درمان و مراقبت از پوست

پاکسازی پوست از لکه های جوش و چربی

آیا نگران آكنه و جوش هایی كه روی پوست شما به وجود می آید هستید؟

اگر بدانید كه دلیل به وجود آمدن جوش روی پوستتان چیست، راحت تر می توانید آن را درمان كنید. مراقبت های ویژه پوست را انجام دهید تا بتوانید جوش های روی پوست خود از بین ببرید. جوش یكی از اختلالات پوستی است كه می تواند باعث ایجاد حفره هایی روی بینی، پشت، صورت و بازو ها شود. معمولا گفته می شود كه جوش در دوران بلوغ به وجود می آید اما هر كسی در هر سنی ممكن است با این مشکل مواجه شود.

معمولاً جوش ها به صورت توده ای از پرز،‌جوش های سر سیاه یا سر سفیدو یا دانه های چركی پدیدار می شود. معمولاً این نوع جوش ها در مناطقی كه غده های چربی است به وجود می آید.

غده های چرب!

گاهی اوقات جوش هایی كه جای آنها روی پوست باقی می ماند، مدت زمان طولانی تری را برای بهبودی لازم دارند. مهمترین عامل به وجود آمدن جوش روی پوست غده های چربی هستند كه سازنده اصلی “سبوم ” هستند كه ساختار اصلی آن اسید های چرب، كلسترول و موم است. اگر تركیبات سبوم كاهش یابد و یا غده سلول های مرده باز شوند،‌در سیستم سبوم تاثیر گذاشته میشود. هنگامی كه سلول های مرده مسدود می شوند و یا منفذ های پوست گرفته می شود، جوش های سر سیاه یا سر سفید روی پوست به وجود می آید. از مهمترین نشانه های این نوع جوش ها برافروختگی، قرمزی و تورم محل است. البته در بعضی موارد عفونت هم به وجود می آید.

آندروژن!

معتقد هستند كه یكی از مهمترین عوامل به وجود آمدن جوش وجود آندروژن است. آندروژن در دوران بلوغ در بدن مردان و زنان زیاد شده ،‌غده های چربی وسیعی را می سازد كه موجب ساخته شدن مقدار بیشتری “سبوم” می شود.

عوامل دیگر:

عوامل دیگری كه سبب به وجود آمدن اكنه و جوش روی پوست میشود عبارت اند از : استرس، دوران قاعدگی، آب و هوای گرم و عوامل ژنتیكی. گاهی نیز جوش ها می توانند اثرات جانبی بیماری هایی باشد كه ما دچار آن می شویم.

محل جوش را پاكیزه نگه دارید:

اولین مرحله برای درمان آكنه و جوش نظافت آن است. باید محل جوش را به دقت و مرتباً بشوئید. این كار باعث بهبود پوست های چرب می شود و ‌اثرات ناخوش آیند جوش ها را كاهش می دهد . از خارش و یا فشار دادن جوش ها خودداری كنید چرا كه با این كار مواد موجود در غده های جوش را به آسانی وارد قسمت های زیرین پوست می كنید كه در این صورت احتمال عفونت بیشتر خواهد شد.

جوش ها را به وسیله دارو از بین ببرید.

معمولا Benzoyl peroxide برای درمان جوش به كار می رود اما این دارو باعث ایجاد تورم و قرمزی در محل مورد نظر می شود. البته اثرات جانبی داروها برای درمان جوش یكسان است. آنها می توانند سطح پوست را خشك كرده و لایه خارجی پوست را كه آسیب دیده را از بین ببرد.بنابراین این داروها مانع بسته شدن سطح پرزهای پوست شده و از تورم و عفونت جلوگیری می كند. البته استفاده از آنتی بیوتیك ها نیز تعداد باكتری های موجود در جوش و آكنه را كاهش می دهد.داروهای دهانی هنگامی استفاده می شود كه جوش ها به وضعیت حادی رسیده باشند و نتوان با درمان های دیگر جوش ها را كنترل كرد.

چگونه می توانید جوش را از بین ببرید؟

موهای سر را درمناطقی از صورت كه موها دایماً با آن سر و كار دارند حالت ندهید. موهای خود را مرتباً‌با شامپو بشوئید و برای مدت طولانی در معرض سرمای شدید،‌گرمای شدید و یا نور خورشید قرار نگیرید. هنگامی كه برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرید، باعث سوختن پوست می شود. هنگامی كه از كرم های مرطوب كننده ای كه حاوی آب و مواد روغنی هستند استفاده می كنید، این كرم ها باعث بسته شدن سوراخ های پرز های روی پوست می شود و همین امر موجب ایجاد جوش روی پوست می شود. بهتر است از رژیم غذائی مناسب استفاده كنید و روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

برای برطرف كردن آكنه و جوش می توانید از موادی استفاده كنید كه حاوی مقدار زیادی آب و بدون چربی باشد. امروزه محصولات زیادی در داروخانه ها موجود است كه تركیبات آبی دارند.

شما می توانید همچنین برای برطرف كردن جوش صورت از بخار درمانی نیز برای باز كردن سوراخ پرز های صورت استفاده كنید. در كنار این روش می توانید از درمانهای دیگر نیز استفاده كنید.

تمامی روش هایی كه در بالا گفته شد برای درمان جوش بسیار مفید است و در مدت زمان كوتاهی می توانید از شر جوش ها خلاص شوید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.