درمان و مراقبت از پوست

چگونه پوست را در هواي سرد، نرم نگه داريم؟

مقدمه :
در فصول پاييز و زمستان، استفاده از وسايل گرما‏زا در منزل، محل کار و … و هواي سرد بيرون، باعث از بين رفتن رطوبت پوست مي‏شود.
براي اينکه پوست تان در طي فصول سرد سال، سالم و طبيعي باقي بماند، بايستي يک برنامه مراقبت از پوست را در پيش بگيريد که بر اساس استفاده از مواد تميز کننده‏ي ملايم و مرطوب کننده‏ها باشد.
استفاده از مواد تميز کننده، لايه‏بردار و مرطوب کننده، سه روش اصلي براي مرطوب و درخشان نگه داشتن پوست در هواي سرد هستند.

دستورالعملهای مراقبتی :
1) زياد آب بنوشيد. حفظ رطوبت و تغذيه مناسب محيط داخلي بدن، نخستين روش جلوگيري از خشکي پوست، به خصوص در هواي سرد است. لذا آب و مايعات زيادي بنوشيد و از مصرف زياد قهوه و کولا (مواد حاوي کافئين) پرهيز کنيد. به همين منظور نوشيدن 6 تا 8 ليوان آب در روز توصيه مي‏شود.

2) بدن خود را با کيسه نخی بشوييد. يک بار در هفته، موقع حمام کردن، کيسه بکشيد.

3) از آب داغ استفاده نکنيد. شستن پوست با آب داغ و صابون باعث از بين رفتن چربي طبيعي آن مي‏شود و پوست را خشک مي‏کند.

4) از صابون‏هاي شيميايي قوي استفاده نکنيد، بلکه سعي کنيد نوع صابون شما ملايم باشد، مثل صابون‏هايي که داراي روغن و عصاره گياهي سالم هستند. خيلي مراقب پوست صورت خود باشيد، شست و شوي زياد صورت با آب و صابون، پوست را خشک مي‏کند. پس تنها يک بار در روز مي‏توانيد صورت‏تان را با صابون بشوييد. سعي کنيد هر شب با يک کرم مخصوص تميز کننده، آلودگي‏هاي صورت خود را برطرف کنيد (مثل شيرپاک کن) و سپس به آن نرم‏کننده بزنيد.
صبح روز بعد، صورت خود را با آب ولرم خالي (بدون صابون) بشوييد. اين کار از بين رفتن چربي پوست، به خصوص در فصل سرما جلوگيري مي‏کند.
همچنين لازم نيست در هر بار حمام کردن (اگر فواصل بين حمام کردن‏ها کم باشد) تمام بدن خود را با صابون بشوييد، بلکه فقط مي‏توانيد قسمت‏هايي را که خيلي عرق مي‏کنند و کثيف مي‏شوند با صابون بشوييد. اين قسمت‏ها شامل زير بغل، کشاله‏ران، دست‏ها و پاهاي شماست.

5) بعد از حمام کردن يا شستن دست و صورت، با يک نرم‏کننده‏ي مناسب پوست خود را مرطوب کنيد. آلوئه‏ورا، روغن نارگيل و روغن کنجد داراي اثرات نرم‏کنندگي فوق‏العاده‏اي هستند. شما مي‏توانيد شب‏ها از کرم و روزها از لوسيون استفاده کنيد.

6)شب‏ها نرم‏کنند ه به دستها و پاهايتان بماليد.

7) لب‏هاي خود را نيز چرب کنيد. پوست لب‏ها کمتر از ساير قسمت‏هاي بدن، رطوبت را در خودش نگه مي‏دارد. ترک لب , ناشی از شرایط بد محیطی و معمولا متعاقب تماس با سرما یا گرما ی شدید اتفاق می‌افتد.
در این حالت پوست لب حالت ارتجاعی و طراوات خود را در سطح از دست داده و دچار ترک و پوسته‌ریزی می‌شود که در اثر لیس زدن و یا کندن پوسته‌های آن و دستکاری، بدتر می‌گردد. متاسفانه گاهی اوقات شاهدیم به علت مصرف مواد آرایشی غیراستاندارد مانند رژ لب‌، واکنش‌های حساسیتی به وجود می‌آید که می‌تواند باعث بروز اگزماهای تماسی و التهاب لب ها شود.

حتی در مواردی خمیر دندان و دهان‌شویه‌ها نیز ممکن است عامل التهاب لب‌ها باشند
براي حفظ رطوبت و نرمي لب‏ها، از يک کرم مخصوص لب‏ استفاده کنيد. اگر لب‏هاي شما خيلي خشک است، از يک کرم دارويي مخصوص لب، تحت نظر پزشک استفاده کنيد که داراي مقدار زيادي مواد نرم‏کننده است. وازلين طبي هم نرم‏کننده‏ي خوبي است.

8) موقع خريد نرم‏کننده به ياد داشته باشيد که کرم‏هاي قوي و سنگين (خيلي چرب) بهتر است در شب استفاده شوند و لوسيون‏هايي که حاوي ضد آفتاب هستند، براي استفاده در روز بهترند

دکتر گیتا فقیهی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.