انواع رژیم های چاقی و لاغری

کاهش چربی های بدن با چند مواد غذایی خوشمزه

در رژیم های غذایی کاهش وزن یکی از بهترین راه ها، کاهش میزان کالری های مصرفی است اما این مسئله تنها از افزایش وزن جلوگیری می کند و لازم است راهی درنظر گرفته شود تا ذخایر چربی بدن نیز از بین بروند. یکی از راه های مناسب برای کاهش ذخایر چربی، ورزش است اما راه ساده تری نیز وجود دارد: مواد غذایی خوش طعمی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید که چربی سوزهای خوبی هستند. مصرف این مواد غذایی نه تنها به اضافه وزن منجر نمی شود بلکه به آسانی چربی ها را نیز کاهش می دهد. به گروه های مختلف مواد چربی سوز زیر توجه کنید و سعی کنید همه یا دست کم تعدادی از آن ها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

 

● لبنیات چه تاثیری دارد؟

برخی مواد غذایی به سبب وجود کلسیم چربی سوزهای خوبی هستند. از نمونه این چربی سوزها می توان شیر کم چرب، ماست کم چرب و پنیر را نام برد. تحقیقات نشان دادند کلسیم یکی از موادی است که سوخت و ساز بدن را تسریع می کند و در واقع هر تلاشی برای کاهش وزن بدون درنظر گرفتن کلسیم بیهوده خواهد بود. زمانی که کلسیم کافی به بدن نرسد، بدن هورمونی ترشح می کند که از ذخیره کلسیم بدن بهترین استفاده را می کند. مشکل اینجاست که بدن در همان زمان به سلول های چربی پیام می فرستد تا چربی ها را ذخیره کنند.

لبنیات از جمله شیر و پنیر، تا زمانی که در میزان کالری های مصرفی زیاده روی نکنید، بهترین منبع کلسیم هستند و می توانند در روند کاهش وزن مؤثر باشند.

 

 

● بهترین پیشنهاد برای صبحانه

کاهش میزان کالری های مصرفی همواره یکی از بهترین شیوه های کاهش وزن بوده؛ اما باید به یاد داشته باشید پروتئین را از برنامه غذایی خود حذف نکنید. پروتئین ها و به ویژه تخم مرغ یکی دیگر از چربی سوزها هستند. مصرف پروتئین به شیوه های مختلف در کاهش وزن تاثیر گذار است: اول این که بدن برای هضم مواد غذایی حاوی پروتئین انرژی زیادی مصرف می کند. همچنین پروتئین سبب می شود در روند کاهش وزن، استحکام ماهیچه ها از بین نرود درحالی که ماهیچه ها بیشتر از چربی، کالری می سوزانند، بهتر است به افزایش حجم ماهیچه های خود بیندیشید. دست آخر این که فراموش نکنید خوردن پروتئین ها اشتها را کاهش می دهد. بهتر است یکی از مواد غذایی حاوی پروتئین را در هر یک از وعده های روزانه به ویژه صبحانه درنظر بگیرید. در این میان مصرف تخم مرغ راه حلی ساده و کم هزینه است. همچنین می توان تخم مرغ پخته را به عنوان یک میان وعده مناسب، جایگزین چیپس و کربوهیدرات ها کرد. تخم مرغ همچنین یکی از منابع ویتامین است که نقش مؤثری در پایین نگه داشتن وزن شما دارد.

 

 

● ذخیره های چربی را هدف بگیرید

ترکیب اسیدی کاتچین که چای سبز از بهترین منابع آن به شمار می رود، چربی سوزی مناسب است. کاتچین نوعی از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که در چای سبز یافت می شود. نوشیدن چای سبز کاهش چربی های ناحیه شکم و پهلو را به دنبال خواهد داشت. این ترکیب آنتی اکسیدانی نه تنها می تواند از سرماخوردگی پیشگیری کند. بلکه یک چربی سوز فوق العاده است. نوشیدن ۴فنجان چای سبز کافئین دار را به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا شاهد کاهش سریع ذخایر چربی بدن تان باشید.

 

 

● سرکه سیب بخورید

اسیدها هم از انواع چربی سوزها محسوب می شوند. شاید سرکه یکی از موادی باشد که در زمان چربی سوزی به یاد آن نمی افتیم. افزودن ۱۵ تا ۳۰ میلی لیتر سرکه به برنامه غذایی روزانه ذخیره چربی بدن را تا میزان زیادی کاهش می دهد. به گفته محققان مصرف سرکه به ترشح آنزیمی در بدن منجر می شود که به سوزاندن چربی های بدن کمک می کند. سرکه سیب یکی از انواع خوش طعم سرکه هاست که می توان آن را به سالاد یا دسر سبزی ها اضافه کرد.

 

 

● این چربی ها چربی می سوزانند

یکی دیگر از سوزاننده های چربی، چربی های سالم هستند که از جمله آن ها می توان به بادام و گردو اشاره کرد. با افزودن دانه های آجیل به رژیم غذایی خود می توانید روند چربی سوزی در ناحیه شکم را تسریع کنید. ۳۰ گرم دانه های آجیل به ویژه گردو در روز برای کاهش وزن کافی است. این دانه ها سرشار از چربی های مفید، فیبر و پروتئین هستند. چربی های مفید، حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهند که نتیجه آن هم کاهش وزن است. همچنین گردو یکی از بهترین منابع غیردریایی تامین امگا ۳ به شمار می رود. بادام نیز یکی از منابع غنی کلسیم است که به استحکام استخوان ها کمک می کند.

 

 

● ماهی چه تاثیری دارد؟

اسید های چرب امگا ۳ که خود از چربی های مفید هستند، یکی دیگر از چربی سوزهای مؤثرند و از نمونه آن ها می توان به ماهی سالمون اشاره کرد.

زمانی که صحبت از چربی سوزی است، مصرف چربی ها ممکن است ایده مناسبی به نظر نرسد اما مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی هایی مثل ماهی سالمون موجود است، یکی از بهترین راه ها برای کاهش ذخایر چربی بدن است.

این اسیدهای چرب در بدن احساس سیری ایجاد می کنند و گرایش به غذا خوردن را برای ساعاتی طولانی از بین می برند.

 

 

● قند خون تان را کنترل کنید

فلاونوئیدها یکی دیگر از چربی سوزها هستند که در سیب، گلابی و فلفل سبز وجود دارند. فلاونوئیدها مواد شیمیایی طبیعی موجود در مواد غذایی گیاهی هستند که مصرف آن ها چربی سوزی در بدن را به دنبال دارد. مصرف فلاونوئیدها میزان گلوکز انتقالی به ماهیچه ها را افزایش می دهد. میزان ذخیره چربی در بدن افرادی که از مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها مصرف می کنند بسیار اندک است. پیاز، چای سبز، و تره فرنگی از دیگر منابع فلاونوئیدها هستند. مرکبات به ویژه گریپ فروت نیز حاوی گونه ای از فلاونوئیدها به نام «نارنگنین» هستند. نارنگنین تا میزان زیادی از ذخیره چربی در بدن جلوگیری می کند.

 

 

● با فیبرها از چاقی جلوگیری کنید

فیبرها، گروه دیگری از چربی سوزها هستند که از نمونه های آن می توان به جو اشاره کرد. برای پیشگیری از چاقی کافی است مصرف غذاهایی که فیبر ندارند را کم و غذاهای حاوی فیبر را جایگزین آن ها کنید. به طور کلی، رژیم غذایی سالم، رژیمی است که حاوی ۳۰ ۲۵میلی گرم فیبر باشد و این در حالی است که میزان فیبر موجود در غذای روزانه حدود ۱۵ ۱۰ میلی گرم است. یک کاسه غلات را در وعده شام جایگزین برنج سفید کنید تا یک قدم به وزن دلخواه خود نزدیک تر شوید. سعی کنید دست کم در ۳ وعده غذایی روزانه، غلات مصرف کنید.

در این میان جو از بهترین انتخاب هاست، چرا که فیبر قابل حل در آب دارد. همچنین مصرف جو به اندازه برنج سطح قند خون را بالا نمی برد.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.