درمان و مراقبت از پوست

پیشگیری از خشکی پوست در فصول سرد سال

با سرد شدن هوا و شروع فصول سرد سال بسیاری از مردم دچار خشکی پوستی می شوند. در این مقاله به بررسی این مطلب می پردازیم که چرا در فصول سرد سال پوست افراد خشک می شود و برای جلوگیری و درمان آن چه اقداماتی می توانیم انجام بدهیم.

اصولاً لایه خارجی پوست حاوی 10% آب است که باعث نرمی و لطافت پوست می شود. در فصول سرد سال همراه با کاهش دما رطوبت هوا نیز کاهش پیدا می کند. با توجه به اینکه رطوبت پوست در تعادل با رطوبت هواست کاهش رطوبت هوا در فصول سرد سال باعث کاهش رطوبت پوست و خشکی پوست می شود. پس علت خشکی پوست در زمستانها در واقع کاهش رطوبت محیط است.

حال ببینیم برای جلوگیری و درمان خشکی چه اقداماتی می توان انجام داد.

اولین و بهترین اقدام برای رفع خشکی پوست استفاده از کرمهای مرطوب کننده است. کرمهای مرطوب کننده را می توان بسته به شدت خشکی پوست روزی چند بار استفاده کرد. هر چه دفعات مصرف مرطوب کننده بیشتر باشد بازگشت رطوبت پوست سریعتر انجام می شود و پوست زودتر به نرمی و لطافت قبلی خود بر می گردد.

دومین نکته ای که باید افراد با پوست خشک رعایت کنند نحوه استفاده از حمام است. اصولاً حمام آب داغ و طولانی باعث خشک شدن پوست می شود. بنابراین توصیه می شود که موقع حمام کردن از آب ولرم استفاده شود و مدت حمام حداکثر 10 دقیقه باشد. استفاده از لوسیونهای مرطوب کننده بلافاصله بعد از حمام به بازگشت پوست به حالت طبیعی بسیار کمک می کند.

سومین نکته ای که این افراد باید مدنظر داشته باشند انتخاب نوع صابون است. افرادی که پوست خشک دارند بهتر است از صابونهای ملایم و گلیسیرینه استفاده کنند. صابونهای معمولی باعث کاهش شدید چربی پوست می شوند. صابونهای معطر یا صابونهایی که خاصیت ضدباکتری دارند هم برای این افراد مناسب نیستند.

آخرین نکته ای که باید افراد با پوست خشک رعایت کنند افزایش رطوبت محیط زندگی شان است این کار به راحتی با گذاشتن دستگاه بخور در محل کار یا زندگی قابل انجام است.

پس در یک جمع بندی میتوانبم بگوییم که برای افرادی که در زمستان دچار خشکی پوست می شوند بهترین کار استفاده مکرر از کرمهای مرطوب کننده است. در کنار آن استفاده از صابون ملایم و دستگاه بخور هم به بازگشت لطافت و نرمی پوست این افراد کمک می کند. رعایت نکات حمام کردن مثل استفاده از آب ولرم و کوتاه کردن مدت حمام و همچنین استفاده از لوسیونهای مرطوب کننده بعد از حمام نیز به رفع خشکی پوست کمک می کند.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.