درمان و مراقبت از پوست

ویتامین D در زمستان معجزه می کند!

ویتامین D یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که نقشهای زیادی دارد. این ویتامین در اثر برخورد اشعه خورشید به پوست و از طریق غذا به بدن می‌رسد.‌در زمستان که نور خورشید کمتر است ویتامین D کمتری در بدن ما تولید می‌شود که ممکن خطراتی را در پی داشته باشد.‌یکی از اعمال ویتامین D در بدن ما، حفظ استحکام استخوان‌ها است.

اگر ویتامین D در بدن کم شود احتمال شکسته شدن استخوان‌ها خصوصاً استخوان لگن‌، بالا می‌رود. کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند یا کمتر از خانه بیرون می‌آیند بدانند که یا باید خود را در مقابل نور مستقیم قرار دهند و یا از منابع غذایی غنی از ویتامین D بطور مرتب استفاده کنند که عبارتند از ماهی خصوصاً ماهی‌های چرب مثل آزاد و ساردین، تخم مرغ، جگر و شیرهای غنی شده با ویتامین D، که البته در ایران موجود نیست ولی ما منابع دریایی فراوانی داریم و شاید هم دلیل اینکه خداوند فصل استفاده از ماهی را پائیز و زمستان قرار داده است همین باشد.‌ویتامین D ، نقش مهمی در پیش گیری از سرطان دارد. هر روز در بدن ما ، میلیونها سلول سرطانی تولید می‌شوند و توسط سیستم ایمنی بدن از رده خارج می‌شوند. ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اگر سیستم ایمنی ضعیف شود این سلول‌های سرطانی رشد کرده و ایجاد سرطان‌هایی چون سرطان سینه ، پروستات و کولون می‌کنند. سیاهپوستانی که در مناطق سرد سیر زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان در اثر کمبود ویتامین D هستند، چون در اثر رنگدانه‌های پوستشان، تولید زیر پوستی ویتامین D کاهش می‌یابد.‌
پس به فکر سطح ویتامین D خونتان باشید که با یک آزمایش سطح ۲۴ هیدروکسی ویتامین D خون مشخص می‌شود. اگر در طول روز، دست‌ها و صورت شما یک ربع تا نیم ساعت در برابر نور مستقیم قرار گیرد و از منابع غنی از ویتامین D مثل ماهی‌، روغن ماهی‌، صبحانه غنی شده با ویتامین D، استفاده کنید، هیچگاه دچار کمبود نخواهید بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.