توصیه های پزشکی

با جراحی بزرگ کردن سینه آشنا شوید

بزرگ کردن سینه ها

بزرگ کردن سینه جزو شایع ترین عمل های جراحی زیبایی است. در این عمل جراحی  پروتز های مصنوعی برای افزایش اندازه و بهبود شکل سینه ها مورد استفاده قرار می گیرد.راههای دیگری جهت بزرگ کردن سینه استفاده شده مانند داروهای هورمونی تزریق ژل  که بعلت عوارض زیادی که ایجاد میکند روش مناسبی نیستند.روش جدیدتر تزریق چربی به داخل سینه ها است که به علت آنکه بعدها ممکن است در روند تشخیص سرطان سینه اختلال ایجاد کند هنوز این روش مورد قبول همه نمی باشد.  بنظر میرسد که اکثر جراحان گذاشتن پروتز را بعنوان بهترین روش بزرگ کردن سینه ها میشناسند.

پروتز یک کیسه به شکل گرد یا قطره اشکی(آناتومیک) است که جنس آن بیشتر سلیکونی است و داخل آن را با ژل سلیکونی خاصی پر میکنند  بعضی پروتز ها داخلشان خالی است که بعدا حین عمل آنها را با آب نمک (نرمال سالین ) پر میکنند و این نوع کمتر استفاده میشود.

در حال حاضر پروتز های ژلی  رایج ترین پروتزهای مورد استفاده میباشند. پوشش آنها طوری طراحی شده اند که “پارگی جدار” و انتشار مقادیر بسیار کم ژل سیلیکونی (ژل پر کننده) را به حداقل می رسانند. به خاطر نرم بودن ژل سیلیکونی این نوع بیش از انواع پروتزها همان احساس سینه طبیعی را ایجاد می کند.

پروتزها با سایز های مختلف ساخته میشوند که مهمترین خصوصیت آنها قطرشان و مقدار برجستگی که ایجاد خواهند کرد میباشد پس یک پروتز با یک حجم معین میتواند با قطر و برجستگی متفاوت ساخته شود با این حساب برای هر فرد با هر شکل و فرم سینه میتوان پروتز مناسب انتخاب کرد.

پروتز های سینه عمر دائمی ندارند علی رغم اینکه بسیار قوی و مقاوم هستند(حتی در برابر فشار)، ولی مستعد کهنه شدن و فرسایش در طول زمان می باشند. اگر چنین اتفاقی افتاد  پروتز پاره شده و مواد آن به بیرون تراوش میکند. اگرچه در معاینه تشخیص آن مشکل می باشد ولی اگر دقت شود سینه کمی صاف شده یا شکل آن تغییر پید میکند اما اکثراً به ندرت قابل توجه و دید است. به علت ایجاد یک کپسول طبیعی در اطراف پروتز توسط بدن حتی اگر پروتز پاره شود مواد تراوش شده داخل کپسول حبس میشود .ولی با سونوگرافی یا MRI قابل تشخیص است.

این روند کهنه شدن و فرسایش در طول زمان با انجام ورزشها و تمرینهای فیزیکی زیاد و به مدت چندین ساعت در روز که سینه ها حرکت زیادی میکند تسریع میشوند.ولی میانگین عمر یک پروتز بیست سال تعیین شده  است توصیه میشود بعد از ۱۰ ـ ۱۵ سال که از عملتان گذشت توسط پزشک متخصص به طور منظم معاینه و اگر لازم بود سونوگرافی انجام دهید.

سوالات رایج

آیا پروتزهای سیلیکونی ایمن و بی خطر هستند؟ و آیا احتمال ایجاد سرطان سینه را افزایش میدهند؟ سیلیکون به میزان زیادی در محیط اطراف ما و در برخی مواقع احتمالا در بدن بیشتر مردم وجود دارد. سیلیکون به طور گسترده در داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. سیلیکون بعنوان یک لغزاننده (لوبریکنت) در هر نوع سوزن یک بار مصرف، سرنگ و لوله های درون سیاهرگی مورد استفاده قرار می گیرد.سیلیکون ها در روژ لب ها، لوسیون های برنزه کننده، فرایند های تولید غذا، کرم های پوست، اسپری مو و لوازم آرایشی کاربرد دارند. در تعداد زیادی از محصولات دارویی از سیلیکون بعنوان یک جزء سازنده یا در فرایند تولید وسایلی مثل دریچه های مصنوعی قلب، مفاصل و دستگاه تنظیم ضربان قلب استفاده می گردد.

هیچ مدرک علمی در مورد ارتباط پروتز های سیلیکونی با ایجاد بیماری یا سرطان  وجود ندارد.

آیا پس از گذاشتن پروتز قادر به حاملگی و شیردهی می باشم؟ بلی گذاشتن پروتز هیچگونه تاثیری روی  حاملگی و شیردهی ندارد.

آیا با گذاشتن پروتز میتوان فاصله بین دو سینه را کم کرد بطوری که خط یا شیار واضحی وسط دو سینه ایجاد شود ؟ نخیر فاصله بین دو سینه را نمیتوان خیلی کم کرد. در حقیقت  افرادی  خط یا شیار واضحی وسط دو سینه دارند که یا سینه هایشان بصورت طبیعی به این حالت است یا بزرگ و افتاده است و یا با سوتین به هم نزدیک شده است.

آیا این عمل درد زیادی دارد؟ معمولا بیماران پس از جراحی به مدت ۷-۵ روز درد دارند که اکثرا با مسکن بهتر میشود .شدت درد برای هر شخص میتواند متفاوت باشد. اگر پروتز سینه در پشت ماهیچه ی سینه ای قرار داده شود همراه با درد بیشتری است.

آیا گذاشتن پروتز به زندگی خصوصی و اجتماعی من آسیب می رساند؟ پروتز هیچگونه تداخل و مزاحمتی در زندگی زناشویی و فعالیت های شخصی، شغلی و ورزشی ایجاد نمی کند. همچنین پروتز هیچ اختلالی در حاملگی، شیر دهی و باروری ایجاد نمی کند. فشار آوردن و ضربه زدن به سینه با داشتن پروتز ژلی هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند.

افراد مناسب برای این جراحی چه کسانی هستند؟

تمام زنها در هر سنی از این عمل سود میبرند. این افراد به ۲ دسته تقسیم میشوند:

۱-     افرادی که بافت سینه شان بصورت دو طرفه و یا یکطرفه رشد کافی نداشته است سینه ها کوچک هستندو فرد از سایز سینه خود راضی نیست.

۲-     افرادی که پس از زایمان کاهش وزن شدید افزایش سن سینه های آنها کوچک و شل وافتاده شده است.

۳-     کسانیکه عدم تقارن و اختلاف سایز و اختلاف شکل دو سینه دارند.

۴-     افرادی که بعلت سرطان یکی یا هر دو سینه آنها برداشته شده است.

چگونه سایز و نوع  پروتز انتخاب می شود؟

برای داشتن یک نتیجه ی خوب باید بافت کافی روی پروتز را بپوشاند. پس مهمترین معیار برای انتخاب , پهنای سینه فرد میباشد که پروتز انتخاب شده باید قطری کمتر از پهنای سینه فرد داشته باشد تا از محدوده های طبیعی سینه بیرون نزند.همچنین فضایی که در پشت بافت سینه جهت گذاشتن پروتز ایجاد میشود بسیار مهم است چون این فضا برای هر سینه مقدار خاصی است وبرای سینه های سفت که مقدار کش آمدن آنها کم است کمتر از سینه هایی است که بافت شل و پوست اضافه زیادی دارند. پروتز  گرد برای هر سینه ای مناسب است ولی بنظر میرسد نوع قطره اشکی شکل طبیعی تری به سینه میدهد گر چه برای جا دادن آن در زیر سینه باید برش بزرگتری ایجاد کرد.

جدول زیر نسبت تقریبی بین قطر سینه و سایز مناسب پروتز را نشان میدهد :

ویزیت قبل از عمل در مطب:

حداقل یک یا دو ویزیت اولیه در مطب ضروری است که باید بیمار درباره سایز بعد از عمل و خواسته های خود با جراح صحبت کند. ممکن است تمام خواسته های بیمار انجام پذیر نباشد که به بیمار گفته  میشود . چون شکل سینه ها و نتیجه عمل رابطه نزدیکی با شکل , سایز , میزان افتادگی    سینه قبل از عمل و روش جراحی بکار رفته داردپس دیدن عکسهای قبل و بعد از عمل بیماران دیگر  فقط می تواند مثالهایی از این عمل را به شما نشان دهدو مقایسه نتیجه عمل خود با  دیگران فقط در صورتی که وضعیت سینه شما شبیه هم باشد منطقی میباشد . پس از معاینه دقیق و بر اساس وضعیت سلامتی فرد آزمایشات لازم وسونوگرافی یا ماموگرافی درخواست میشود. در این مرحله سایز تقریبی پروتز شما تعیین میشود.

روشهای جراحی

پروتز زیر بافت سینه یا زیر عضله سینه ای بزرگ گذاشته میشود.برای گذاشتن پروتز زیر بافت سینه لازم است که بافت کافی در قسمت بالای سینه ها وجود داشته باشد تا لبه پروتز  از زیر بافت معلوم نباشد.اینکه کدام روش بهتر است برای هر بیماری فرق میکند پس جراح بر اساس شرایط سینه فرد در این مورد تصمیم میگیرد.

چند نوع برش برای گذاشتن پروتز وجود دارد .۱-برش زیر سینه  .رایجترین روش است جای زخم بخوبی در زیر سینه پنهان  میشود و به طول  ۶-۴ ایجاد میشود

۲-برش دور هاله سینه .اشکال این برش این است که جای زخم آن میتواند دیده شود. این روش اگر هاله سینه به اندازه کافی بزرگ باشد قابل انجام است .

۳- برش زیر بغل .کمتر استفاده میشود. چون جای زخم مشخص است و گاهی پروتز در جای درستش قرار نمیگیرد.

گر چه در اکثر موارد سایز تقریبی پروتز قبل از عمل مشخص شده ولی حین عمل با کمک سایزر (نوعی پروتز که میتوان آن را تا هر سایزی که بخواهیم باد کرد) و قرار دادن آن در فضای ایجاد شده پشت سینه اندازه  واقعی تر بدست میاید.

محل انجام جراحی و روش بیهوشی

این عمل با بیهوشی عمومی و در بیمارستان یا مرکز جراحی محدود انجام شده و نیاز به ۲۴ ساعت بستری دارد طول عمل ۲-۱٫۵ است

مراحل پس از جراحی

پس از جراحی بیمار یک سوتین مخصوص را طبق صلاحدید جراح به مدت چند هفته تا چند ماه میپوشد .

پس از عمل وجود کمی درد کبودی وتورم عادی میباشد.روی زخمها چسب هایی زده میشود که مانند پانسمان عمل میکند و روز بیست و یکم توسط جراح برداشته خواهدشد و کرمهای مناسبی جهت ترمیم بهتر زخمها تجویز میشود.فرد میتواند ۷۲ ساعت بعد براحتی دوش بگیرد و نیازی به پانسمان مکرر هم ندارد.

تمام بخیه ها جذبی هستند و نیازی به برداشتن ندارند. کافییست فرد سه روز تا یک هفته در منزل استراحت نماید و بایستی حرکات بازو را محدود کند. در دو ماه اول پیاده روی آرام مانعی ندارد ولی انجام حرکات ورزشی کامل فقط بعداز دو ماه امکان دارد.جای عمل که ابتدا قرمز است بتدریج محو شده که گاهی فرد بایستی تا دو سال صبر کند.

بیمار روز دهم وبیست ویکم ,دو ماه و شش ماه و یکسال بعد از جراحی مجددا ویزیت خواهد شد.

عوارض عمل

عوارض زودرس مثل عفونت و خونریزی بسیار نادر است . بیشترین عارضه که بیمار را نگران میکند ایجاد اسکار بد شکل در محل برش جراحی است که اگر دستورات پزشک رعایت شود به حداقل ممکن میرسد. گاهی جهت اصلاح اسکارها به روتوش با جراحی یا لیزر نیاز میشود. افراد بد زخم و پوستهای کلوئید ساز عمدتا قابل پیش بینی نیستند و بطور کامل و قطعی قابل درمان نیستند .

بعلت تورم در محل عمل بیحسی در هاله سینه میتواند تا چند ماه ادامه داشته باشد ولی بیحسی دائمی بسیار نادر است.

شیردهی در اغلب روشها حفظ میشود.یکی از شایعترین عوارض ورم سینه ها است که گاهی ماهها وقت لازم است تا برطرف شود.

در صورتی که از قبل مختصری عدم تقارن از نظر اندازه و شکل ظاهری سینه ها وجود داشته باشد بعد از عمل به همان صورت باقی میماند.

عارضه نادر سفت شدن کپسول طبیعی تشکیل شده در اطراف پروتز می باشد که باعث سفت شدن سینه می شود و بیمار احساس درد میکند و گاهی شکل سینه به هم میخورد که درمان آن خارج کردن پروتز است.

گاهی بنظر میرسد که پروتز بالاتر قرار گرفته است که در این صورت  با بستن باند کشی در بالای سینه ها پس از مدتی این وضعیت اصلاح میشود.

چه انتظاری از این عمل داریم

نتیحه این عمل ایجاد سینه هایی  سفت تر و بزرگتر وخوش فرمتر میباشد.بسته به روش جراحی برای نهایی شدن فرم سینه ها گاهی تا چند ماه بایستی صبر کرد.انجام هر گونه  روتوش یا دستکاری مجدد سینه ها یک سال بعد امکانپذیر است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.