توصیه های پزشکی

عامل اصلی بروز سرطان غدد بزاقی

man-talking-with-doctor

کار اصلی غدد بزاقی، ترشح بزاق است علاوه بر کمک به هضم غذا، دهان فرد را مرطوب نگه می دارد. همچنین مواد ضد عفونی کننده ای در بزاق وجود دارد که از دهان و گلو در برابر عفونت ها محافظت می کند.

عفونت ها بخصوص عفونت های ویروسی نیز در بروز تومورهای غدد بزاقی موثر هستند : قرار گرفتن در معرض اشعه نیز می تواند از جمله عوامل دخیل در بروز این بیماری باشد.

 در افرادی که اشعه هایی به سر و صورتشان تابانده شده است به عنوان مثال در برخی پروسه های درمانی تحت اشعه فراوان قرار گرفته اند احتمال بروز سرطان غدد بزاقی بیشتر است. در قربانیان بمباران هیروشیمی و ناکازاکی هم موارد ابتلا به سرطان غدد بزاقی بیشتر مشاهده شده است.

 عادات تغذیه ای نادرست و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز به عنوان ریسک فاکتورهای احتمالی ا تاثیر نوشیدن مایعات داغ در بروز سرطان غدد بزاقی گفت: داغ نوشیدن مایعات روی مخاط دهان و حلق و مری اثر می گذارد.

500 تا هزار غده بزاقی کوچک و پراکنده در قسمت فوقانی دستگاه گوارشی وجود دارد که ممکن است در اثر نوشیدن مایعات داغ آزرده شوند، اما این موضوع جزو عوامل ابتلا به سرطان غدد بزاقی نیست.

نتیک نقش مهمی در بروز سرطان های غدد بزاقی دارد و در بسیاری از موارد مشخص نیست چرا این سرطان در برخی خانواده ها بیشتر مشاهده می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.