توصیه های پزشکی

آيا آلرژي قابل درمان است ؟

سالانه افراد بسياري در سرتاسر دنيا مبالغ زيادي را صرف از بين بردن علائم آلرژي مي‌كنند. اغلب آنها دست به دامان انواع قرص‌ها و داروها مي‌شوند تا نتيجه‌‌اي به دست آورند و اغلب تمام تلاش‌هايشان بيهوده است. اين علائم اغلب در برخي ماه‌هاي سال بروز مي‌كنند. آبريزش بيني، عطسه، خارش گلو و … گاهي اوقات احساسي كه به فرد مبتلا به آلرژي دست مي‌دهد شبيه تلاش براي نفس كشيدن در ميان انبوهي از كاه است. تحمل اين علائم بسيار سخت مي‌باشد. از طرفي مصرف داروها نيز عوارض خود را دارد. بيماراني كه از افشانه تنفسي استفاده مي‌كنند مي‌گويند با برخي از عوارض جانبي استفاده از اين افشانه‌ها آشنا هستند.
ولي نمي‌دانند چه كار ديگري از دستشان برمي‌آيد. دانشمندان و پزشكان زيادي در حال تحقيق و بررسي در اين زمينه هستند بالاخره يك روش درماني مناسب براي اين وضعيت پيدا كرده‌اند كه آن را درمان دفاعي خاص يا SIT ناميده‌اند. در اين روش چند قطره از مايع آلرژي‌زا را به فاصله دست‌كم پنج ساعت يكبار زير زبان مي‌ريزند. اين كار بايد 3 تا 10 سال ادامه يابد تا علائم آلرژي در فرد كم‌كم ناپديد شود. افراد بسيار زيادي به اين وضعيت دچار هستند و تعداد افرادي كه از آلرژي رنج مي‌برند بسيار بيشتر از افرادي است كه از ديابت و كلسترول بالا عذاب مي‌كشند. بيشتر داروهايي كه پزشكان براي معالجه آلرژي تجويز مي‌كنند، ريشه‌هاي بيماري را از بين نمي‌برند و برخي عوارض خطرناك نيز دارند.

تعداد كودكان مبتلا به آلرژي به بادام زميني از سال 1997 تا 2008 سه برابر شده است. فرضيه‌هاي بسياري در مورد اينكه چرا آلرژي‌ها روز به روز بيشتر مي‌شوند ارائه شده است. برخي از پزشكان مي‌گويند كه به دليل كمبود ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها سيستم دفاعي بدن انسان‌ها تضعيف شده است.
برخي ديگر معتقدند كه تغييرات آب و هوايي، افزايش آلودگي‌هاي محيطي، استفاده از مواد آلرژي‌زا در زندگي مدرن، تغييرات ژنتيكي و دلايل ديگر، باعث بروز اين مشكلات مي‌شوند. در ميان تمام اين فرضيات، فرضيه بهداشت قابل قبول‌تر است. طبق اين فرضيه ما با استفاده زياد از آنتي‌بيوتيك‌ها، با عفوني كردن بيشتر محيط و فضاي اطرافمان و عدم استفاده از غذاهاي پر خاصيت و طبيعي، خودمان را بيشتر و بيشتر در معرض آلودگي‌ها قرار مي‌دهيم. پزشكان مي‌گويند، استفاده از آنتي‌هيستامين‌ها و برطرف كردن عوامل تحريك‌كننده باعث مي‌شود اين علائم را راحت‌تر كنترل كنيم.
افرادي كه به آلرژي دچار هستند بايد به خاطر داشته باشند كه هر چه تلاش بدنشان براي دفاع از خود بيشتر شود، كمتر آسيب مي‌بينند و علائمي همانند خارش و عطسه كردن در آنها بيشتر سركوب مي‌شود. افراد مبتلا به آلرژي مجبورند بخشي از درآمد خود را به خريد داروها اختصاص دهند. افراد مبتلا به آلرژي از انواع اسپري‌ها، كورتيكواستروئيدها، داروهاي رفع احتقان هم خوراكي و هم به صورت اسپري، و … استفاده مي‌كنند. البته برخي از اين داروها در كنترل علائم آلرژي مؤثر هستند، اما هرگز به طور ريشه‌اي آلرژي را درمان نمي‌كنند و در ضمن عوارض جانبي نيز به دنبال دارند.

ساير روش‌هاي درماني
ايمني درماني: وقتي كه علائم بيماري را در خود مشاهده مي‌كنيد احساس خطر مي‌كنيد و درصدد درمان برمي‌آييد. چند قطره از عصاره آلرژي‌زا روزي سه بار زير زبان خود بچكانيد. اين كار را حداقل تا 5 سال ادامه دهيد. احتمال دارد نتايج درمان در معرض چند ماه مشخص شوند و ممكن است مدت زمان بيشتري طول بكشد.
با گذشت زمان بدن شما تحمل بيشتري در برابر آلرژن‌ها پيدا مي‌كند. آلرژي‌Rhinitis و آسم با اين روش بهتر از ساير روش‌هاي درماني كنترل مي‌شوند. پزشكان و دانشمندان حدود 30 سال است كه از اين روش قطره‌اي استفاده مي‌كنند، اما هنوز هم بايد تحقيقات بيشتري در اين زمينه به انجام برسد. اغلب بيماران اين روش درماني را تا پايان دوره كامل درماني دنبال نمي‌كنند و از ادامه راه منصرف مي‌شوند. براي آنكه اطلاعات بيشتري در اين زمينه به دست آوريد، از پزشكتان راهنمايي بگيريد.

تغييرات محيطي
وقتي كه شروع به سرفه و عطسه مي‌كنيد بايد محيط خود را تميز و پاكيزه كنيد. بهتر است كه با ايجاد برخي تغييرات در خانه، حساسيت خود را كاهش دهيد. مثلاً اگر به گرد و غبار و خاك حساسيت داريد، بهتر است فرش‌هاي خانه را جمع كنيد. اتاق‌ها را زود به زود گردگيري كنيد. اگر به گل‌ها و گياهان حساسيت داريد، در خانه و محيط اطراف‌تان از آنها نگهداري نكنيد. افرادي كه مي‌دانند برخي از آلرژي‌‌زاها در آنها تغييراتي را ايجاد مي‌كنند و دردسرهايي به دنبال دارند با اين راهكارها تا حدود زيادي درمان مي‌شوند.

غذاهاي آلرژي زا

براي مدت حداقل 2 هفته تمام آلرژي‌‌زاها را از برنامه غذايي خود حذف كنيد. تخم‌مرغ، شير، گلوتن، ذرت، سويا، آجيل، بادام زميني و ماهي جزو غذاهاي حساسيت‌زا هستند. بعد از دو هفته، يكي از اين مواد غذايي را بخوريد مثلاً يك ليوان بزرگ شير بنوشيد و تا 48 ساعت بعد منتظر واكنش‌هايي كه ممكن است رخ دهد، باشيد. اگر هيچ علائمي در شما بروز نكرد، سراغ ماده غذايي ديگر برويد البته با فاصله زماني 2 روز. بعد از گذشت حدود 5 هفته درمي‌يابيد كه به كدام يك از اين غذاها حساسيت داريد و مي‌‌توانيد آن را از برنامه غذايي‌تان حذف كنيد. اين روش براي افرادي كه از حساسيت‌هاي غذايي رنج مي‌برند، بسيار مناسب است.

تقويت‌كننده‌هاي ايمني بدن
وقتي كه سيستم دفاعي بدن‌تان تضعيف مي‌شود يا آسيب مي‌بيند، كمي به آن ويتامين برسانيد. كوائرستين، ويتامين‌هاي E و C و مكمل‌هاي پروبيوتيك كمك زيادي به شما مي‌كنند تا سيستم دفاعي شما تقويت شود. افرادي كه عادت به ميوه خوردن و سبزيجات ندارند، با اين روش مي‌توانند حداقل احتمال بروز علائم آلرژي را كاهش دهند. ارزش ويتامين‌هاي E و C در تقويت سيستم دفاعي بدن بسيار بالاست.

گياهان دارويي
وقتي كه از داروهاي شيميايي نتيجه نمي‌گيريد بهتر است داروهاي سنتي را نيز امتحان كنيد. برخي از اين گياهان دارويي عبارتند از گان كائو، كوشِن و لنيگ‌زي.
افرادي كه به هنگام آلرژي دچار تب يونجه مي‌شوند و يا اينكه از آلرژي Rhinitis رنج مي‌برند با اين گياهان دارويي، تا حدود زيادي درمان مي‌شوند. در حال حاضر سه گروه پزشكي مشغول بررسي تأثيرات اين گياهان در درمان آلرژي‌ها هستند.
راهكاري براي باز كردن گرفتگي بيني

وقتي كه بيني‌تان دچار گرفتگي مي‌شود، يكي از بهترين راه‌ها براي باز كردن اين گرفتگي به كارگيري اين روش است. يك ظرف شبيه قوري را برداريد و مقداري از محلول آب ولرم و نمك خالص را در آن بريزيد. محلول را از يك سوراخ بيني وارد حفره‌هاي بيني كنيد و از سوراخ ديگر خارج كنيد. به اين ترتيب احساس مي‌كنيد كه راه سينوس‌هاي‌تان باز شده است و وقتي كه سينوس‌ها باز مي‌شوند، آلرژي‌‌زاها مثل گرد و غبار حضور كمتري در اين قسمت‌ها خواهند داشت. در سال 2009، دانشمندان بعد از انجام تحقيقاتي در مورد آلرژي‌ كودكان دريافتند كه گرفتگي‌هاي مجاري بيني با آب نمك بسيار بهتر از اسپري‌هاي استروئيدي باز مي‌شوند.

يك سندرم به سندرم ديگر مبدل مي‌شود
به بيماري آلرژي، سندرم آتوپيك، نيز مي‌گويند. افرادي كه از اين سندرم رنج مي‌برند فقط يك وضعيت و حالت خاص را تحمل نمي‌كنند بلكه دچار وضعيت پيشرفته هستند كه اثرات آن هر سال بيشتر مي‌شود. نوزادان و كودكان خردسالي كه به آلرژي دچار هستند ابتدا دچار خارش و پوسته پوسته شدن سطح پوست مي‌شوند، وضعيتي كه اگزما نام دارد، ولي كم‌كم كه بزرگ‌تر مي‌شوند اگزما به آلرژي Rhinitis تبديل مي‌شود و وسعت بيماري بيشتر مي‌شود. بعد از آن نيز شرايط قبلي تبديل به آسم مي‌شود به طوري كه كودك در دوران مدرسه از علائم آسم رنج مي‌برد. پزشكان به اين شرايط «پيشرفت آلرژيكي» مي‌گويند و وضعيت بسيار متداولي است. اغلب اوقات آلرژي Rhinitis با آسم اشتباه گرفته مي‌شود. بيماري آلرژي به شكل‌هاي مختلفي توصيف مي‌شود، اما چيزي كه در مورد آن مسلم است، نارسايي سيستم ايمني بدن مي‌باشد.
اما چگونه آلرژي به وجود مي‌آيد و رفته رفته شدت آن افزايش مي‌يابد؟ بيماري آلرژي، اتفاقي دروني در بدن است؛ وقتي كه سيستم دفاعي بدن آشفته و مغشوش مي‌شود و چيزهاي بسيار نرمال و طبيعي را مثل يك تهديد و خطر قلمداد مي‌كند. حال تصورش را بكنيد، سيستم دفاعي بدن در روده‌ها، سيستم‌لنفاوي و تمام بافت‌هاي بدن گسترده است و اين احساس خطر مي‌تواند بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شود. در افراد مبتلا به آلرژي، سيستم دفاعي گاه به يك غذاي خاص به چشم يك تروريست نگاه مي‌كند و با كوچك‌ترين چيزهاي بي‌خطر به طرز غيرقابل وصفي وحشت‌زده مي‌شود و از همين‌جاست كه علائم آلرژي مثل آبريزش بيني، خارش پوست، عطسه كردن شروع مي‌شود. اين علائم گاه آنقدر شدت مي‌يابند كه فرد احساس درماندگي مي‌كند، حتي مواقعي علائم شدت بيشتري مي‌يابند و با تورم گلو، استفراغ، گرفتگي عضلات و رگ‌ها و حتي از دست دادن هوشياري  همراه مي‌شوند. دانشمندان همچنان مشغول تحقيق و بررسي در مورد نظريه‌هاي مختلف پيرامون اين مسئله هستند كه چرا سيستم دفاعي بدن دچار چنين اشتباه امنيتي مي‌شود. آنها مي‌دانند كه بيماري آلرژي حتي آلرژي به غذاها بيشتر مختص كشورهاي پيشرفته و ثروتمند است. تعداد افرادي كه در آمريكا به آلرژي دچار هستند بسيار زياد است، اما در كشور اسكاتلند از هر سه نفر يك نفر به آلرژي دچار مي‌باشد. در نيوزيلند و استراليا حدود 30 درصد از جمعيت كشور دچار آلرژي هستند. تحقيقات نشان مي‌دهند كه از سال 1997 تاكنون، حساسيت‌هاي غذايي تا 18‌درصد افزايش داشته است. در حال حاضر 20‌ميليون نفر از مردم آمريكا به آسم دچار هستند، در حالي كه تعداد اين بيماران در 20 سال پيش، 10 ميليون نفر بود.

دنياي زنان

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. منیکی از کسانی هستم که دیگه از الرژی دییونه شدم تورابخدا راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.