درمان و مراقبت از پوست

ویتامین C تضمین پوستی جوان

ويتامين C يكي از ويتامين‌هايي است كه بدن ما به خودي خود قادر به توليد آن نيست؛ بنابراين لازم است براي تأمين ويتامين C مورد نياز بدن، ميوه‌ها و سبزيجاتي كه حاوي اين ويتامين هستند را بخوريم. حتماً تابه حال بارها و بارها شنيده‌ايد كه ويتامين مانع از چروك شدن و پيري زودرس است نيز مي‌شود. چند دهه است كه دانشمندان بسياري مشغول مطالعه روي تأثيرات ويتامين C بر پوست بدن هستند.
عملكرد ويتامين C
ويتامين C به دو شيوه عمل مي‌كند:
1-‌ آنتي‌اكسيدانت: اشعه ماوراء بنفش راديكال‌هاي آزاد توليد مي‌كند. كه موجب پيرتر به نظر رسيدن پوست مي‌شود. ويتامين C به عنوان اولين دفاع بدن در برابر اين راديكال‌ها (پلاسما و راديكال‌هاي توليدشده در آب) عمل مي‌كند.
بعد از ويتامين C، ويتامين E هر دو براي دفاع از بدن مفيد هستند.
2-‌ كلاژن: كلاژن يكي از اساسي‌ترين اجزاي بيشتر بافت‌هاي بدن است و ويتامين C مهم‌ترين عامل شكل‌گيري، نگهداري و ثبات كلاژن به شمار مي‌آيد.
آيا مي‌توان با خوردن مركبات بيشتر، از پوست محافظت بيشتري كرد؟
ممكن است فكر كنيد هر چه بيشتر مثلاً پرتقال بخوريد، پوست سالم‌تر و جوان‌تري خواهيد داشت؛ اما متاسفانه به اين سادگي‌ها نيست. خوردن ويتامين C بيش از حد نياز موجب تغييرات بيشتر در پوست نمي‌شود. كرم‌ها ولوسيون‌هاي بسياري حاوي ويتامين C هستند. نگه داشتن ويتامين C بدن در حالت ثابت و پايدار، موجب سودمندي آن مي‌شود و بهتر در پوست نفوذ مي‌كند. به خاطر ماهيت ويتامين C و نوع تركيب آن و براي نفوذ ويتامين C در پوست، بايد محيط اسيدي (PH پايين) و غلظت ويتامين C 15-10 درصد باشد. تمام محصولات حاوي ويتامين C مشابه هم نيستند و همه آنها اين دو ويژگي را ندارند.
مزاياي ويتامين C
پژوهش‌ها و مطالعات بسياري در مورد تأثير ويتامين C بر بدن انسان‌ها و حيوانات انجام شده است. مطالعات روي حيوانات نشان مي‌دهند كه ويتامين C مي‌تواند از پوست بدن در برابر اشعه‌هاي UVA و UVB، قرمزي پوست و شكل‌گيري سلول‌هاي غيرطبيعي جلوگيري مي‌كند. در انسان‌ها، مقدار كافي ويتامين C به شادابي و زيبايي پوست كمك مي‌كند. به‌طور كلي مصرف ويتامين C تاثيرات مثبتي روي پوست دارد؛ مثل كاهش تجمع رنگدانه‌ها در پوست، حفاظت از پوست در برابر اشعه‌هاي UVA و UVB، افزايش توليد كلاژن و …
ويتامين C همچنين از خشكي پوست جلوگيري مي‌كند. با توجه به نقش اين ويتامين در ساخت پروتئين‌هاي پوست، كمبود آن منجر به خشكي پوست مي‌شود. به عبارت ديگر، بافت پروتئين آب زيادي را در خود نگه مي‌دارد كه چنانچه در اثر كمبود ويتامين C ميزان پروتئين بافت كاهش يابد، مقدار آب لازم سلول‌هاي پوستي نيز كاهش يافته و پوست خشك مي‌گردد. ضمناً، ويتامين C موجب افزايش جذب آهن و ويتامين E نيز مي‌شود كه كمبود هر يك از اين مواد مغذي منجر به خشك شدن پوست خواهد شد. بنابراين در فصول سرد و خشك، مصرف مركبات مثل پرتقال، نارنگي، ليموترش، گريپ‌فروت و … را فراموش نكنيد. وجود ويتامين C براي ساخت كلاژن ضروري است. كلاژن به پوست كمك مي‌كند تا الاستيك و در عين حال محكم باقي بماند.  ويتامين C، جزء ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان محسوب مي‌شود؛ لذا در پيشگيري از سرطان بسيار مؤثر است. چنانچه اين ويتامين از طريق منابع غذايي مثل مركبات، توت فرنگي، كيوي، فلفل سبز، فلفل دلمه‌اي، گوجه‌فرنگي و … جذب بدن شود، موجب حفظ سلامت انسان و افزايش مقاومت در برابر عفونت‌ها مي‌گردد. اما از طرفي، زياده‌روي در مصرف منابع دارويي آن خطر ابتلا به اختلالات گوارشي، اسهال، خطر ابتلا به سنگ اگزالات در مجاري ادرار و آدابتاسيون با مقادير بالا را افزايش مي‌دهد. بنابراين بهتر است به ميزان مصرف ويتامين C توجه داشته باشيد و از هرگونه افراط و تفريط در اين زمينه بپرهيزيد. براي داشتن پوست خوب و جوان علاوه بر ويتامين C، نوشيدن مقدار كافي آب، چاي سبز (سرشار از آنتي‌اكسيدانت است و سبب كاهش كلسترول مي‌شود)، سويا (سرشار از آمينواسيدهاست)، اسيدهاي چرب مانند امگا 3 و امگا 6
(ما ‌آنها را به عنوان چربي‌هاي خوب مي‌شناسيم و به پاكسازي پوست كمك مي‌كنند)، شير (سرشار از كلسيم و ويتامين D است وبه سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و سالم‌تر شدن پوست و مو كمك مي‌كند)، سبزيجات سبز (ويتامين‌هاي A، E، C و آهن دارند و به زيبايي چهره كمك مي‌كنند)، ماست (حاوي باكتري‌هاي مفيد است و به هضم غذا كمك و سيستم ايمني را تقويت مي‌كند)، شكلات (با افزايش مقدار اندروفين‌ها و توسروتونين‌ها موجب تقويت خلق و خوي مي‌شود و به شما آرامش مي‌دهد و همين آرامش و دوري از استرس‌هاي روزمره موجب نشاط و شادابي پوست مي‌گردد) و سير (موجب كاهش فشارخون مي‌شود و سرشار از‌ آنتي‌اكسيدانت است و به جواني پوست كمك مي‌كند) را هرگز فراموش نكنيد.

دنیای زنان

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.