خواص درماني گیاهان و میوه ها

چای ، خواص و مضرات آن

چای یكی از نوشیدنی‌های پرطرفدار است و در تحقیقات فراوانی كه درباره مصرف چای انجام شده آمده است كه مصرف معمولی چای هیچ ضرری برای فرد ایجاد نمی‌كند.

به گزارش فارس  چای یكی از پر طرفدارترین نوشیدنی‌های دنیاست كه در بین ایرانیان از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است و معمولاً ایرانیان بعد از مصرف غذا از این نوشیدنی‌ استفاده می‌كنند؛ چای به عنوان نوشیدنی پیش غذا، پس غذا و در وعده صبحانه مصرف می‌شود و می‌توان گفت كه بعد از آب یكی از ارزانترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در دنیا محسوب می‌شود كه می‌تواند فواید و مضراتی داشته باشد. چای علاوه بر اینكه یك نوشیدنی محسوب می‌شود به عنوان یك گیاه دارویی با ارزش نیز تلقی می‌شود.

فواید چای :

50 خاصیت چای؛ ضد درد و ضد افسردگی

برخی از محققان می‌گویند كه چای برای بیماران قلبی مفید است و از بروز لخته‌ در خون كه موجب بروز حمله‌های قلبی و سكته‌های مغزی می‌شود، پیشگیری می‌كند، البته چای به هضم غذا نیز كمك می‌كند.

چای به دلیل داشتن كافئین از بروز خستگی پیشگیری می‌كند همچنین این نوشیدنی آرامبخش است و می‌تواند سردرد ناشی از خستگی روزانه را از بین ببرد. چای سرشار از آنتی اكسیدان است كه از بروز سرطان پیشگیری می‌كند.

چای دارای 50 خاصیت است كه از مهمترین آنها می‌توان به ضد درد، ضد آمیب، ضد آلزایمر، ضد آرتریت، ضد تصلب شرایین، ضد باكتری، ضد سرطان، ضد افسردگی، ضد قند خون، ضد التهاب، آنتی اكسیدان، ضد اسپاسم، ضد ویروس، قابض، مقوی قلب، محرك سیستم عصبی مركزی، ادرار آور، محافظ كبد، كاهنده پرفشاری خون، محرك قدرت ایمنی بدن، كاهش دهنده‌ چربی خون و كاهش دهنده‌ تری گلیسریدها اشاره كرد.

چای تازه دم، برطرف كننده خستگی

طرز دم كردن چای صحیح این است كه مقداری چای خشك در قوری ریخته و آب جوش به آن اضافه شود همچنین به مدت 10 تا 20 دقیقه روی شعله غیرمستقیم قرار گیرد تا به آرامی دم بكشد.

هر چه چای تازه ‌دم‌تر باشد، خوش ‌بو و خوش ‌طعم‌تر است و هر چه بماند، مواد تلخ آن بیشتر شده و بو و مزه آن را تغییر می‌‌دهد البته چای هرچه مانده‌تر باشد، خاصیت رفع كننده خستگی آن كاهش پیدا می‌كند چون كافئین آزاد شده با دیگر مواد تركیب شده و خاصیت خود را از دست می‌‌دهد.

افراد باید از مصرف چای داغ پرهیز كنند به دلیل اینكه موجب بروز سرطان می‌شود و بررسی‌ها نیز نشان داده است افرادی كه چای بسیار داغ می‌‌خورند، بروز سرطان در آنها بیشتر است همچنین چای به دلیل داشتن انواع تانن، ضد باكتری و ضد ویروس است.

نكات ضد و نقیض‌ درباره مصرف چای

بررسی‌ها نشان داده‌ است كه چای می‌تواند برای سلامتی مفید باشد و گاهی نیز تصورات نادرستی درباره این نوشیدنی مطرح می‌شود كه می‌توان به برخی از آنها اشاره كرد.

برخی متخصصان معتقدند چای برای سلامتی دهان و دندان مفید است این در حالی است كه برخی نیز عنوان می‌كنند كه مصرف زیاد چای موجب سیاه‌ شدن دندان‌ها می‌شود.

برخی از متخصصان می‌گویند كه مصرف چای موجب بروز كم‌خونی می‌شود و برخی‌ها نیز معتقد هستند كه مصرف چای موجب كم‌خونی می‌شود.

بسیاری از متخصصان معتقدند كه مصرف معمولی چای ضرر ندارد ولی برخی از متخصصان تغذیه معتقدند كه اگر بیش از 5 لیوان چای در روز مصرف شود مشكل‌زاست.

برخی‌ها می‌گویند مصرف چای سرطان‌زاست ولی متخصصانی نیز می‌گویند كه چای سرشار از آنتی اكسیدان است و از سرطان پیشگیری می‌كند.

چای؛ ضرر یا سود؟

مصرف چای موجب سیاه شدن دندان‌ها نمی‌شود
احمدرضا درستی مطلق، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: از دید علمی چای چند مزیت دارد و یكی از مزیت‌های آن این است كه یك لیوان چای، فلوئور مورد نیاز یك فرد را در طول روز تأمین می‌كند و مصرف 3 لیوان چای در روز مانعی ندارد.

وی بیان می‌دارد: اگر بیش از 5 لیوان چای در روز مصرف شود، به بدن ضرر می‌رساند و موجب افزایش فلوئور بدن و بروز فلوئوریست در بدن و بروز نقاط قهوه‌ای رنگ بر روی دندان می‌شود، دندان‌ها را از بین می‌برد و استخوان را نیز پوك می‌كند.

محمد صالحی سورمقی استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌گوید: مصرف چای معمولی ضرر ندارد و موجب بروز پوكی استخوان نمی‌شود همچنین دندان‌ها را سیاه نمی‌كند.

مصرف چای با فاصله نیم ساعت بعد از غذا موجب كم‌خونی نمی‌شود

درستی مطلق می‌گوید: چای را باید با فاصله نیم ساعت بعد از غذا مصرف كرد به دلیل اینكه از جذب آهن در بدن پیشگیری می‌كند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود كه چای را همراه با غذا مصرف نشود.

محمد صالحی سورمقی نیز می‌گوید: بهتر است كه چای را بعد از غذا و با فاصله 2 ساعت مصرف كرد به دلیل اینكه مصرف چای بعد از غذا، تمام آهن غذا را از بین می‌برد و مانع جذب آن در بدن می‌شود.

مصرف معمولی چای به بدن ضرر نمی‌رساند

درستی مطلق به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: اگر بیش از 5 لیوان چای مصرف كرد به دلیل داشتن فلوئور موجب پوكی استخوان می‌شود و به بدن ضرر می‌رساند.

صالحی سورمقی ادامه می‌دهد: مصرف معمولی چای هیچ ضرری ندارد البته هر ماده غذایی كه بیش از حد تعادل مصرف شود، مشكل‌زاست ولی در حد تعادل مشكلی ایجاد نمی‌كند

صالحی سورمقی می‌افزاید: افراد روزانه به یك‌هزار و 500 میلی گرم كافئین نیاز دارند كه این مقدار ضرری برای بدن ایجاد نمی‌كند ولی متخصصان توصیه می‌كنند كه افراد روزانه یك‌هزار میلی گرم كافئین مصرف كنند؛ به طور معمول یك لیوان نوشابه كولا 70 میلی گرم كافئین دارد و یك لیوان چای 100 میلی گرم كافئین دارد كه مصرف روزانه 10 لیوان چای مشكلی ایجاد نمی‌كند.

به گفته وی زنان حامله در دوران بارداری خود به 350 میلی گرم كافئین احتیاج دارند و به دلیل اینكه كافئین موجب تحریك می‌شود، زنان باردار می‌توانند روزانه 3 لیوان چای مصرف كنند.

چای یك آنتی اكسیدان قوی است و سرطان‌زا نیست

محمد صالحی سورمقی استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌گوید: چای در تمام دنیا از مصرف بالایی برخوردار است و یكی از پر مصرف‌ترین نوشیدنی‌های دنیا محسوب می‌شود و به دلیل اینكه مردم تمام دنیا از این نوشیدنی استفاده می‌كنند، تحقیقات فراوانی در این خصوص صورت گرفته و در هیچ مقاله معتبری سرطان‌زایی و مضرات چای مطرح نشده است.

وی اضافه می‌كند: چای دم كشیده دارای عطر و طعم مطبوعی است كه مصرف آن موجب رفع خستگی در افراد می‌شود اما چای جوشیده دارای رنگ سیاه، بو و مزه‌ای نامطبوع است و مصرف آن موجب بروز یبوست در افراد می‌شود. چای جوشیده سرشار از مواد قابضی به نام تانن است كه بر اثر جوشیدن چای وارد آن می‌شود و رنگ و مزه چای را تغییر می‌دهد.

درستی مطلق نیز می‌گوید: چای سرشار از آنتی اكسیدان است و زمانی كه حرارت می‌بیند و دم می‌كشد، تغییراتی را از خود نشان می‌دهد. مواد آنتی اكسیدانی موجود در چای بر اثر حرارت طولانی مدت از بین می‌روند و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.

به گفته وی، زمانی كه چای دم می‌كشد، باید آن را از تفاله جدا ‌كنیم چرا كه جدا كردن تفاله موجب حفظ و نگهداری مواد غذایی پر ارزش در چای می‌شود. توصیه می‌شود كه پس از 10 دقیقه تفاله را از چای جدا كرده و آب و مایع آن را نگهداری كنیم.

در كل چای فواید زیادی دارد و اگر در حد تعادل مصرف شود هیچ مشكلی ایجاد نمی‌كند.

چای یكی از آنتی اكسیدان‌های قوی است و می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. البته چای باید در شرایط مناسب تهیه شود؛ رنگ چای باید نارنجی رنگ باشد و اگر دارای رنگ تیره باشد جوشیده و خاصیت آن از بین رفته است.

parsiteb.com

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.