توصیه های پزشکی

قبل از سوراخ کردن گوش این مقاله را بخوانید

گوش‌ و گوشواره
اين روزها مد شده كه برخي خانم‌ها، به جاي يك گوشواره، چند گوشواره مي‌اندازند و طبيعتا چند سوراخ در گوش‌ آنها ايجاد مي‌كنند. شايد از نظر  بعضي‌ها اين مدل سوراخ كردن گوش، زيباتر يا امروزي‌تر باشد ولي پزشكان نظر ديگري دارند.
متخصصان پوست ومو هشدار مي‌دهند كه سوراخ كردن لاله گوش خطرناك است و بهترين مكان براي سوراخ كردن گوش، همان نرمه گوش است. اگر شما دوست داريد گوش خودتان يا دختر كوچولويتان را سوراخ  كنيد تا بتوانيد چند تا گوشواره زيبا به گوشتان بياويزيد، توصيه‌هاي ما را پيش از سوراخ كردن گوش بخوانيد.

گوش‌ و گوشواره
اين روزها مد شده كه برخي خانم‌ها، به جاي يك گوشواره، چند گوشواره مي‌اندازند و طبيعتا چند سوراخ در گوش‌ آنها ايجاد مي‌كنند. شايد از نظر  بعضي‌ها اين مدل سوراخ كردن گوش، زيباتر يا امروزي‌تر باشد ولي پزشكان نظر ديگري دارند.
متخصصان پوست ومو هشدار مي‌دهند كه سوراخ كردن لاله گوش خطرناك است و بهترين مكان براي سوراخ كردن گوش، همان نرمه گوش است. اگر شما دوست داريد گوش خودتان يا دختر كوچولويتان را سوراخ  كنيد تا بتوانيد چند تا گوشواره زيبا به گوشتان بياويزيد، توصيه‌هاي ما را پيش از سوراخ كردن گوش بخوانيد.

فقط نرمه گوش را سوراخ كنيد
نرمه گوش‌كه همان قسمت پاييني گوش است، جايي است كه براي سوراخ كردن نشانه مي‌رود تا لحظاتي بعد يك جفت گوشواره طلا در آن برق بزند. اين ناحيه يكي از بهترين نواحي بدن براي آويزان كردن آويز و گوشواره است. در اين ميان بسياري از مادران كه صاحب يك دختر كوچولو مي‌شوند؛ وقتي كودك كمي بزرگتر مي‌شود، به فكر مي‌افتند كه گوش كودك را سوراخ كنند. در كشور ما، مرسوم است كه اين كار در سنين كودكي انجام شود. پيش از اين وسايل مدرن امروزي وجود نداشت و با استفاده از نخ و سوزن، گوش دختر بچه خانواده را سوراخ مي‌كردند.

پيش از سوراخ كردن گوش بخوانيد
اين روزها مادران، كمتر گوش دختربچه‌شان را در خانه سوراخ مي‌كنند. ولي به هرحال، براي سوراخ كردن گوش كودكان بهتر است مراكز درماني مجاز را كه از استريل بودن وسايل و تجهيزات آن مطمئن هستيد، انتخاب كنيد؛ زيرا امكان انتقال هپاتيت، ايدز و كزاز با وسايل آلوده وجود دارد. نكته ديگري كه نبايد فراموش كنيد اين است كه پيش از سوراخ كردن گوش كودكتان، او را حتما نزد پزشك ببريد و از او راهنمايي‌هاي لازم را بگيريد. سوراخ كردن گوش در شرايط استريل، در مجموع عملي كم‌خطر است اما در مورد بعضي از افراد كه مستعد عفونت هستند؛ مانند بيماران ديابتي يا افرادي كه كورتون مصرف مي‌كنند يا افرادي كه بيماري‌هايي دارند كه خونشان به ‌راحتي منعقد نمي‌شود و احتمال خونريزي در آنها بالا است يا افرادي كه داروهاي ضدانعقاد خون مصرف  مي‌كنند، ممكن است اين مسئله دردسرساز شود و بهتر است پزشك در اين موارد نظارت دقيق داشته باشد.

راهنماي انتخاب گوشواره مناسب
ما اكثرا فكر مي‌كنيم در انتخاب جواهر، فقط مدل آن مهم است و چيزي را كه در نگاه اول خوشمان بيايد مي‌خريم و مي‌پوشيم؛ غافل از اينكه يك انتخاب غلط مي‌تواند چهره و ظاهر ما را نامتناسب نشان دهد. در مورد گوشواره هم شكل و تركيب صورت، اندازه گردن و وجود چين‌هاي روي گردن كه بر اثر سن يا افزايش وزن وجود دارد بسيار مهم است.برخي نكات مهم براي انتخاب گوشواره مناسب از اين قرار است:
1-    اگر صورتي كشيده داريد، مي‌توانيد از گوشواره‌هاي چلچراغي و حلقه‌هاي بزرگي كه آويز دارند استفاده كنيد همچنين گوشواره‌هاي دكمه‌اي يا ميخي را نيز مي‌توانيد بپوشيد.
2-    گوشواره‌هاي گرد و آويز صورت را چاق‌تر و چين‌هاي روي گردن را بيشتر نشان مي‌دهند؛ پس اگر صورتي گرد و چاق داريد، از مدل‌هاي بزرگ و گرد بپرهيزيد.
3-    اگر صورتي گرد با چين‌ها و غبغب آويزان داريد، از مدل‌هاي گوشواره دكمه‌اي يا حلقه‌اي كوچك دوري كنيد.
4-    اگر گردن كوتاهي داريد، از مدل گوشواره‌هاي آويز بلند هرگز انتخاب نكند؛ چون گردن شما را كوتاه‌تر نشان مي‌دهد.
5-    گوشواره‌هاي حلقه‌اي ساده به اندازه متوسط، براي هر شخص مناسب است.
6-    اگر مي‌خواهيد در موقعيتي جدي و تخصصي باشيد، هرگز گوشواره‌هاي بزرگ و شلوغ را به گوشتان آويزان نكنيد. بهتر است به جاي گوشواره، از گردن‌بند، دست‌بند يا سنجاق سينه استفاده كنيد.

توصيه‌هاي ايمني براي سوراخ كردن گوش
سوراخ كردن گوش، يكي از كارهاي بسيار رايج و معمول بين خانم‌ها است. البته اين كار از زمان‌هاي قديم رايج بوده است، منتها با روش‌هاي سنتي. اين روزها، وسايل انجام دادن اين كار پيشرفته‌تر شده است و چند دقيقه هم بيشتر طول نمي‌كشد؛ برخي افراد هم از اين امكان استفاده و چند سوراخ در گوش خود ايجاد مي‌كنند تا تمام گوشواره‌هاي مورد علاقه خود را همزمان در گوش داشته باشند.
البته اگر مراقبت‌هاي لازم بعد از اين عمل ساده را درست انجام ندهيد؛ چند گوشواره كه هيچ، حتي يك گوشواره را هم نمي‌توانيد در گوش خود نگه داريد؛ پس تا وقتي‌كه زخم گوش‌هايتان كاملا خوب نشده است، به اين موارد توجه كافي داشته باشيد:
1-    اگر قصد داريد گوشواره‌اي غير از جنس طلا به گوشتان بيندازيد، حتما با فردي كه گوشتان را سوراخ مي‌كند مشورت كنيد و از درستي انتخاب گوشواره خود مطمئن شويد.
2-    اگر پوست حساسي داريد، احتمالا تنها گزينه مناسب براي شما گوشواره‌اي از جنس طلا يا نقره مرغوب است. يادتان باشد كه قبل از لمس كردن گوش‌هايتان، دست خود را بشوييد. اين كار احتمال عفونت و گسترش آلودگي را كاهش مي‌دهد.
3-    گوشواره‌هايتان را بايد روزي دوبار (يك بار صبح و يك بار شب) تميز كنيد.
4-    براي تميز كردن اطراف سوراخ گوش نيز از محلول ضد عفوني كننده مخصوص گوش استفاده كنيد. محلول را روي تكه پنبه‌اي بماليد و ناحيه بين گوش و گوشواره را تميز كنيد.
5-    چند بار در روز، گوشواره را در گوشتان بچرخانيد؛ اين كار مانع از چسبيدن گوشواره به زخم سوراخ گوش مي‌شود.
6-    گوشواره را تا زمان مشخصي در گوش نگه داريد. شما بايد حداقل بين 4 تا 6 هفته بعد از عمل سوراخ كردن گوش از گوشواره استفاده كنيد، وگرنه زخم تازه جوش مي‌خورد و سوراخ ناپديد مي‌شود.
7-    اگر بعد از گذشت يك روز از سوراخ كردن گوشتان قرمزي و تورم يا درد مشاهده كرديد، با احتمال اينكه علايم عفونت است، به پزشك عمومي مراجعه كنيد.
8-    يادتان باشد كه در مدت ترميم گوش، از هيچ نوع افشانه مخصوص مو يا خوشبوكننده و ادكلن استفاده نكنيد. درضمن، تا قبل از درمان محل، با گوشواره‌هايتان بازي نكنيد و آن را نكشيد تا باعث پشيماني نشود!

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.