درمان و مراقبت از پوست

چگونه پوست خود را پاکسازی کنیم؟

“پوستت كدر شده؟ برو آرايشگاه پوستت را پاكسازي كن!”

اين، جمله اي است كه اين روزها از زبان خيلي از خانم ها شنيده مي شود، ولي آيا پاكسازي پوست را بايد در آرايشگاه انجام داد يا نزد پزشك متخصص پوست؟ و انجام اين كار چند بار در سال لازم است؟

دكتر محسن غفارپور، متخصص پوست و مو، مدير گروه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران به سوالاتي دراين زمينه پاسخ مي دهند.

آقاي دكتر! براي پاك سازي پوست بايد حتما نزد پزشك رفت، يا مي شود در آرايشگاه هم اين كار را انجام داد؟

براي تميز كردن پوست و پاك سازي آن اصلا احتياجي به آرايشگاه و مطب و متخصص نيست. خود فرد هم مي تواند اين پاك سازي را در منزل انجام دهد.

واقعا؟ چگونه؟

مي توان از كِرِم اسيد ميوه (5 تا 10 درصد) كه خودش يك لايه بردار است و كار تميز كردن پوست را انجام مي دهد، استفاده كرد.

بعد از بيرون آمدن از حمام، پوست رطوبت لازم را پيدا مي كند و با يك فشار مختصر در دو طرف جوش هاي سر سياه و سرسفيد، مي توان آنها را تخليه كرد. احتياج نيست كه فرد ديگري اين كار را براي ما انجام دهد.

حال اگر كسي خواست اين كار را فرد ديگري برايش انجام دهد، بهتر است نزد متخصص پوست برود يا آرايشگر؟

خب، طبيعي است كه ما توصيه مي كنيم به متخصصان پوست مراجعه كنند. همچنين فرد مي تواند كرِم اسيد ميوه را كه با نام AHA وجود دارد، از داروخانه تهيه كند و هفته اي 2 يا 3 بار از آن استفاده كند. اين كرِم پوست را كاملا تميز مي كند.

براي پاك سازي پوست از چه موادي استفاده مي شود؟

براي پاك سازي پوست از اسيد سالسيليك 2 تا 5 درصد و اسيد ميوه 10 تا 15 درصد استفاده مي شود. اين مواد را به صورت فرد مي مالند كه باعث مي شود يك لايه از سطح پوست برداشته شود. خود فرد هم مي تواند شب ها، اسيدهاي ميوه 10 درصد را روي صورت اش بگذارد و صبح ها بشويد.

بعد از پاك سازي، اگر پوست خشك بود، بايد حتما از مرطوب كننده استفاده شود و اگر پوست چرب بود، احتياج به چيز خاصي نيست.

در ضمن كرِم هاي اسيد ميوه، غير از پاك سازي پوست، روشن كننده هم هستند. همچنين بافت هاي مياني پوست را ترميم و بازسازي مي كنند.

معمولا پاك سازي پوست را بهتر است از سن 18 سالگي به بعد انجام داد.

گروهي از محصولات آرايشي كه به نام تميز كننده معروف اند، مي توانند پوست را پاك سازي كنند؟

ببينيد، دارو ماده اي است براي تسكين بيماري و جلوگيري از بروز بعضي عوارض كه باعث تغيير عملكرد يا ساختمان عضوي از بدن مي شوند، اما مواد آرايشي كه معمولا روي پوست، مو و يا ناخن استفاده مي شوند ، باعث تميز كردن و زيباسازي پوست مي شوند، ولي در ساختمان و عملكرد پوست، تغييري به وجود نمي آورند.

محصولات آرايشي و بهداشتي را به سه گروه تقسيم مي كنند:

تميزكننده ها يا شستشودهنده ها، مرطوب كننده ها، و تونرها يا سفت كننده هاي پوستي.

تميز كننده ها چه مي كنند؟

تميزكننده ها مي توانند چربي هايي را كه توسط غدد چربي ساز پوست ترشح مي شوند و نيز شوره ها و باكتري هايي را كه خارج از پوست، مو و ناخن قرار مي گيرند، در خودشان حل كرده و از سطح پوست پاك كنند.

در عين حال، تميز كننده نبايد چربي هاي سطح شاخي پوست (آخرين بخش پوست) را از بين ببرد، زيرا اين چربي ها مانند سدي در برابر ورود ميكروب و سموم عمل مي كنند. همچنين مانع خروج آب از پوست مي شوند، در نتيجه نرمي و لطافت پوست را حفظ مي كنند.

مرطوب كننده ها چه طور؟

مرطوب كننده ها يا نرم كننده ها باعث مي شوند پوست رطوبت لازم را پيدا كند و باعث شادابي پوست مي گردند.

تونرها يا سفت كننده ها؟

تونرها را بايد بعد از استعمال يك تميزكننده مانند صابون، شامپو و يا شير پاك كن ، استفاده كرد. تونرها، موادي را كه از صابون و يا شيرپاك كن ، روي پوست باقي مانده، از بين مي برند و رطوبت پوست را بيشتر مي كنند.

خيلي از خانم ها از تونر بعد از استفاده از كرِم پودر استفاده مي كنند. اين كار، درست است؟

لوازم آرايشي مثل كِرِم پودرها را هميشه بايد بعد از تونرها استفاده كرد. به اين صورت كه اول بايد از يك تميزكننده مثل شيرپاك كن و سپس از يك تونر استفاده كرد. بعد از آن هم مي توان از كرِم پودر يا پنكيك استفاده نمود.

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. مطالب خوب بودند اما برای صورت هایی که جای جوش دارند هم مفید است؟
    با تشکر

  2. مطلب عالی و مفید بود ولی کاش اسم معروف ترین یا پر کاربرد ترین تمیز کننده ها یا مرموب کننده ها و… به زبان لاتین گفته می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.