درمان و مراقبت از پوست

پوست وباداری – قسمت دوم

مو :
بیشتر زنان دوران بارداری به درجاتی از پر مویی دچار می شوند که معمولا در صورت ، مشخص تر ازسایر نواحی است .با این وجود ، احتمال گرفتار بازو ، ساق وپشت پا نیز وجود دارد .این موی اضافی که به علت افزایش در نسبت مو های در حال رشد در مناطق مختلف بدن است ، تحت تاثیر عوامل هورمونی بوده ودر عرض 6 ماه پس از زایمان غالبا از بین می رود .

همجنین به علت مشابه یعنی افزایش در نسبت موهای در حال رشد، موهای سر نیز پر پشت تر از حالت طبیعی شده واز ریزش طبیعی موها نیز بطور قابل ملاحظه ای کاسته میشود . به همین دلیل اغلب خانم ها از موهای خود در طی دوران  بارداری اظهار رضایت می کنند .

به دنبال زایمان وبرگشت وضعیت هورمونی بدن به حالت  عادی ، این افزایش نسبت موها در حال رشد نیز به حالت طبیعی برگشت پیدا می کند که این حالت با ریزش موی نسبتا شدیدی در 3الی 5 ماه پس از زایمان مشخص می شود .

اکثر افراد به طور طبیعی روزانه حدود 50 تا 75 تا مو از دست می دهند، ولی ریزش مو پس از زایمان سخت وطولانی خصوصا اگر همراه با خونریزی شدید باشد، در تشدید این حالت موثر است ، اما برخلاف عقیده عموم ، شیردادن به نوزاد تاثیری در روند آن ندارد .این حالت نیاز به درمان خاص نداشته ورشد مجدد طبیعی موها در عرض 6 ماه الی 1 سال کامل می شود وتراکم موها به حالت پیش از بارداری بر می گردد . به ندرت در پایان حاملگی درجه خفیفی از پس نشینی خط رویش مو در ناحیه پیشانی وشقیقه ها بروز می کند که احتمال دارد به حالت طبیعی بازگشت نموده ویا بصورت غیر طبیعی باقی بماند .

همچنین به ندرت ممکن است افزایشی در موهای تیپ مردانه درناحیه صورت خصوصا چانه ،گردن وپشت لب در نیمه دوم حاملگی صورت گیرد . این حالت ممکن است ناشی از افزایش ترشح هورمون های مردانه ویا ناشی ازیک تومورترشح کننده آنها باشد ولذا این بیماران بایستی به دقت توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند. درصورتی که عامل ایجاد کننده ، تومورنباشد، این مشکل در حاملگی هاب بعدی تکرار می شود واین حالت از پرمویی ممکن است بین حاملگی های پسرفت پیدا کند اما همیشه کامل نیست .

ناخن ها :
خانم های باردار اغلب از شکنندگی ناخن ها وایجاد شیارهای عرضی در انها شکایت می کنند ودر مواردی نیز امکان دارد که صفحه ناخن از بستر آن جدا گردد .این تغییرات ناخنی نیز به تغییرات هورمونی دربدن نسبت داده می شود ، ولی از آن جایی که ارتباط این تغییرات با حاملگی نامشخص است ، جهت بررسی سایر علل بایستی مورد معاینه قرار بگیرند .همچنین خطوط طولی تیره رنگی ممکن است در طول حاملگی در ناخن ها دیده شود .

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.