كند تا هيچ اثري از تخم‌مرغ و روغن زيتون روي موهاي‌تان نماند و كاملا پاك شود.
اعظم اسلامي‌مجد

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.