غذاهاي محلی

چه سخاوتمند است پاییز که شکوه بلندترین شبش را عاشقانه پیشکش تولد زمستان کرد

طرز تهیه چند نوع غذا سنتی مناسب شب یلدا...1400

سینه مرغ بریان با سس انار

سینه مرغ بریان با سس انار فوق العاده خوشمزه و لذیذ و انتخابی مناسب برای شام شب یلداست. این غذای خوشمزه خیلی سریع آماده می شود..

مواد لازم 

سینه مرغ با پوست و استخوان 2 عدد
پودر هل 1 قاشق چایخوری
سماق 1 قاشق چایخوری
روغن زیتون 2 قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز نوک قاشق چایخوری
رب انار 1 فنجان
آب مرغ 1 فنجان
آویشن تازه چند شاخه بهم گره زده
پیازچه خرد شده مقداری برای تزیین
دانه انار مقداری


طرز تهیه:

ابتدا فر را روی 176 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. پودر هل، سماق و 1 قاشق چایخوری نمک را در ظرف کوچکی با هم مخلوط کنید. با استفاده از انگشت ادویه جات را زیر پوست مرغ بمالید.تابه را روی حرارت متوسط بگذارید و روغن زیتون را داخل آن بریزید.

وقتی روغن داغ شد سینه های مرغ را با پوست داخل تابه بگذارید. هر طرف را حدود 5 دقیقه سرخ کنید تا برشته و طلایی شود. سپس مرغ ها را خارج کنید و کنار بگذارید.

پودر فلفل قرمز، رب انار، دسته آویشن و آب مرغ را داخل قابلمه ای بریزید. سس انار را هم بزنید تا به جوش بیاید و حجم آن نصف شود. بعد سینه های مرغ را به سس افزوده و پشت و رو کنید تا هر دو طرف مرغ به سس آغشته شود. قابلمه را به مدت 12-15 دقیقه داخل فری که از قبل گرم شده بگذارید.

قابلمه را از فر خارج کنید سپس مرغ را در ظرف سرو قرار دهید و سس انار را با قاشق روی مرغ ها بریزید. این غذای خوشمزه را با دانه های انار و پیازچه خرد شده تزیین و سرو کنید.

نکته:

توجه داشته باشید که قابلمه تان مناسب فر باشد، در غیراینصورت مرغ و سس انار را به ظرفی مناسب فر منتقل کنید و سپس داخل فر بگذارید.


خورشت کدو حلوایی

خورشت کدو حلوایی نیز یکی از این غذاهای فصلی و خوشمزه است که در آن، کدو حلوایی ماده اصلی آن بوده و به همراه آلو، مزه دار می شود. در بعضی از شهرها این خورشت را به عنوان شام یلدایی در آخرین شب پاییز می پزند 

مواد لازم

گوشت خورشی 300 گرم
کدو حلوایی یک کیلوگرم
پیاز متوسط 2 عدد
آلو بخارا 100 گرم
پودر زعفران حل شده در آب یک قاشق سوپخوری
روغن مایع مقداری برای سرخ کردن
رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری
دارچین یک قاشق چایخوری سرپر
نمک و فلفل به میزان لازم


طرز تهیه:

ابتدا کدو را شسته و پس از پوست کندن، به صورت تکه های کوچک منظمی خرد کنید.
سپس یک عدد از پیازها را ریز کرده و در تابه ای حاوی روغن سرخ کنید تا کمی طلایی رنگ شود. حالا کدوی خرد شده را به پیاز داغ اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید.

گوشت را نیز شسته و در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. پس از آن، پیاز دیگری را نیز به صورت خلالی خرد کنید. سپس داخل قابلمه ای مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید. حالا پیاز خردشده را در روغن سرخ کنید. در حین سرخ شدن پیاز، تکه های گوشت را نیز اضافه کرده و به همراه پیاز تفت دهید.

حالا برای پختن گوشت، دو پیمانه آب جوشیده را به مخلوط گوشت و پیاز داغ افزوده و در ظرف را بگذارید تا گوشت روی حرارت کم اجاق گاز بپزد.

در فاصله پختن گوشت، آلوها را خوب شسته و به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید.سپس آنها را داخل سبدی آبکشی کنید.در مراحل پایانی پخت گوشت، آلو را به همراه رب گوجه فرنگی اضافه کرده و همچنان به مدت 2 ساعت دیگر روی حرارت بگذارید.

با توجه به اینکه کدو حلوایی (به خصوص در صورتی که تکه های آن ریز و نازک باشد )به سرعت پخته و له می شود، پس از اضافه کردن کدو، خورشت را مدت زمان زیادی روی شعله اجاق گاز حرارت ندهید.

برای این منظور، باتوجه به اندازه تکه های کدو، یک ربع تا نیم ساعت زمان کافی است. در ضمن دارچین و نمک و فلفل را نیز به همراه کدو به غذا اضافه کنید.
نکات:
درصورتی که این خورشت را با طعم ملس متمایل به ترش دوست دارید، 2 قاشق سوپخوری آبغوره یا آب لیمو ترش به آن اضافه کنید.
افرادی که به خورشت های شیرین علاقه مندند، می توانند با اضافه کردن آلو و همچنین یک قاشق سوپخوری شکر به خورشت،طعم آن را شیرین تر می کند.

برای آنکه گوشت هنگام پخت طعم دار شود، زعفران محلول در آب جوشیده را نیز به آن اضافه کنید.

رب را پیش از اضافه کردن به گوشت، کمی در روغن تفت دهید تا رنگ بهتری در غذا ایجاد کند.


خشیل ویزه شب یلدا

خشیل یکی از غذاهاییه که کنار غذاهای دیگه تو سفره شب یلدا چیده می شه. شب یلدا، در شهرهای آذربایجان و بین مردم ترک، شب طولانی و شادیه که از غروب آفتاب مراسم مختلفی برای این شب اجرا می شه. البته تدارکات مربوط به غذا و خوراکی محور همه برنامه هاست. خشیل یکی از غذاهای زمستونی مردم آنجاست که به خاطر کالری بالایی که داره مقاومت بدن رو هم در مقابل هوای سرد این مناطق بالا می بره. 

مواد لازم:

یک پیمانه بلغور گندم
6 قاشق غذاخوری آرد گندم
یک لیتر آب سرد
شیر و عسل و کره به مقدار دلخواه


طرز تهیه:

بلغور رو چند ساعت قبل از شروع بدو بدو برای تدارک شب یلدا با آب سرد خیس کنید. بذارید با حرارت ملایم بپزه و بعد که خوب پخت و آبش رو کشید، بذاریدش کنار.

حالا آرد رو برای چند دقیقه روی حرارت ملایم تفت بدید تا بوی خامش از بین بره و بعد آب و بلغور رو بهش اضافه کنید. هم بزنید تا حسابی غلیظ بشه.

وقتی این دسر ساده حسابی غلیظ شد، برای سرو اونو تو ظرف گودی بریزید و شیر و عسل گرم رو وسطش خالی کنید. بعضی ها کره آب شده هم روی این غذا می ریزن و شما هم می تونید امتحانش کنید.

چاشنی این غذا شیره انگوره و به غیر از شب یلدا معمولا به عنوان صبحونه تو روزای سرد استفاده میشود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.