توصیه های پزشکیسلامت در دوران قبل و بعد از بارداری

راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه در دوران بارداری

خانمهای باردار باید توجه داشته باشند که در دوران حاملگی باید بیشتر بهداشت دهان را رعایت کنند .زیرا در این دوران شرایطی بوجو د می آید که احتمال پوسیدگی و بیماری لثه افزایش می یابد .

چگونه می توانیم از پوسیدگی دندان و بیماری لثه در دوران بارداری جلوگیری کنیم ؟

۱- بهتر است در همان ماههای اول بارداری جهت معاینه دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک روشهای بهداشتی لازم جهت پیشگیری ازپوسیدگی وبیماری لثه را به شما آموزش دهد .
۲- بعد از هر باراستفراغ دندانها را مسواک کنید و یا حداقل دهان را بطور کامل با آب بشویید .

زمان مناسب جهت ویزیت دندان ها

بطور کلی دوران حاملگی را که تقریبا” نه ماه است به سه دوره سه ماهه تقسیم می کنند که به نامهای سه ماهه اول ، دوم و سوم موسوم است . زمانهای مناسب مراجعه به دندانپزشک شامل دو بار در سه ماهه اول حداقل یکبار در سه ماهه دوم و یکبار در سه ماهه سوم است
در طول این دوره تغییرات مختلفی در بدن مادر و جنین ایجاد می شود .
سه ماه اول
بافتهای مختلف بدن جنین در این دوره تشکیل می شود و جنین به مواد و تحریکات مختلف بسیار حساس است و احتمال سقط جنین زیاد است .همچنین در این دوره مادر از کسالتهایی چون تهوع و استفراغ صبحگاهی ، بی میلی به غذا و تغییرات قلبی عروقی رنج می برد . بنابر این بهتر است درمانهای دندانپزشکی طولانی مدت در این دوره انجام نشود .  ملاقات دوم سه ماهه اول جهت ارزیابی رعایت بهداشت دهان توسط خانم حامله است . تغییرات بافتهای لثه در اثر هورمونها بررسی می شود و دستورات بهداشتی لازم داده  می شود .
سه ماه دوم : این دوره بهترین زمان جهت انجام درمانهای دندانپزشکی است چون بافتهای مختلف بدن جنین تشکیل شده اند و در حال رشد و تکامل هستند . همچنین حالت کسالت و تهوع ابتدای حاملگی تا حدودی برطرف شده است ،خانم حامله معمولا” راحت تر از سه ماهه اول می تواند در وضعیت مناسب روی صندلی دندانپزشکی قرار گیرد . در این دوره می توان تمام درمانهای دندانی لازم را انجام داد .استفاده از بی حس کننده موضعی مانعی ندارد .

سه ماه سوم :  در این دوره رشد و تکامل جنین ادامه دارد و سرعت آن بیشتر از شش ماهه اول حاملگی است . خانم حامله به دلیل افزایش وزن جنین نمی تواند مدت زیادی در حالت خوابیده به پشت روی صندلی دندانپزشکی قرار گیرد .بنابر این بهتر است فقط درمانهای کوتاه مدت و اورژانس دراین دوره انجام شود . همچنین در ملاقات دندانپزشکی این دوره نکات لازم در مورد چگونگی رویش دندانهای  نوزاد ، مراقبتهای منزل و زمان مراجعه جهت معاینه دندانپزشکی نوزاد توصیه خواهد شد .خانمهای حامله باید توجه داشته باشند که درمانهای اورژانس دندانپزشکی در هر دوره و زمانی از حاملگی می تواند انجام شود . بنابر این به هیچ وجه نباید برای تسکین درد دندان خود به مدت طولانی از مسکن ها استفاده کنند ، بلکه باید سریعا” به دندانپزشک مراجعه نمایند .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.