درمان و مراقبت از پوست

هنگام رانندگی از ضد آفتاب استفاده کنید

بهنوش خرم‌روز: وقتی به عنوان راننده سوار خودرو می‌شوید، باید صندلی و آینه‌ها را تنظیم کنید،‌ کمربند ایمنی‌تان را ببندید و …. ظاهرا باید زدن کرم ضدآفتاب در روزهای آفتابی را هم به این فهرست اضافه کنید!

به گزارش دیسکاوری، گروهی از دانشمندان و متخصصین پوست با مطالعه مبتلایان به ملانوم بدخیم (تومر سیاه رنگ قشر عمیق پوست) و سرطان سلولی مرکل در آمریکا بین سال‌های 1986 / 1365 و 2006 / 1385 به این نتیجه رسیدند که این سرطان‌های کشنده بیشتر در سمت چپ صورت و بازوی سمت چپ دیده می‌شود.

از آن‌جا که صندلی راننده خودرو در سمت چپ قرار دارد،‌ محققین احتمال می‌دهند که رانندگان در حین رانندگی اشعه فرابنفش بیشتری را روی سمت چپ بدن دریافت می‌کنند.

ملانوم بدخیم، ‌52 درصد در سمت چپ و 48 درصد در سمت راست  و سرطان سلولی مرکل، ‌53 درصد در سمت چپ و 47 درصد در سمت راست بدن بیماران دیده می‌شود. اگرچه ممکن است تفاوت درصدها کم به نظر برسد،‌ اما از نظر آماری معنادار است و تصادفی نیست.

با این حال محققین نمی‌توانند فرضیه خود را اثبات کنند،‌ چون نمی‌توانند میزان در معرض آفتاب قرار گرفتن افراد را در طول سال‌ها پیگیری یا کنترل کنند. همچنین نمی‌توان مطمئن بود که در همه موارد، رانندگی دلیل اول ابتلا به سرطان پوست است. علاوه بر این، نمونه این مطالعه  از بین کسانی انتخاب شده‌اند که تنها علایم سرطان را در یک سمت بدن خود دارند.

آن‌چه حتمی است، این است که کسانی که دائم در حال رانندگی هستند،‌ مانند کسانی که شغلشان رانندگی خودروهای سنگین است،‌ به خصوص اگر دوست دارند با شیشه پایین رانندگی کنند، بهتر است از کرم ضد آقتاب استفاده کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید محققین استرالیایی چنین بررسی را در کشور خود انجام داده‌اند. از آن‌جا که در استرالیا راننده‌ها سمت راست می نشینند،‌ جواب این مطالعه برای محققین بسیار جالب بود. محققین استرالیایی هم دریافتند که سرطان پوست بیشتر در سمت راست بدن استرالیایی‌ها پدیدار می‌شود که فرضیه رانندگی را تقویت می‌کند!

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.